Inlägg från: Kreativ |Visa alla inlägg
  • Kreativ

Äggallergitråden: del 11

bäst att ha denna tråd bland favoriter, nu när äggallergi är konstaterad.

hej förresten

Melvin 060609, Ida 080426
  • Kreativ

hur gör man lapptest? Jag har bara hört om pricktest.

• Kreativ

vi testade att göra pannkakor på NoEgg men det höll inte ihop, allt blev gegga. Tips? Vi kör på havremjölk eftersom det är mjölkproteinallergi också.

Jag spanade in de där marängbottnarna nyligen, men det var ju skummjölkspulver i.. Grr... Hatar att baka själv, vill ha allt färdigt.. Jag sket i tårta påd ett akalas, och gjorde kladdkaka o serverade glass istället. (Kladdkakan fick dock lilltjejen låta bli, tror inte den blir god utan ägg...)

• Kreativ

linfröavkok låter inte som nåt för mig som avskyr kökssysslor. Jag kör bara på sånt som finns färdigt som bara är att slänga i Får väl låta bli pannkakor helt enkelt!

Jag tycker maräng är supersvårt att göra själv, antingen blir det för löst och böjbart, eller så blir det stenhårt.

Kladdkakan låter intressant, det ska kollas upp tills nästa bakomgång! Vore ju kul om lilltjejen kunde få fika samma somvi fikar.

Funkar vanlig sockerkaka att göra mjölkfri, utan ägg? Med NoEgg? Vill hitta nåt som är enkelt att göra och som går på 2 röda.

• Kreativ

Amulett - tack!! Ett par timmar lät inte som nåt för oss, så jag testar nog "lite snabbt" jag också. Kanske blir det bättre än med no egg iaf, även om det inte blir perfekta pannkakor! Annars får man väl se till att planera in det lite bättre, så det finns tid för svällandet. Vad bra att du fick recept av dietisten! 

• Kreativ
    TinaZ skrev 2009-06-06 21:50:13 följande:
    Här är vårt pannkaksreceptblanda 3dl mjöl, 2rågade tsk no egg, ca 1tsk bakpulver, lite saltvispa med 3dl havremjölk till en jämn smet, vispa sedan i ytterligare 3dl havremjölkStek som vanligt. Jag brukar ta en knapp dl smet till varje pannkaka.Dessa blir väldigt goda o mycket likt vanliga.Jag har bjudit många på dem o INGEN har ens märkt att det skulle vara ngt annorlunda med dem.Kladdkaka har jag också gjort med lyckat resultat, annars är det lite klurigt just med fikabröd utan ägg, utom kanelbullar o chokladbollar då förstås
    Inget smör i eller så?!??! Skulle just göra dessa, men blev tveksam när jag såg att inget smör skulle i... hm?
  • Kreativ

Det där gick ju jättebra!! {#lang_emotions_laughing}

Sonen o jag mumsade för fullt, men dottern - som är den allergiska - gick det trögare för.. haha. Hon får lära sig Hon är svår med mat över huvud taget...

• Kreativ

Nu får jag skämmas, men jag vet inte riktigt vad fattig riddare är.. {#lang_emotions_embarassed} Har hört om det typ hela livet men aldrig kommit mig för att fråga vad det egentligen är för nåt..

Pannkakorna blev så bra att jag stekte en omgång till ikväll! Blir samma lunch imorgon! Idag var egentligen bara en test inför morgondagen.. Och tjejan åt faktiskt upp en hel pannkaka, så det tar jag som ett Godkänt! Har sockrat o rullat, men de vill inte stanna som rullar så jag får hålla ihop dem med tandpetare.. de är ju tjocka och ganska små, så de rullar lätt ut sig.

Fasen vad nöjd jag är! Tänk vilken tur att ni finns att rådfråga, pannkakor är ju så enkelt att göra!! Hade ju säkert inte än på länge hittat nåt recept, om det inte vore för er.

• Kreativ

fast jag gillar tjocka pankisar så det gör inget

fattiga riddare låter ju gott!!!

• Kreativ

eh, ska man få siffror på testen? Vi gjorde pricktest, hon reagerade o så var det inte mer med det... men dietisten frågade om jag visste "vilken grad" o jag visste inte ju inte det.. hur vet man?

Svar på tråden Äggallergitråden: del 11