Äggallergitråden: del 11
K Kavat skrev 2009-05-12 14:21:02 följande:
Min son hade 3 på RAST, då han bara fått i sig ägg genom amning. Han har tagit alla sprutor man tar tills 2 år utan några problem. Men jag säger alltid till innan vi tagit och även precis innan den ska tas, så de får tänka efter vart de ev. har allergimedicin.
Min dotter har också bara fått i sig ägg via amningen. Fick aldrig nån siffra när vi gjorde RAST, men doktorn sa att hon hade lite mer på ägg än på mjölk och hon hade 3+ på mjölk när vi gjorde pricktest. Vet inte varför han inte kunde säga exakt vad hon hade på RAST =/ Känns ju som att hon kanske är rätt känslig mot ägg ändå, eftersom hon reagerade ganska kraftigt fast hon bara fick ägg via amningen.
saffe skrev 2009-05-12 14:33:57 följande:
Jag har precis varit i kontakt med en läkare och frågat om 1 1/2 års vaccinationen. Det var min bvc-sköterska som ville att jag skulle fråga, eftersom J är allergisk mot ägg. Men jag fick till svar att numer är det ingen fara att ta vacc, även om man är ägg-allergiker. Det var den gamla vaccinationen man kunde reagera på. Nu framställs den tydligen syntetiskt.
Hade också hört nåt om det och det låter ju jättebra om det är så. Skönt om man slipper oroa sig.
Amulett skrev 2009-05-12 14:49:13 följande:
Jag har hört ungefär samma som jag sett att det redan svarats. Han är snart 16 månader, men vid 15-månaders kollen ville BVC-sköterskan få klartecken inför sprutan vid 18 månader. Å andra sidan, better safe than sorry
Håller med, alltid bäst att ta det säkra före det osäkra. Skulle aldrig kunna förlåta mig själv om nåt hände. Jag får höra med bvc och barnmott. vad dom säger sen när det blir aktuellt för våran del. Även om det troligtvis inte är nån fara så kan det väl inte skada om man har tavegyl eller nåt med sig.