• Slippy

Äggallergitråden: del 11

K Kavat skrev 2009-05-12 14:21:02 följande:

Min son hade 3 på RAST, då han bara fått i sig ägg genom amning. Han har tagit alla sprutor man tar tills 2 år utan några problem. Men jag säger alltid till innan vi tagit och även precis innan den ska tas, så de får tänka efter vart de ev. har allergimedicin.
    Min dotter har också bara fått i sig ägg via amningen. Fick aldrig nån siffra när vi gjorde RAST, men doktorn sa att hon hade lite mer på ägg än på mjölk och hon hade 3+ på mjölk när vi gjorde pricktest. Vet inte varför han inte kunde säga exakt vad hon hade på RAST =/ Känns ju som att hon kanske är rätt känslig mot ägg ändå, eftersom hon reagerade ganska kraftigt fast hon bara fick ägg via amningen.
    saffe skrev 2009-05-12 14:33:57 följande:
    Jag har precis varit i kontakt med en läkare och frågat om 1 1/2 års vaccinationen. Det var min bvc-sköterska som ville att jag skulle fråga, eftersom J är allergisk mot ägg. Men jag fick till svar att numer är det ingen fara att ta vacc, även om man är ägg-allergiker. Det var den gamla vaccinationen man kunde reagera på. Nu framställs den tydligen syntetiskt.
    Hade också hört nåt om det och det låter ju jättebra om det är så. Skönt om man slipper oroa sig.
    Amulett skrev 2009-05-12 14:49:13 följande:
    Jag har hört ungefär samma som jag sett att det redan svarats. Han är snart 16 månader, men vid 15-månaders kollen ville BVC-sköterskan få klartecken inför sprutan vid 18 månader. Å andra sidan, better safe than sorry
    Håller med, alltid bäst att ta det säkra före det osäkra. Skulle aldrig kunna förlåta mig själv om nåt hände. Jag får höra med bvc och barnmott. vad dom säger sen när det blir aktuellt för våran del. Även om det troligtvis inte är nån fara så kan det väl inte skada om man har tavegyl eller nåt med sig.
  • Slippy
    Amulett skrev 2009-05-23 08:41:33 följande:
    Nu har vi börjat testa ägg igen. Gjorde smet (blev 8 pannkakor) med 1 ägg i och han åt nästan hela sin pannkaka. Fick en lugn natt Sedan vaknade han pigg som en mört 5.15, men det kan jag nog inte skylla på äggen ...Om jag ska vara lite pessimistisk så sov han lite oroligt och mycket på mage, vilket han inte gör så ofta. Men än så länge ser jag det som en ren tillfällighet.*hoppas hoppas*Idag blir det två ägg i smeten till mellisen!
    Skönt att han klarade natten bra. Vi håller tummar och tår för er! Du får berätta mer hur det gått sen.
  • Slippy
    Esmaralda skrev 2009-05-23 16:22:26 följande:
    HejBehöver lite råd; min son är tre månader och har (förmodligen) mjölkallergi, som har visat sig genom astma-liknande besvär, samt eksem och lös mage. Vi har inte gjort några tester utan barnläkaren har satt diagnos via symtom. Nu har jag uteslutit mjölk i 7 veckor, han är inte alls lika lös i mgen, men hans eksem är fortfarande kvar och nu har de tilltagit senaste dagarna. Börjar misstänka att allergin inte bara är mjölk, kan det vara ägg också? Vilka symtom har era barn visat på ägg? Om jag ska utelsuta ägg ur kosten, hur länge tar det innan "allt" är borta (jag helammar)?
    Min dotter har mjölk- och äggallergi. Hon visade positivt på mjölk på pricktest när hon va 3,5 mån (då visade det inget på ägg). Jag helammade och uteslöt då mjölkprodukter. Lilltjejen blev mkt bättre ganska snabbt, men efter ett tag blev det sämre igen. Hon blev rödflammig och prickig, torr och flagnade. Vi fick göra pricktest igen och det visade då positivt även på ägg.

