Inlägg från: hundpuss |Visa alla inlägg
  • hundpuss

fler arbetslösa ungdomar?18-25

Jag har gått arbetslös sen juli 2008. Alltså snart ett år.
    Jag är med i jobbgarantin, får ut mellan 2500-2800 (beroende på hur många röda dagar /månad)

Jag tycker väl inte att Jobbgarantin är mkt att hänga i granen... Jag har sökt 98 jobb, har varit på några mindre "prova på", har inget jobb i dagsläget.

Har sökt utb om jag kommer in börjar jag till hösten.

Jag bor i Malmö, här räcker resurserna inte till. Jag går fortfarande inte på ngn "jobbsökar-aktivitet".

En sak som ni andra ska passa er för,
    fick en 2-veckors prova på-period på ett företag, utan lön (fixade det sj, kan jag ju tillägga), men kunde inte vara kvar pga provisionsbaserad lön, jag räknade på det, det hade inte gått runt.

Men! Då informerade min kära handläggare mig om att jag åkt ur jobbgarantin, dvs att det räknades som jobb. Jag fixade anställningen själv, gick med på att vara där utan lön, vi skrev inga papper, jag fick helt enkelt en 2-veckors prova på period, då de sökte extra personal, så jag tänkte " varför inte", jag gick ju ändå bara hemma.

Har i efterhand lärt mig att Arbförm. är de sista som ska veta om/när jag får jobb. Jag välte halva kontoret och bråkade som tusan med min handläggare,
    inte en chans att jag går arblös utan ersättning i tre månader _IGEN_ ...

Tycker för det första att 2500 kr per månad är _SKAMLIGT_ och förövrigt anser jag att jobbgarantin är bullshit rakt genom.

Hur har de tänkt att man ska klara sig på 2500 kr i månaden? Är det ens genomtänkt?

Jag söker alla jobb som finns, är inte kräsen, och jag gör mitt bästa! Men det är inte lätt att få ett jobb, hitta en anställning, eller få ekonomin att gå runt när man är en arbestlös 22-åring i borgarnas sverige.

• hundpuss

Anonym (M) skrev 2009-05-12 16:58:18 följande:

Är det bara jag som aldrig någonsin har haft problem att få ett jobb??inte ens gymnasiet har jag gått, så ingenting har jag att skryta med för arbetsgivarna. men aldrig har jag varit arbetslös. aldrig har jag fått sparken.jag tror stenhårt på att det finns jobb, men att folk (ursäkta) är för lata/dåliga på att söka dom.absolut inget illa menat till någon. har man dessutom barn måste man ju få schemat att gå ihop, men lever man utan barn får man ta det som finns. kvällar och nätter i alla ära. kanske inte är så kul, men det ger ju pengar i alla fall. sen kan jag förstå de som bor ute på landsbygden har svårtre att hitta jobb än mig som bor vid en civilication.men min åsikt är att det är sättet att söka jobb på som avgör. att skicka mail och lämna in klychiga cv kommer inte generera något jobb. man måste vara lite mer handlingskraftig och framför allt söka jobb som INTE är på annons!
    okej, ska jag ta det som en personlig förolämpning att jag är både lat och dålig på att söka jobb?
    det kan inte vara så att jag redan sökt alla de jobb som finns att söka, samt lämnat CV till hela stans butiker?

Vilken värld lever du på? Mars?
  • hundpuss
    Mizca skrev 2009-05-12 17:12:06 följande:
    Du har ingen A-kassa?Jag går på aktivitetsstöd och jag får mellan 7500-8000:-/månaden. Är iofs ingen lön att heller hänga i granen men man får ändå något.Förra gången jag var arbetslös så hade jag ingen A-kassa och fick därför inte en enda krona att leva på. Jag överdriver inte, fick ingenting! Tur min make hade jobb då.
    nej är man inte berättigad till varken a-kassa eller alfakassa så är det jobbgarantin som gäller.

jag undrar bara hur de tänker när de sätter 2500 i månaden att leva på. jag menar, vad är politikernas löner på?
    2500 är väl ungefär vad fredde reinfeldt spenderar på en helg?
  • hundpuss

Anonym (M) skrev 2009-05-12 17:15:01 följande:

