• Twixie

Äggallergitråden: del 11

Tack Kavat för ny tråd

Tänkte på det här med linfrö istället för ägg, är det 1 dl vatten och 1 msk linfrö PER ägg i en smet. Funkar det i t.ex. sockerkaka?

(¯`°?.¸ ღ Melvin ღ¸.?°´¯) ♥ (¯`°?.¸ ღ Malte ღ¸.?°´¯)
  • Twixie
    Blå Flygare skrev 2009-05-12 19:54:11 följande:
    Det stämmer. Funkar bra i sockerkaka - men tänk på att öka tiden i ugnen, nästan dubbla den. Funkar även till pannkakor (blir frasigare o segare än om man anv. bakpulver) fast det tar en faslig tid att steka då.
    Tack då ska jag prova det
  • Twixie

Goda våfflor

Ingredienser
    Portioner: ca 4-6 våfflor

2 dl vetemjöl
    1 1/2 tsk vaniljsocker
    1-2 msk socker
    2 dl crème fraiche
    1 1/2 dl vatten (mjölk för segare våfflor)
    2 msk smält smör eller margarin
    1/4 tsk salt

Gör så här
    1. Rör ihop de torra ingredienserna. Blanda ner crème fraiche, vatten och smör/margarin.
    2. Grädda våfflor som vanligt.

Tyckte dock att det blev rätt få våfflor ändå, mer 4 våfflor...

• Twixie
    Kreativ skrev 2009-05-26 20:53:31 följande:
    bäst att ha denna tråd bland favoriter, nu när äggallergi är konstaterad. hej förresten
    Välkommen
  • Twixie

På linfröoljan står det att den är rik på Omega3, är det alltså "ofärdig" Omega3? Har den på gröten varje morgon för att få en liten dos iaf. Brukar feta ut barnens mat med den också då vi tyvärr inte äter den mängd fisk och annat som behövs för att komma upp i bra nivåer.

• Twixie

Södermalm - Välkommen hit! Har lärt mig mycket här!

Lite tips:
    Äggluringar: Parmesanost, Sensodyne SENSITIVE tandkräm för vuxna.
    INTE Ägg i: Många köpta maränger, allt från små till hela bottnar! Bra när man ska göra tårta och inte orkar göra egen tårtbotten!

Det var de jag kom på nu...

• Twixie

Jag önskar verkligen att det fanns en märkning för uppskattad mängd vid "spår av". Så man vet om det är stor risk att den ändå kan finnas ägg i eller om risken är minimal. Känner mig så osäker ibland på "spår av".

• Twixie

Är det bara äggallergi så kan man ju göra många goda "krämer" eller vad man ska kalla det med godis. Typ Dumlekolakräm och liknande.

Fryst så skulle jag kanske antingen göra en marängtårta och frysa (marängbottnar är ofta äggfria) eller köpa en glass och göra lite tårta av den men kanske lite bär emellan eller en enkel Vienetta.

• Twixie

Kreativ - Vår allergiska son gillar heller inte pannkakor rent. Brukar dock göra fattiga riddare istället och det går bättre av någon anledning (eller lägger bröd i smeten och steker sedan ordentligt i smör. Sockrar ibland efter). Han är inte så mycket för sött så jag brukar ta lite grövre bröd att lägga i smeten. Han är annars väldigt petig i maten. Endast ett fåtal rätter som funkar. Vet inte hur mycket som hänger i från han var liten och fick ont i magen av olika saker (testades pos för ägg vid 7 mån).

• Twixie

Kreativ - Inte skämmas! Det finns massor med mat man inte känner till. Jag är uppväxt med det så då är det ju så självklart medan du säkert har andra saker som jag inte har en aning om. RIktiga fattiga riddare är i princip formfranska man doppar i pannkakssmet (på riktigt så är det lite annat recept) och sedan strör på socker och kanel på (lite som panering) innan man steker i rikligt med smör. Så det är mer egentligen kanske efterrätt eller lyxigt mellanmål än middag men man har ju ibland sylt och annat på pannkakorna också så jag tror inte det är någon större skillnad. Jag brukar dock ibland hoppa över kanel och socker om det är till middag och ta något annat mjukt men kanske lite grövre bröd (ska vara bröd som är bra på att suga åt sig vätska).

Har man bara ett bra grundrecept på pannkakor finns det ju så mycket att göra med det. Crepes till picnic eller matlåda om man ska ut och resa t.ex.

Svar på tråden Äggallergitråden: del 11