• SanTan

Äggallergitråden: del 11

södermalm:
    Välkommen hit! Jag var i din sits för ett kanppt år sedan. Då var dottern 17 månader och vi sökte för hennes eksem. Äggallergi konstaterades och sedan vi uteslöt ägg så har hon jättefin hy. (Får dock ändå smörja 2 gånger om dagen och hon är rätt kli-ig så hon har väl troligen atopiskt eksem som förvärras av ägg)

Jag har lärt mig massor i denna tråd! (läs gärna dom gamla trådarna också!)

Sen kan jag även rekomendera recept-boken "100 eggande recept utan ägg"

Där finns lite bra tips (pensla bullar med filmjölk tex funkar jättebra!) och en hel del bra recept!

• SanTan

Jenny 28:
    Jag svarar inte på din fråga, för jag vet inte. Det jag reagerade på var varför du inte har ätit nått på en hel dag, för att avsluta dagen med pannkakor???? Jag fattar ingenting. Vad är det för strikt kost? Bantar du? Du ammar ju så att banta är ju inte så smart.... Jag tycker det låter som om du behöver äta mer och äta regelbundet och om det har med vikten att göra är ju inte pannkakor bästa valet....

Men jag vet inte alls bakgrunden till din mathållning så jag anklagar inte. Jag blev bara nyfiken på din kommentar:
    "har inte ätit NÅGOT annat idag som han kan reagera på, går på mycket strikt kost sedan 3 veckor tillbaka."

• SanTan

Jenny 28:

Aha, det förklarar en del! Tänk vad man kan missupfatta när man inte har all bakgrundsinfo! Vilken tur att du äter!

VAd bakade du pannkakan på mer än ägg? Vete-Mjöl? Havremjölk? Kan hon ha Gluten-allergi? JAg har ingen aning, jag bara spånar.....

Min dotter reagerar med eksem och klåda, vilket kan komma efter några timmar och sitta i ett dygn eller två! Hon reagerar även med diarré. Hon har också kontaktallergi mot ägg och får nässelutslag om hon tar i ägg. (vitan)

• SanTan

Jenny28.
    Oj!

Jag vet att Kavlis lättmajonäs är äggfri. Men mjölk och soja har jag ingen koll på!

• SanTan

Kavlis fettfria majonäs verkar ok???

Fettfri majonnäs, 275 g
    Ingredienser: Vatten, socker, modifierad stärkelse, ättika, salt, vinäger, kostfiber (cikoriarot), senap, färgämne (E171, E160a), stabiliseringsmedel (E407), vitpeppar. Fetthalt:

• SanTan

Amulett:
    Tack för tipsen! Vi testade med kokt ägg i julas och det reagerade dottern på. Testade kokt ägg nu i helgen igen och ingen reaktion! Tog dock på överarmen. Ska testa igen på underarmen!

Om det inte blir reaktion ska jag testa med rått ägg! Detta hade jag ingen aning om!

Tack!

• SanTan

Cecilia80:
    Använd vaniljvisp och vispa den hårt. Blada i smaker efter tycke. Vi gillar finhackad dajm och minimashcmalows. Häll i form och frys. Blir som glass. Jättegott!

Även gott att blanda i bär av olika sorter. Och finhackad polkagris om man gillar det. Variationerna begränsas bara av fantasin!

Lycka till!

Svar på tråden Äggallergitråden: del 11