Jag har jobbat i butik och folk lämnar in cv där hela tiden. jag anser att det är det mest korkade sättet att söka jobb på! varför ber dom inte om att få PRATA med chefen? boka in ett möte? dom där papprerna hamnar ju i pappersinsamligen - inte konstigt att butikerna inte hör av sig då.MEN. nej, jag menar inte att du är dum och lat. jag menar att du med största säkerhet har fel taktik när du söker jobb. och det kan du inte argumentera emot, för hade du haft rätt taktik hade du inte varit arbetslös enligt min mening.fundera på vad du kan förbättra i ditt jobbsökande. vad kan du göra annorlunda? om ingenting du har testat hitils har genererat i ett jobb måste du försöka på annat vis!
    och dina förslag är...?
  • hundpuss
    Mizca skrev 2009-05-12 17:23:22 följande:
    Det håller jag med dig om .. Funkar även finfint att skicka ett brev till affärerna, inte ens lämna in det personligen menar jag.Jag gjorde det och fick jobb. Maken och jag skickade till samma ställen och chefen ringde upp mig och satt med makens ansökan i andra handen så hade vi inte vart gifta hade vi fått jobb båda två.. Så jag håller med, det funkar.
    det är klart att det funkar, med lite tur!

det jag har lärt mig är att man får jobb genom kontakter, hade gott om jobb innan jag flyttade till en ny stad. i "gamla " staden hade jag gott om kontakter, jobbade både svart o vitt, och klarade mig galant.
    är nu i en ny stad och har inte samma "tur" med kontakter, och jag vet om att det är en stor fördel om man vill ha ett jobb...
  • hundpuss

Anonym (M) skrev 2009-05-12 17:24:32 följande:

Ett av mina absolut bästa tips är att erbjud sig att arbeta gratis!säg att du kan jobba 2-3 dagar gratis, så kan arbetsgivaren bestämma sig efter det ifall hon vill anställa eller inte. Har aldrig blivit nekad ett jobb efter det! och ingen tackar nej till gratis arbetskraft.Det gäller bara att tro på sig själv, ta egna intiativ och göra sitt bästa. ibland gör man fel, men bättre att göra fel än att inte göra någonting alls!!
    att arbeta gratis har jag faktiskt aldrig provat, tja jag är ju ändå "bara hemma"... hade kanske kunnat prova det där...

gäller väl bara att hitta en arbetsgivare som inte bara utnyttjar, för sådana har jag varit hos... ^^
  • hundpuss
    Mizca skrev 2009-05-12 17:21:01 följande:
    Inte kul att inte vara berättigad till det, speciellt om man jobbat tidigare.Har hört att om man inte har A-kassa skall man iallafall få alfakassa men då stämmer tydligen inte det.Tragiskt! Men du, spenderar inte han det på en dag tror du? Han åker säkert limo till allt han skall och äter hummer och dyra maträtter den jäveln medan andra får kämpa, vända på varenda krona och äta nudlar vareviga dag.
    nej det stämmer inte. jag trodde också att det var så, men ack så fel jag hade...

ja det är väl trevligt jämt med denna orättvisa i samhället.

var det bara jag som såg debatt när det handlade om ungdomsarbetslöshet?

det är tråkigt att det alltid blir pajkastning mellan V,S och M,
    helt ärligt så skiter jag i vem som sitter i regeringen, sålänge de gör ett bra jobb.

Det är bra lustigt att man kan sänka skatten för höginkomsttagare med miljontals kronor, men man kan inte få ut ungdomar i arbetslivet.
    Lustigt? Eller bara sorgligt?

Jag har tur som har min sambo, hade jag itne haft honom hade jag nog gått under, jag menar...2500:- per månad (om förs.kassan betalar ut i tid vill säga...) behöver man säga mer än så?!
    det är pinsamt!
  • hundpuss
    linnsi skrev 2009-05-12 17:24:37 följande:
    Jag är 19 år. Har varit arbetslös i ett år :( Söker ca 6 jobb per dag. Efetrsom det inte finns så många mer jobb att söka i denna lilla småstad
    jag närmar mig ettårs dagen
    har gått hemma sen i juli -08

hur bor du? vad får du för ersättning?
  • hundpuss
    Anonym skrev 2009-05-12 17:32:07 följande:
    pengarna ska ALLTId betalas ut senast 14 dagar efter att aktivitetsstödspappret skickades in
    det är stor skillnad på vad som SKA göras och vad som GÖRS
  • hundpuss
    Bittersweet2012 skrev 2009-05-12 17:31:24 följande:
    Hej! Nu undrar jag bara vilka job söker ni? Ekonom? IT-tjänst? Väktmästare? Sjuksköterska? Receptionist? (vet att armetsmarkand är inte het just nu och därför intressant att veta vilka tjänster som är mest efterfrågade).Till Avoria: hur lyckas man skicka 200 ansökan på 3 månader??? Detta kan ju inte va speciellskrivna ansökningbrev väl?!
    jag söker alla jobb som finns tillängliga, inom alla områden. allt från städerska till burger king-kassamedarbetare, matbutiker, affärer på stan, receptionist, hotellpersonal, diskare, servetris osv osv osv osv...
  • hundpuss
    Mizca skrev 2009-05-12 17:33:45 följande:
    Det är därför praktik är en bra idè (om man får möjlighet till det alltså) för det är ju som den bästa jobbintervjun!
    ja eller hur! det är ju så!
    tyvärr har min ams inte så stora resurser, misstänker jag, då jag gått snart 1 år, fortfarande inte "dagisverksamhet" (som jag kallar det ) eller praktik...