Visst kan det vara så att din lilla kille har fler allergier, men det behöver inte vara så. Det kan ta upp till ett par månader innan han blir helt bra efter att du slutat med mjölk. Mjölken ska ju först ut ur din kropp och sen ur hans. Om du varit utan mjölk i 7 veckor och han har blivit bättre så kanske han är helt bra om du avvaktar några veckor till. Blir det inte bättre då kan du ju testa att utesluta även ägg och se om det blir nån skillnad. För oss blev det stor skillnad ganska på en gång även när jag slutade med ägg, men lite eksem fanns kvar rätt länge efter (svårt dock att veta om det va pga. ägg eller något annat).
  • Slippy
    Esmaralda skrev 2009-05-23 18:45:10 följande:
    Slippy>; känner precis igen symtomen du beskriver, rödflammig över kroppen, huden flagnar överallt. Ska ringa allergimottagningen på måndag och be om råd. hoppas vi får göra test snart, det är så jobbigt att inte veta vad det beror på, varför han inte mår bra.
    Nej, det är jobbigt när dom små inte mår bra. Hoppas ni får en tid på barnmottagningen snart. Är ju inte säkert att testet visar nåt även om han är allergisk, men om det visar så är det ju skönt att få veta vad det är iaf, så man kaan undvika det. Just det här rödflammiga och flagninga verkar vara rätt vanligt vid äggallergi.
  • Slippy

Amulett: Va skönt att det gått så bra för er! Här har dte gått desto sämre. Lilltjejen fick sin första allergiska reaktion idag (förutom de hon fick när jag helammade och vi upptäckte allergierna). Hon pussades med sin mormor som hade ätit stekt ägg. Flammade upp och blev röd i ansiktet och fick en massa nässelutslag =( Som tur var satte det sig inte på andningen. Hon är lite småröd i ansiktet fortfarande, men annars försvan det ganska snabbt. Kunde ju ha varit värre, men man hinner ju bli orolig ändå, speciellt när det går så snabbt.

• Slippy
    Amulett skrev 2009-05-25 21:03:03 följande:
    Oj! Stackars liten!!! Ja det känns väldigt bra. Men jag har haft en väldigt grinig kille idag (utan ägg idag). Ingen aning om varför egentligen. Dessutom gissar jag att han haft lite "brännande" bajs - det var så där geggigt som iaf jag brukar tycka är jobbigt ... Kanske finns en koppling till äggen. Men oavsett så är han ju inte så känslig att vi måste oroa oss för kontakt, penslade bullar (bara de är mjölkfria då ...) osv.Ska fortsätta att ge honom äggpannkakor regelbundet (typ en gång i veckan) och då får vi väl se om mönstret upprepar sig!
    Hoppas det bara är nåt tillfälligt då. Kan ju va nåt annat som gör att han varit gnällig just idag. Har han haft sen reaktion på ägg förut? eftersom han inte hade fått ägg idag tänkte jag.
  • Slippy
    södermalm skrev 2009-06-05 12:47:30 följande:
    Vi fick besked att vår lilla kille på 15 månader är äggviteallergiker idag, av den något lägre klassen tydligen men ändå....Han har haft otroligt utslag i en månads tid och det kändes ändå skönt att få besked.Nu skulle vi totalt utesluta detta samt fortsätta smörja med mildison i tre veckor (ja, fortsatt uteslutning efter det). Känner mig som en totalnovis, har ingen koll men gissar att det förekommer äggvita på otroligt många mer ställen än vad man tror - tyvärr.....så jag hänger gärna här får att få hjälp från er som verkar ha koll
    Ägg är inte så jätteklurigt faktiskt. Man får ju läsa på allt för att vara säker. I TS finns tips på hur man kan ersätta ägg. Jag har både gjort pannkaka och bakat bullar utan problem (vi gör även mjölkfritt och det funkar det med). Du kan även kika in på allergimat.com där finns både recept och info.
  • Slippy
    Kreativ skrev 2009-06-06 19:56:45 följande:
    vi testade att göra pannkakor på NoEgg men det höll inte ihop, allt blev gegga. Tips? Vi kör på havremjölk eftersom det är mjölkproteinallergi också.Jag spanade in de där marängbottnarna nyligen, men det var ju skummjölkspulver i.. Grr... Hatar att baka själv, vill ha allt färdigt.. Jag sket i tårta påd ett akalas, och gjorde kladdkaka o serverade glass istället. (Kladdkakan fick dock lilltjejen låta bli, tror inte den blir god utan ägg...)
    Jag har provat att göra både mjölk- och äggfria pannkakor och mjölk- och äggfri kladdkaka. Båda blev jättebra och goda. Vi har kört med bakpulver och havremjölk i pannkakan. Ser att du redan fått bra svar och tips så jag skriver inte ner våra recept, men skulle du vilja ha dem så är det bara att säga till.
  • Slippy
    annah75 skrev 2009-06-07 18:38:28 följande:
    Här verkar det finnas många pålästa! Hur visar sig symptomen på era barn? Sökte på bvc för dottern (1år) som fått eksemliknande utslag runt ögonen och lite under näsa och runt mun. Fick bara råd om att smörja med mjukgörande och en tid för återbesök. Hon har haft detta ett par veckor och det slog mig idag att hon fått smaka lite på äggen vi ätit till frukost, senast i morse (såklart vill hon äta samma som storasyster) Vad tror ni? Kan det vara en reaktion på äggvitan? Har tid hos bvc imorn igen så får väl se vad de säger. Hur går de vidare med detta?Rädd att vi bara får nått för det utan att de tar reda på orsaken...
    Våran dotter reagerade på ägg redan via amningen. Hon blev jättetorr över hela kroppen och flagnade. Sen flammade honupp och blev röd, framförallt på bröst och mage. Vi fick göra pricktest på barnmottagningen och det visade positivt så det va inte så mkt att fundera över för åran del, men pricktesten visar inte alltid något även om man är allergisk så det kan vara lite svårt att veta.
  • Slippy

