• Mumselumsan

8-åring som vägrar sova i sitt eget rum

Hej!

Vi har en 8-åring som absolut inte vill sova i sin egen säng i sitt rum. Han fick julen för snart 1 1/2 år sen en loftsäng och han har inte sovit i den en enda gång i den. Vi har frågat om han vill byta om det känns otäckt att ligga högt men det vill han absolut inte. Han har nu i 1 års tid sovit hos sin storasyster, antingen på madrass eller skarfötters. De har tyckt det varit mysigt men nu börjar storasyster som blir 10 i år tycka att hon vill sova själv vilket vi förstår helt. Men inte lillebror. Vi har nu en bebis med på 3-månader som ligger hos oss i vår säng. Vi tycker absolut att det är dags för honom att sova i egen säng. Men han bara vägrar trots att vi pratar med honom. Han ställer till med världens scener kvällstid och vi föreslår att han ska lägga sig i sin säng.

Har du några råd och tips om hur vi ska tillväga? & gör vi rätt som "tvingar" honom till egen säng?

• Svar på tråden 8-åring som vägrar sova i sitt eget rum
  • Barnpsykologen

Hej, ber om ursäkt.
    Det är bra att ni tar hänsyn till er stora tjej och hennes behov av att få ha sitt rum ifred.
    Jag har tidigare utryckt att jag det inte finns några regler för hur och om barn ska ligga i sin egen säng när de är små. Om barnet börjar bli upp över tio år (obs ca inte på dagen ) så hamnar frågan i en annan dager. Det är ni som måste bestämma hur ni vill ha det i er familj. Om er son sover på madrass inne hos er, eller att någon ligger hos honom en stund innan han somnar, eller att han delar rum med sin systern är olika varianter på sovande. Det kan vara att för er familj är det bäst om han sover i sitt rum. Du var inne på att det kunde vara läskigt att ha en hög säng, men att din son förnekade detta. Det kan vara så att han vill ha kvar sängen, men inte sova i den. Kan det finnas möjligheter att ha en madrass eller annat att sova på i sitt rum utan att behöva ta bort sängen?

Han är i en känslig ålder mitt emellan att bli en stor pojke och samtidigt fortfarande en liten pojke som behöver mycket närhet och som inte alltid är så stor som det ibland ser ut. Jag antar att han gått ur sitt första år i skolan och ska börja andra klass till hösten. Han har då haft ett år där det ställts krav på honom både inlärningsmässigt och socialt på ett sätt som det inte gjorts tidigare. Att prestera i skola och kanske inom någon idrott gör att många barn behöver mer av närhet och att bli små för att få tillgång till detta. Det kan uppfattas som att de efter att kompisar gått hem gråter och beter sig som små barn igen. Detta kan framförallt gälla pojkar, speciellt om de ingår i en grupp där det handlar mycket om fysiska prestationer.
    Försök att tänka att han är en liten kille som behöver känna att han är viktig och att han får den närhet han behöver. Att ta kampen om var han ska sova behöver inte utesluta att ni finns där med er famn. Han har som jag förstår fått ett syskon, jag vet inte, men kan det ha tagit den plats han hade förut? Hjälp honom att sätta ord på hur han känner och bekräfta.

Hoppas detta kan ge något/Anneli

Svar på tråden 8-åring som vägrar sova i sitt eget rum