• sahara

Har man laglig rätt till fikapaus i arbetet ?

Jag har jobbat i många år i landstingets regi på flera olika arbetsplatser.Där har man alltid haft en fikapaus (på betald arbetstid) på morgonen och en på eftermiddagen.Mitt på dagen har man haft rast (=ej betalt)

Numera jobbar jag i kommunen och här ser det helt annorlunda ut.Naturligtvis får vi rast men fikapauserna är det sämre med.
    Jag har en pooltjänst och jobbar både inne på ett hem (åldringsvård) och i hemtjänsten.Inne på hemmet kan man slänga i sig en macka samtidigt som man ger de gamla frukost.Men vi får inte gå ifrån en stund och fika i lugn och ro.

I hemtjänsten har man endast rast också.Vi har rast mellan 10.30-11.00.Så äter man en stadig frukost hemma så funkar det.Däremot blir eftermiddagen tuff utan en paus.Jobbar man till kl 16.00 så är man helt slut.Man får ha med sig en macka och en frukt som man kan slänga i sig i bilen mellan två besök.Det går ju men det hade varit skönt att få sitta ner en stund och ta det lugnt några minuter.

Det kanske är jag som varit bortskämd när jag jobbat i landstinget.Men det märkliga i det hela är att våra chefer och biståndshandläggare har paus både fm och em.Plus rast.Vi har samma fikarum och hemtjänstens kontor ligger i anslutning till fikarummet.Och har man tex glömt något och är uppe på kontoret för att hämta något så ser vi ju att dom sitter där och fikar både fm och em.
    Och så har dom mage att neka oss pauser för det fungerar inte.Konstigt.

Jag ska nu höra med facket.Men det vore intressant att veta hur det är på andra arbetplatser.Har ni fikapaus på betald arbetstid ?

• Svar på tråden Har man laglig rätt till fikapaus i arbetet ?
  • FH Mamma

Jag har för mig att man lagligen ska ha rast på förmiddagen och eftermiddagen men inom vården är det sällan man får det.

• jassikan

Kollektivavtalet kan reglerar så kallade pauser. Pauser är betald arbetstid.

I många fall har man rätt till 5-6 minuter så kallad personlig tid per timme.
    Den tiden kan nyttjas för ex.vis privata telefonsamtal, toalettbesök etc.

På min pappas företag, industri, har de en 12 minuters paus på förmiddagen och en 12 minuters paus på eftermiddagen.
    Och lunchrast på 30 minuter däremellan.

www.av.se/fragorochsvar/arbetstider/raster.aspx
    Vad menas med rast, paus och måltidsuppehåll?

Med rast menas ett längre avbrott i arbetstiden, t.ex. en lunchrast. Under rasten får arbetstagaren fritt förfoga över sin tid och kan lämna arbetsstället. Rasten räknas inte som arbetstid.

Arbetstagaren ska ha en rast senast efter fem timmars arbete. Lagen anger dock inte hur lång rasten ska vara men allmänt kan sägas att om det bara finns en rast under arbetsdagen bör den inte vara kortare än 30 minuter.

Om det är nödvändigt får raster bytas ut mot så kallade måltidsuppehåll vid arbetsplatsen. Arbetstagaren blir då kvar på arbetsplatsen och äter där. Det är med hänsyn till arbetsförhållandena, sjukdomsfall eller andra händelser som arbetsgivaren inte har kunnat förutse, som detta kan vara nödvändigt. Sådana måltidsuppehåll räknas då som arbetad tid.

Utöver rasterna ska arbetstagaren kunna göra kortare avbrott från arbetet, pauser. Under en paus får arbetstagaren inte lämna arbetsstället och pausen räknas som arbetstid.

Lagen anger inte hur många eller långa pauserna ska vara utan ger ett allmänt uttryck för att det är tillåtet att koppla av från arbetet då och då, i den mån det är möjligt.

Här finns arbetstidslagen:
    www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx&dok_id=SFS1982:673&rm=1982&bet=1982:673

Se också www.av.se/dokument/publikationer/bocker/h026.pdf
    sid 44-45.

• drea

När jag jobbade i en växel så var det alltid 2 personer som gick iväg för att röka varje timme (typ). De (jag och en till) som inte rökte kom därför aldrig ifrån... Vi kollade då upp vilka rättigheter man har att få gå i från och fick svaret att om arbetet tillåter så får man ta en kortare rast, inte annars. Vår chef fick reda på detta och bestämde därmed att arbetet INTE tillåter rökpauser på förmiddagen... gissa om våra rökande kollegor blev glada på oss då! Suck!

• qwerty66

skilj på rast, lunch och måltidsuppehåll.

Måltidsuppehåll KAN bytas ut mot LUNCH, är en avtalsfråga dock.

rast är oftast en avtalad fikapaus, typ 10-fika resp 2-fika. de övriga fem minutrarna per som det brukar hänvisas till är jag osäker på om de verkligen finns på riktigt eller om det är sunt förnuft.

det skiljer säkert på olika avtal.

som statsanställd tittar jag på www.agv.se för regler och avtal.

• mackeluring

Finns inga lagar som säger att du har rätt till fiakpauser. Nu brukar arbetsgivarna bjuda på dem. Inte alla men en del.

Finns inte heller någon lag som säger att du har rätt till fika eller rast på betald tid typ 5-6 minuter.

Vi har haft förhandlingar på mitt företag om just fikapauser. Jag jobbar inom produktionindustrin.

Däremot har du rätt till måltidsuppehåll. På obetald tid. Kan förhandlas lokalt så att du har måltidsuppehåll på arbetstid men det är inte vanligt att arb.givaren går med på det.

• Gladskit

Som flera har skrivit så finns ingen lag som säger att man har rätt till x antal minuters rast per timme. Däremot så var det många fabriker och industrier som införde en sådan regel för många år sedan. Eftersom det var löpande-band-princip där alla stod vid samma band så stoppade man helt enkelt produktionen 5 minuter varje timme så att de anställda fick en paus och kunde röra lite på sig. Sen har det där levt kvar och många tror nog fortfarande att det är något som man har laglig rätt till.

Sen tycker jag att det var bra förklarat om skillnaderna mellan rast och paus. På sin lunch tex. så får man lämna arbetsplatsen och behöver inte stå till arbetsgivarens förfogande eftersom det är obetald tid (för de flesta, inom vissa yrken har man beredskap även under sin lunch men då kallas det ofta måltidsuppehåll).
    Pauser får ske när arbetet så tillåter och det är inte okej att lämna arbetsplatsen, där kan arbetsgivare dra gränsen för tex. rökare som går iväg flera gånger per dag för att röka som någon skrev.

Svar på tråden Har man laglig rätt till fikapaus i arbetet ?