Jenny 28 skrev 2009-06-12 14:08:58 följande:

Är det någon här som har tips på alternativ till majonnäs om man måste undvika ägg, mjölk och soja...?
    Har sett en äggfri majonäs i allergihyllan på Hemköp här i stan, har dock inte läst på den. Är kanske risk för att den innehåller mjölk eller soya. Men du kan ju kika i allergihyllan på nån affär. Annars fick du ju ett bra tips av Tootoolah också.
  • Slippy
    Kreativ skrev 2009-07-02 21:16:28 följande:
    eh, ska man få siffror på testen? Vi gjorde pricktest, hon reagerade o så var det inte mer med det... men dietisten frågade om jag visste "vilken grad" o jag visste inte ju inte det.. hur vet man?
    Det är lite olika hur dom gör, om dom berättar eller inte. Jag frågade dotterns läkare eftersom han inte sa nåt och jag ville veta. Vill du gärna veta så kan du ju ringa och fråga för dom har ju siffrorna i journalen.
  • Slippy
    Twixie skrev 2009-07-03 11:52:56 följande:
    Men på pricktest har de sagt till oss att de inte sätter någon numerisk gräns utan mer hur pricken är i förhållande till kontrollpricken.
    Jaha, vi fick en siffra på pricktestet iaf. Vet att fler här i alla allergitrådarna också har fått det så har du nog fått fel info. Knepigt när läkarna säger så olika.
  • Slippy
    Twixie skrev 2009-07-05 23:17:42 följande:
    Konstigt att det är ägg i dipsåsen men inte i såsen som de har på McFeasten. Har liksom utgått från att det är samma sås (pga namnet). Har du ätit McFeasten?
    Jag har varit i kontakt med Mc Donalds ang. den frågan. Det stämmer som står i deras allergiinfo att Mc Feast hamburgaren inkl. dressing är äggfri, men inte deras dipp-sås.
  • Slippy
    Amulett skrev 2009-07-06 14:12:16 följande:
    Fick just svar från Oatly:"I ett paket (750 ml) pannkakssmet är nästan 20 % ägg. Det är ganska mycket kan jag tänka mig om han är känslig för just ägg."Och han som åt drygt 1 pannkaka - och sov gott hela natten Yes!!! Hoppas på fler sådana gånger så att vi säkert kan känna oss trygga med ägg framöver.
    Låter ju riktigt positivt för er! Va kul!
  • Slippy
    Amulett skrev 2009-07-06 21:21:10 följande:
    Ja, det känns jättebra! Nu känns det som att han kan börja äta det som finns, och sedan får vi ta tag i det om han verkar reagera!Men det jag funderar på: 20 % av 750 ml pannkakssmet. Det är ju ca 1,5 dl. Hur mycket ägg blir egentligen det? Inte för att det spelar så stor roll, men det var ju vid 2-3 ägg i en smet som han reagerade förra gången.
    Hur stor sats gjorde du när du gjorde egen smet då, ungefär en liter eller? Då blir det nog ungefär lika mkt ägg får jag för mig.
  • Slippy
    Amulett skrev 2009-07-07 09:18:35 följande:
    Det var 1, 2 och sedan 3 ägg i 4 dl havremjölk och 2,5 dl mjöl. Det blev 7-8 tunnpannkakor utan ägg och sedan gjorde faktiskt varje ägg att det blev ungefär en pannkaka extra. Lyckades inte alls få Oatly-smeten att hålla ihop bra, så där blev det 8-9 pannkakor av 750 ml.Hmm. Kanske kan räkna med att det finns ca 3 ägg i Oatly? *gissar vilt* Det borde ju bli drygt 1 dl om man vispar dem lite och häller i dl-mått?
    Det låter ju rimligt tycker jag. Vad ska ni testa nästa gång, pannkaka igen eller nåt annat?
  • Slippy