tycker det är pissigt!
    har även förstått att det kan vara stora regionala skillnader.
  • hundpuss
    Anonym skrev 2009-05-12 17:34:21 följande:
    men jag har alltid fått pengarna på den 14:e dagen.det är fel av dem att betala ut senare när det står på papprena att senast 14 dgr efter.de där skulle jag gå vidare med om jag var du.vore annat om dem inte hade skrivit på pappret att de ska betala ut efter 14 dagar senast
    jag har mejlat dom ett antal ggr (olika personer) samt ringt till dom

"du är nr...78 i kön...."

har även ringt ner arbetsförmedlingen... får väl hoppas de dyker upp snart... ^^
  • hundpuss
    Anonym skrev 2009-05-12 17:37:37 följande:
    ja de där känner man ju igen... det är alltid så långa köer :(
    brukar sätta luren på högtalare, som tur är ringer jag gratis på mobilen, man hinner ju både diska o duscha innan man är framme...

en gång stod jag med schampo i ögonen i duschen när jag väl kom fram...
    hon sa : "det ekar så där du är... jag hör dig lite dåligt"... haha

vad tusan gör man lixom?!
  • hundpuss
    Bittersweet2012 skrev 2009-05-12 17:40:01 följande:
    Va duktig du är som söker all möjliga jobb! synd att du inte fixat nåt ännu Känner tyvärr folk som vägrar söka jobb i mataffären bara för att de har pluggat 2 terminer på universitet....helt sjukt!
    ja jag känner också såna trångsynta människor... så tänker inte jag. jag tänker att ett jobb är ett jobb.
    däremot är jag mer kräsen rent lönemässigt, inte så jag blir petig o lat, men jag skulle aldrig ta ett svartjobb för 30:- i timmen, då tjänar jag mer på min ersättning.
    en förutsättning för att jobba istället för att gå på ersättning är ju ändå att man får ut mer pengar.
    annars funkar det inte rent ekonomiskt. åtminstone inte för min del.

provade ett försäljningsjobb med provisionsbaserad lön, visst jag kanske inte hade ngn naturlig talang för det , men jag tjänade 200:- på en vecka. det kanske säger allt?

så jag är ju inte kräsen, men jag kan ju inte jobba för så pass lite heller...
  • hundpuss
    Aikotakara skrev 2009-05-12 20:40:18 följande:
    Jag är 20, kommit in i ungdomsgarantin. Man får inte så mycket hjälp.. jag blev skickad till en 6 veckors kurs på Lernia. Det var värdelöst! VI fick NOLL hjälp och metoden dom hade där var "vi ställer frågorna och ni svaren".. vi hade inga svar utan ville ställa dem själv o få svar av dem. Annars söker man ju inte hjälp om man vet allt redan. Jättedumt.Jag ska få börja praktisera i september, man får inte börja direkt. Skitdumt. Jag hatar arbetsförnedringen och deras skitdryga och kassa system. Jag har gått arbetslös i evigheter nu då jag försökt i många måånga månader.Har ett säsongsjobb nu som jag äntligen lyckades fixa helt själv utan arbetsförnedringen, men det är timmjobb och strödagar här och där. Alltså inget som håller i längden.Har fått en snäll handläggare, min 6e tror jag.. Dom skyfflar runt ungdomarna hursomhelst. Har tom blivit dumförklarad och suckad åt. Snacka om att man känner sig uppskattad då man verkligen vill jobba o försöker.
    kan inte annat än att bara instämma! och sitter o småler för mig själv åt att det är fler än jag som kallar det "arbetsförnedringen"....
    jag gillar dig!

jag lever också hos min sambo, vi delar lgh, det funkar. men det går typ plus-minus-noll varje månad. vi har råd att betala hyra, köpa mat o leva. men det är precis. pengarna tar alltid slut runt den 14e... dvs nu har det sinat bort det mesta.
    så väntar man in kassapengarna, och betalar vissa räkningar med de pengarna, vissa med påminnelseavgifter.
    lever varje månad skiträdd att räkningar ska åka till inkasso.

sover inget vidare om nätterna heller ,kan jag ju tillägga.

ska förhoppningsvis börja plugga till hösten, om jag kommer in *håller tummarna* så jag hoppas på att det vänder snart!
Svar på tråden fler arbetslösa ungdomar?18-25