Har man laglig rätt till fikapaus i arbetet ?
Jag har jobbat i många år i landstingets regi på flera olika arbetsplatser.Där har man alltid haft en fikapaus (på betald arbetstid) på morgonen och en på eftermiddagen.Mitt på dagen har man haft rast (=ej betalt)
Numera jobbar jag i kommunen och här ser det helt annorlunda ut.Naturligtvis får vi rast men fikapauserna är det sämre med.
Jag har en pooltjänst och jobbar både inne på ett hem (åldringsvård) och i hemtjänsten.Inne på hemmet kan man slänga i sig en macka samtidigt som man ger de gamla frukost.Men vi får inte gå ifrån en stund och fika i lugn och ro.
I hemtjänsten har man endast rast också.Vi har rast mellan 10.30-11.00.Så äter man en stadig frukost hemma så funkar det.Däremot blir eftermiddagen tuff utan en paus.Jobbar man till kl 16.00 så är man helt slut.Man får ha med sig en macka och en frukt som man kan slänga i sig i bilen mellan två besök.Det går ju men det hade varit skönt att få sitta ner en stund och ta det lugnt några minuter.
Det kanske är jag som varit bortskämd när jag jobbat i landstinget.Men det märkliga i det hela är att våra chefer och biståndshandläggare har paus både fm och em.Plus rast.Vi har samma fikarum och hemtjänstens kontor ligger i anslutning till fikarummet.Och har man tex glömt något och är uppe på kontoret för att hämta något så ser vi ju att dom sitter där och fikar både fm och em.
Och så har dom mage att neka oss pauser för det fungerar inte.Konstigt.
Jag ska nu höra med facket.Men det vore intressant att veta hur det är på andra arbetplatser.Har ni fikapaus på betald arbetstid ?