Anna F skrev 2009-07-08 20:12:31 följande:

Pneumokockvaccin, är det säkert för en som inte tål ägg? Min lilla 1-åring ska få detta om det är safe men nu kunde vi inte få svar på det idag för de som vet är på semester.Någon som vet här?
    Det ska va säkert va jag vet. Min dotter har fått det 2 ggr och hon är väldigt känslig mot ägg, men har aldrig reagerat på Pneumokockvaccinet.
  • Slippy
    Twixie skrev 2009-07-13 21:59:38 följande:
    Ni som gjort pricktest hemma, har ni "rispat" lite i huden också (som de gör hos läkaren) eller har ni bara strukit på ägg på oförstörd hud?Jag tänkte nämligen göra ett pricktest hemma. Läste nyligen på en burkmat att den innehöll ägg och både jag och min man är nästan 100 på att han iaf fick i sig lite igår då lillebror åt. Jag var säker på att den inte innehöll ägg eftersom jag har som regel att inte köpa hem äggburkar till lillebror (inte äggallergiker) eftersom storebror gärna är och smakar när vi inte ser. Har haft kalvfrikadeller hemma en gång som jag gav när storebror var borta. Men denna lilla burk har fallit förbi mitt nät. Melvin reagerade inte igår. Idag har han varit lite knas i magen (skiten luktade apa) men han har inte klagat på magont och han har ätit bra. Så jag tänkte pricktesta honom hemma lite för att se OM det är så att han faktiskt fick i sig ägg och han inte reagerat eller om vi minns fel.
    Du kan ju börja med att stryka kokt ägg på underarmen, visar det inget provar du med rått ägg och visar inte det något så kan han få smaka på nåt med ägg i.
  • Slippy

Anna F skrev 2009-07-14 10:55:57 följande:

Stryka på huden bara? Inget rispande innan eller så?Hur länge ska det sitta innan man vet att det inte visar något och vad är det man ska kolla efter i så fall. Eksem?
    Nej, inget rispande, bara stryka på huden. Troligtvis blir det rött eller eksem vid en reaktion. Är lite osäker på hur länge det bör sitta, men jag tror att man märker ganska snabbt. Det är större risk att reagera på rått ägg än tillagat så därför är det bra att börja med t.ex. kokt ägg. Det som är bra med att stryka på huden är att då kan man ju snabbt tvätta bort det om det blir en reaktion. Har man ätit ägg och reagerar så finns det ju kvar i kroppen. Jag har inte provat det själv, men det finns andra här i tråden som provat. Kanske finns nån som kan ge dig lite bättre svar än vad jag kan.
  • Slippy

Amulett: Hur har det gått för lillkillen med ägg-ätandet? Har han fått smaka nåt mer? Inga reaktioner?

Svar på tråden Äggallergitråden: del 11