• 060810

När upptäcker man NPF hos barn?

Hej. Jag har en dotter på snart 3 år som är väldigt rutinbunden. (och då menar jag väldigt). Minsta sak som inte är som det brukar ställer till med ett väldans liv och en tjej som kan gråta hysteriskt eller bara stänga in sig i sin egen värld en stund.

Hon krväer mycket förberedelse för saker som ska hända. Man kan få börja prata om en sak flera veckor i förväg för att hon ska hinna vänja sig vid tanken och förstå att vi verkligen ska göra det.
    Varje kväll får jag gå igenom morgondagen med henne nästan i detalj för att hon ska vara någorlunda lugn resten av dagen.

Jag har trott att hon varit i en trotsålder när hon håller på som hon gör, men jag börjar tvivla. Jag undrar om det kan vara något annat.

Vi har NPF i familjen så chansen finns. Men ska man se det när hon endast är snart 3 år?

Vad kan jag göra för att hjälpa henne och borde jag kontakta någon för att få hjälp?

Vore väldigt tacksam för svar.

• Svar på tråden När upptäcker man NPF hos barn?
  • Barnpsykologen

Hej, med NPF menar du då neuropsykiatriskt funktionshinder eller något annat?

• Barnpsykologen

Hej, att sätta en neuropsykiatrisk diagnos kräver en större utredning.och att man följt barnet över tid. Man sätter sällan diagnos i så låg ålder. Det man gör är att man uppmärksammar om det finns utvecklingsavvikelser och försöker anpassa stödet kring barnet så att man stöttar barnet i sin utveckling. Det kan handla om språk, kommunikation, motorik, rädslor, beteenden etc. Om det finns  liknande problematik i familjen så är det naturligtvis ett skäl att ta hänsyn till. Jag tycker att du ska prata med förskole personal om vad de ser, och ta även upp dina tankar med BVC. 

Hoppas du fått lite klarhet
    Anneli

• 060810

Tack för ditt svar.

Förskolan har nog sett massor då hon nyss börjat på en ny avdelning. Det märks jättemycket på henne nu och hon är väldigt orolig hela tiden.

Ska ta upp det med bvc, om inte annat så på 3 års kollen som kommer nu i juli.

Tack än en gång för ditt svar! :)

Svar på tråden När upptäcker man NPF hos barn?