Säga hejdå eller inte?
Igår återgick jag till arbetet och min man är nu hemma med vår lilla dotter på 9 månader. Fram tills nu är det jag som tagit det största ansvaret, även när han varit hemma så självklart har det här skiftet oroat mig, och oroar mig fortfarande, jättemycket. Igår var alltså första gången som lillan var enbart med pappa en hel dag....hon har tidigare bara varit med honom max 2-3 timmar. Jag ammar fortfarande morgon och kväll men hon har den senaste veckan börjat sova över morgonamningen av och till. Igår morse var en sådan morgon vilket innebar att hon även sov när jag gick till jobbet. När hon hade vaknat så letade hon länge efter mig berättade mannen....hon ålade från rum till rum och kikade efter mig. Annars hade det gått bra under dagen förutom att hon ätit dåligt. När jag kom hem blev hon jätteglad och vi tillbringade tiden fram till läggdags ihop. Imorse vaknade hon tidigt för amning men somnade sen om igen vilket innebar att jag återigen gick till jobbet medans hon sov.
Egentligen känns det inte bra att gå iväg utan att vi säger hejdå och hon får se mig gå.....men samtidigt känns det fel att väcka henne bara för det! Hur ska vi göra? Vad jag förstått så är det inte bra att "smyga iväg" eftersom barnet inte förstår att man inte är hemma då utan tror att man finns någonstans men bara inte hittar en. Att det kan skapa osäkerhet hos barnet....att mamma bara kan försvinna helt plötsligt. Jag har ju ändå varit hennes primärvårdare i 9 månader! Kan hon ta skada av att vi gör som vi gör nu eller ska vi väcka henne när jag går? Hon är en trygg och glad bebis och jag är rädd att förstöra det nu!