• saffe

Äggallergitråden: del 11

Jag skulle nog tolka "inte ätit något annat" som att hon har ätit tidigare på dagen, men inget som barnet kan reagera på...
    Däremot inte så bra att äta pannkakor om man misstänker ägg-allergi.

För att svar på frågan: lite konstigt att sonen reagerar innan du ammat klart, men annars så är ju magsmärtor vanligt vid ägg-allergi.

• saffe

Hej! Jag behöver ett gott råd! Har äntligen tagit tag i att provocera med ägg. Igår tog jag ett kokt ägg och strök mellan skulderbladen och på ena överarmen. Idag har hon utslag på ryggen, men inte på armen. Räcker det som bevis på att hon fortfarande inte tål ägg, eller ska jag ge henne nåt att äta oxå (t.ex sockerkaka med ägg i)?
    För egen del tycker jag att det räcker eftersom jag inte vill utsätta henne för det magont som jag tror kommer att bli. Men frågan är om det duger som test för läkaren...

• saffe

Jag testade på överarm och rygg eftersom min dotter har sen reaktion, så jag visste att det inte skulle synas nåt förrän dagen efter. Ville inte ta på underarmen eftersom jag tänkte att det var större risk att hon skulle få i sig lite "spår" från det stället..

• saffe
    Blå Flygare skrev 2009-06-16 20:57:12 följande:
    Trodde sonen tålde ägg när ugnsbakat funkade, men idag åt jag stekt ris och den gick inte hem. Fisk reagerar han på. Så nu återstår skaldjur att testa. Någon som vet oddsen på det när man reagerar på ägg o fisk?F-n! Tycker det skulle räcka med dotterns allergier (mjölk, ägg, sädsslag) - att han kunde hålla sig till samma om han skulle bli allergisk. Soja och kokos nästa
    Vad tråkigt att även sonen verkar vara allergisk... Det räcker ju med en /familj kan man tycka...
    Jag ska ha barn om en månad och funderar på att utesluta mjölk och ägg 2 veckor innan BF och sedan fortsätta på den dieten tills barnet är ca 4 månader. Läste nånstans att magen var bättre utvecklad för att ta hand om dom ämnena då.. Vad tror du om det? Nåt du har funderat på? Vet att du drack proviva (tror jag?) för att minska risken för allergier, det försöker jag oxå komma ihåg att dricka varje dag...
  • saffe

Nä, det är ju en djungel med forskning hit och dit.. Man får väl försöka hitta nåt som passar och lära av sina misstag..
    Tror väl innerst inne att barnen är/blir allergiska vad man än gör, men att en del saker kanske kan förvärra det.
    T.ex så blev jag allergisk mot pälsdjur i unga år, men vägrade ge upp katterna/hästarna. Tror att det bidrog till att jag fick astma i vuxen ålder. Men det var ju självförvållat.

• saffe
    Amulett skrev 2009-06-17 19:35:40 följande:
    Ska också ha om en månad (mitten juli. känns läääänge kvar ...) och har funderat i samma banor. Vi äter i stort sett mjölkfritt hemma, men jag äter yoghurt till frukost och tar gärna lite glass ute på stan då och då Började med Proviva-shots för ca en månad sedan och dricker dem hyfsat regelbundet. Har också övervägt att ta bort mjölk och ägg nu i slutet för att vara mer eller mindre "ren" när jag börjar amma. Men har bestämt mig för att låta bli av samma skäl som BlåMyran nämnde, att jag ändå tror att det är bra att bebisen får små mängder via mig.Men jag har med mig en burk Profylac i väskan om det skulle krävas (sonen fick ju tillägg BabySemp på Neo och jag tror att det skyndade på allergin eftersom han verkade reagera i stort sett omedelbart!)
    Jag ska nog i alla fall dra ner kraftigt på mjölk och ägg-konsumtionen, men tänker inte be att få specialmat om jag ska bort. Bara om jag märker att det är nåt barnet inte tål. Så får vi se om det gör nån skillnad. På min dotter märktes det ju redan efter 2 månader att det inte funkade med mjölk och ägg. Ännu tidigare egentligen om inte bvc envisats med att eksemen var "hormonprickar"... Ska ta med Nutramigen till bb, min dotter fick oxå tillägg på bb, tänkte vara på den säkra sidan den här gången! Blir kul o se vem som får först, jag ska oxå ha i mitten på juli!
Svar på tråden Äggallergitråden: del 11