Inlägg från: södermalm |Visa alla inlägg
  • södermalm

Äggallergitråden: del 11

Vi fick besked att vår lilla kille på 15 månader är äggviteallergiker idag, av den något lägre klassen tydligen men ändå....Han har haft otroligt utslag i en månads tid och det kändes ändå skönt att få besked.

Nu skulle vi totalt utesluta detta samt fortsätta smörja med mildison i tre veckor (ja, fortsatt uteslutning efter det). Känner mig som en totalnovis, har ingen koll men gissar att det förekommer äggvita på otroligt många mer ställen än vad man tror - tyvärr.....så jag hänger gärna här får att få hjälp från er som verkar ha koll

• södermalm

Tack för välkomnande!! Till att börja med idag har jag lustläst Kungsörnens makaroners innehållsförteckningar osv, och tydligen funkar favvomakaronerna fortfarande Just nu känns det största att kolla bröd, ta bort pastej osv, vi lär oss väl efter hand.
    Vi har ju smort i 10 dagar men tyckte att det blev värre efter förra helgen igen - kan ju ha att göra med att han då satte i sig massa pannkaka Det var ju inte lätt att veta....

Ska bli skönt att få bort utslagen förhoppningsvis i alla fall, har varit illande rödprickig och flammig på större delan av kroppen samt ansikte samt varit rätt kliig, och torr torr torr...

• södermalm

Tack så jättemycket för bra tips!!!! Pannkaksreceptet kommer definitivt att användas då han älskar pannkakor.

Det konstiga är att de här utslagen dök upp för en dryg månad sen nu, men under slutet av februari, början av mars när det var tårta (födelsedag) och massor av våfflor syntes ingenting. Även i färdig våffelsmet/pulver gissar jag ju att det är ägg...Konstigt! Gränsvärdet låg väl på 0,35 (någonting) och K hade 0,45 så det är i och för sig ingen jätteallergi så, men "hoppas" ändå att det är det dessa utslag beror på så att vi VET. Han har ju sett och kännts helt skrovlig och rödknottrig samt otroligt torr ut i en månad nu. Blandat superflammig, jätteknottrig och ...ja...Tyckte det såg liiiite bättre ut i går kväll men vi får fortsätta smörja med mildison enligt läkarens rekommendation.

• södermalm

Hur länge kan utslagen hålla i sig trots att man utesluter det aktuella ämnet? Beror det på hur mycket "stryk" huden har tagit? Bröstkorg, ansikte och rygg är helt ok på lillkillen nu men tycker att armar och ben fortfarande är rätt knottriga, trots att det är en vecka sen i morgon vi fick besked (och det är inte som om att han äitt mängder med ägg innan direkt) och vi har därefter smort med mildison två ggr/dygn enligt rekommendation (det skulle vi i och för sig göra i tre veckor)...Man undrar om det är något annat också...

• södermalm

Tack för svar K Kavat -vi får väl hålla lite utkik just efter viss fruktätning kanske, det tipsade de om även på barnläkarmottagningen faktiskt. Vi har fått recept även på en vanlig mjukgörande som vi smörjer med ibland och som väl är tänkt att " ta över " när vi slutar med /fasar ut mildisonet.

Svar på tråden Äggallergitråden: del 11