• Anonym (lilla jag)

Jag ska LVM-anmäla min kille!!

LVM- lag om vård av missbrukare
    ja..lever ju me en missbrukare..
    nu blir det bara värre och värre..
    jag pratar med folk, alla säger samma.. han måste få hjälp!
    i nyktert och rent tillstånd så säger han ju att han vill.. så viljan finns någonstans, men begäret är större..
    så nu har jag pratat med enbehandlingsassistent, han sa att jag måste ansöka om LVM för min kill så han hamnar på behandlingshem och får hjälp!
    så detta ska jag göra. skulle ringa tillbaka efter ett och prata med någon som var mer insatt i det hela.. har läst en del om det, och det går ju fort at få LVM på dig, och det känns verkligen som att han går under den katogorin som får det! vet ju inte hur svårt det är att få de, men han måste få hjälp!
    risken e att han inte får de, och då kommer vara å förbannad på mig!
    men chansen är att han får det, då kommer han väl va arg fört, mest för att han inte kan jobba (han har fast jobb, men jag hoppas att han kan få tillbaka det, eller att det löser sig sen, men hans missbruk e viktigare att få bort) och att han sen faktiskt tackar mig för det!
    känner mig väldigt hjälplös.. någon annan som har något att dela med sig av?? som kan ge tips o råd?

• Svar på tråden Jag ska LVM-anmäla min kille!!
  • kasparov
    Anonym skrev 2009-05-15 15:48:24 följande:
    Låter inte som om hans missbruk är tillräckligt allvarligt om han har ett heltidsjobb också?Många arbetsplatser har skyldighet att hjälpa honom med behandling om de anser att han har ett missbruk, vad säger hans chef?
    Sk du få LVM placering måste det vara fara för liv- och hälsa.
  • Pyris

Tyvärr TS så är det jätte svårt att få LVM på någon.
    Jag försökte med min mamma, som ändå utgjorde stor fara för sitt eget liv. Men det gick inte.
    Men jag ska hålla mina tummar för er och även om det inte går med LVM att din pojkvän vaknar upp o försöker komma ur skiten på något sätt.

• mamman06

har han tabbat sig någon gång, dvs åkt fast? min fd killes bästa vän åkte fast och krockade bilar ofta! han blev intagen på lvm illa kvickt!

• Anonym
    kasparov skrev 2009-05-15 15:54:25 följande:
    Sk du få LVM placering måste det vara fara för liv- och hälsa.
    Precis och så låter det inte på ts beskrivning?!

Dessutom måste han själv VILJA bli av med sitt missbruk, annars fungerar inte ens ett LVM.
    Ingen kan tvingas avsluta sitt missbruk ts, få honom att självmant vilja det istället.
  • Tant Herta

Om han inte vill lägga av finns det inte ett behandlingshem i hela världen som kan få honom att sluta knarka. Att få LVM på ngn är i stort sett omöjligt för dej som privatperson.

Det låter på dej som du tror att bara han kommer till ett hem så blir han nykter! Så enkelt är det inte och LVM hem är förvaring och inte behandling. Risken är att han där bara lär sej mer om droger, på ett LVM hem är det bara sådana som inte vill sluta!

Det finns knappt ngr behandlingshem längre tyvärr! Och dom som finns är alldeles för korta, man blir inte fri från sitt missbruk på ngr månader, det handlar om att förändra sin livsstil och ändra sina värderingar, sånt tar flera år!

Kasta ut karln om du inte vill leva med en missbrukare och om du vill ha honom be honom komma hem när han e fri!

• Anonym

det är INTE omöjligt att få någon LVM placerad,så är det bara.och bara för att det är svårt för en del så är det långt ifrån alla,jag jobbar med tvångsplaceringar varje dag.Är det en uppenbar fara för hans liv (eller andras) så kan han inte nekas hjälp.

• Anonym (haft lvm 5 gånge)
    Anonym skrev 2009-05-15 16:07:18 följande:
    Precis och så låter det inte på ts beskrivning?!Dessutom måste han själv VILJA bli av med sitt missbruk, annars fungerar inte ens ett LVM. Ingen kan tvingas avsluta sitt missbruk ts, få honom att självmant vilja det istället.
    nej ingen kan bli ren utan att ha motivation för det själv.men ett lvm är ju en tvångsomhändertagning för att personen riskerar att dö,det är ingen behandlingsplan,det är en räddning för stunden för att rädda människors liv,just nu.
  • Pyris
    Anonym skrev 2009-05-17 23:13:53 följande:
    det är INTE omöjligt att få någon LVM placerad,så är det bara.och bara för att det är svårt för en del så är det långt ifrån alla,jag jobbar med tvångsplaceringar varje dag.Är det en uppenbar fara för hans liv (eller andras) så kan han inte nekas hjälp.
    Fast dom nekas visst hjälp ändå. Tyvärr. Jag önskar att det var så som du sa, kanske min mamma varit i liv idag. Om dom tagit våran oro på allvar o inte gått efter vad hon sa.
  • Anonym (lilla jag)

ja ni, visst han ahr ett heltidsjobb..vilket han gick full till i tisdags..
    han super bort sitt iv, mig o vårt förhållande..
    de e farligt för hans liv när han dricker o tar tabeltter...
    han har suttit i fängelse, samt på behandlings hem..
    så han e ju inte den där killen som bara har alkohol problem..
    han e en kriminell missbrukare.. den där typen som hållt på till o från sen han va 14 år, men några år av renhet..
    jag känner mig klyven i det hela..

• Anonym (Syster)

Det är EXTREMT svårt att få igenom att LVM! Min syrra är grav alkoholist och lever på övertid sen många år,men bara 2 ggr på 11 år har hon haft LVM. Och vadå tvångsvård!? Det är som ett skämt-de tvingar henne att nyktra till i 1-2 veckor,sen är det fritt att åka hem. Visserligen tvångshämtas hon av polis om hon super till igen,men då är det återigen tillnyktring nån vecka som gäller. Det som _borde_ gälla är inlagd ett år eftersom ett år är minimum för när man kan kalla sig nykter alkoholist och dessutom borde permissionerna vara överbevakade. Tyvärr ts så tror jag inte du kommer nån vart med anmälan,men prova går ju. Jag har absolut NOLL tilltro till Soc.

Svar på tråden Jag ska LVM-anmäla min kille!!