Inlägg från: gretagarbo |Visa alla inlägg
  • gretagarbo

Hur tidigt finns det överlevnadschans?

Frågar er som har väldigt tidigt födda. När finns det chans att ett barn kan överleva? Har hört lite olika. Jag frågar eftersom jag födde första barnet redan i v21 och är livrädd att samma sak ska hända igen. Har en riskgraviditet nu, men är idag i v23+5 och hoppas det ska gå ett bra tag till..men oron finns hela tiden och man är inställd på att få för tidigt. Ni som fött tidigt, hur har det gått för era barn??

• Svar på tråden Hur tidigt finns det överlevnadschans?
  • gretagarbo

Ok tack, då har jag en liten bit kvar..mitt första barn dog, fanns ingen möjlighet att göra ngt. Han levde inte när han kom ut, men levde ett par timmar innan. Jag kände rörelser samma kväll som det sen hände. Värkarna satte igång och jag var helt oförberedd :( väl inne gick det inte att stoppa. Sen gick vattnet. Hemskt :( så jag är mycket orolig nu.

• gretagarbo

Tack för alla svar! Jag hoppas den lille eller lilla får stanna ett tag till :)

• gretagarbo

Jag bor i skåne så Lund kommer bli sjukhuset för mig om ngt händer. Har hört dom är duktiga där. Men å vad jag hoppas den stannar kvar länge än!

• gretagarbo
    Bliglin skrev 2009-05-12 16:24:02 följande:
    De är ju bäst i Sverige, kanske i Europa. Jag håller tummarna för att du får gå till åtminstone v 30
    Tack :) svårt att troi nuläget att man ska klara av att gå länge..man oroar sig hela tiden. Men 23+5 idag...hoppas hoppas hoppas det går länge.
  • gretagarbo
    Lithe skrev 2009-05-12 18:33:15 följande:
    Vi är många som håller tummarna. Försök att inte oroa dig så mycket...
    Tack :) vad gulligt av dig :) ska försöka slappna av lite..är sjukskriven och ligger mest ner, försöker fördriva tid och tankar med film och böcker. Men lätt att hamna på "hemska" sidor på nätet tyvärr :(
  • gretagarbo
    ääni skrev 2009-05-13 23:57:06 följande:
    gretagarbo: Det är så härligt att läsa om varje dag som går för dig! Jag hoppas så att du får en lång graviditet. Det vore så roligt att få exempel på människor som lyckas efter att ha fått för tidigt. Håller mina tummar hela tiden nu! Full av förhoppning skrev 2009-05-12 19:36:50 följande: Goda siffror. Men jag har alltid undrat över dessa siffror. Överlevnad hur länge? Ettårsdagen?
    Tack..jag hoppas med att jag får gå flera veckor till..men det är så svårt att vara positiv när man förlorat ett barn innan, och speciellt när man inte vet säkert varför det hände iheller..tungt :(

Jag vet ju självklart om att det aldrig finns garantier med för tidigt födda..allt kan hända, även efter fullgången tid. Jag undrade mest från vilken vecka läkarna börjar försöka rädda barn. Man hör ju så olika gränser. Men om dom försäker rädda tidigt i Lund är ju det en chans man vill ta och få om den ges. Även om det slutar illa vet man ju att dom gjort allt dom kan. Jag hoppas jag är gravid länge än..24+0 idag....
  • gretagarbo

så glad att ni vill dela med er. Tack. Undrar också lite över detta med större risk att föda för tidigt om man redan drabbats en gång? Som i mitt fall en förlust i v21+5. Vissa läkare menar att det inte finns förhöjd risk och vissa säger det är ökad risk..vad ska man tro..usch vad jobbigt det är att inte veta, tär på psyket verkligen..

Svar på tråden Hur tidigt finns det överlevnadschans?