4 åring som sover oroligt när hon sover själv
Hej!
Har en underbar 4-åring som mår bra på alla sätt och vis.
På förskolan har de inga problem med henne, och hon är alltid glad och väldigt harmonisk och leker mycket med alla barnen.
Vårt problem, ellerl jag vill hellre kalla det min oro är att min dotter vil gärna gå och lägga sig i sin säng på kvällarna och hon somnar där utan problem, men efter 3-4 timmar vaknar hon till och gråter och vill då över till oss. Ibland t.o.m kan hon lägga sig igen, men då vaknar hon till efter kanske 30 min igen och gråter.
SEdan verkar det som om nattsömnen blivit störd för resten av natten och hon får ingen ro i sin säng, men så fort vi flyttar över henne till oss så sover hon utan problem.
Jag har försökt prata med henne och frågat henne om det är något hon är rädd för, men det finns inga troll och sådana fantasier som hon skyller på, eller så kan hon inte förklara...
Vi låter alltid en lampa stå tänd och stänger inte dörren, men trots det så är hon orolig.. varför? Vad ska vi göra för att hjälpa henne.
Hon vill ju så gärna kunna sova i sitt rum utan problem....
Nu väntar vi tillökning i juni så det kan ju bli skönt för henne om hon då kan sova i sitt rum i lugn och ro istället för att bli väckt utav bebisen i vårt rum - då får hon ingen ro någon stans..
kan du förklara varför det är så, och vad vi som föräldrar kan göra för att hjälpa till?