• Twixie

Äggallergitråden: del 11

F*n så har man gett ägg idag! En ordentlig tankevurpa. Cornetto (GB) jordgubb innehåller ju inte ägg. Ändrade mig dock i sista stund och tog en vanlig istället. Tänkte mig inte för och trodde att Cornetto vanlig då heller inte skulle innehålla ägg. Ger sonen som glatt börjar äta. Efter ett kort tag får jag ändå känslan av att jag måste läsa (får den alltid). Läste och Jodå. Cornetto vanlig innehåller ägg. Var bara att kasta glassen och ge sonen Aerius. Tack o lov hann vi ge i tid för han fick ingen reaktion (kräks annars). Men det har varit några nervösa timmar på kvällen då reaktionen ibland kan komma först ett par timmar senare även om det är vanligast inom 30 min. Brukar ju vara duktig på att läsa på allt - även sånt jag vet är ok. Men en snabb tankevurpa. Trodde också att det var samma "grund" till alla Cornettoglassar - alltså att det var samma glass bara olika smaker.

Åkte och köpte annan glass på kvällen (när vi visste att han inte reagerat) och åkte till ett bad så han fick bada lite också som plåster på såren.

Så gör inte samma tankevurpa! Vanlig Cornetto (den med lite choklad och nötter på toppen) innehåller ÄGG!!! (Vilket inte jordgubbsvarianten gjorde efter vad jag läste mig till!).

(¯`°?.¸ ღ Melvin ღ¸.?°´¯) ♥ (¯`°?.¸ ღ Malte ღ¸.?°´¯)
  • Twixie

Men på pricktest har de sagt till oss att de inte sätter någon numerisk gräns utan mer hur pricken är i förhållande till kontrollpricken.

• Twixie

Suck, inte för att det spelar någon roll så men ibland är det ju bra att ha en siffra på hur allergisk han är. Ska höra med dem nästa gång vi är där (går där med andra sonens förkylningsastma). Bra att ha tråden ibland

• Twixie

Blev lite konfunderad sist jag var på McD och vände på brickunderlägget för att läsa om närigns och allergi informationen och såg att McFeast hambugaren INTE skulle innehålla ägg men att McFeast dipsås skulle göra det! Är det någon som vet om det är olika såser de har på hamburgaren och som säljes separat som dipsås? Har varit supernoga när vi beställt McFeast att vi äter en i taget för att sonen inte skall få ägg på eller i sig. Har iofs mailet McD och frågat men tänkte att jag kanske får snabbare svar här om någon vet?

• Twixie
    JPL skrev 2009-07-05 20:35:32 följande:
    Jag brukar få svaret att jag kan äta McFeast med dressing. Har aldrig funderat över dippsåsen.
    Konstigt att det är ägg i dipsåsen men inte i såsen som de har på McFeasten. Har liksom utgått från att det är samma sås (pga namnet). Har du ätit McFeasten?
  • Twixie

Kanon tack! Fick snabbt svar från McD också att iom att de introducerade McBean ändrade de såsen på McFeasten ocskå då det är samma sås (däremot dipsåsen är fortfarande ägg i).

• Twixie

Slippy - Vad skönt!

• Twixie

Ni som gjort pricktest hemma, har ni "rispat" lite i huden också (som de gör hos läkaren) eller har ni bara strukit på ägg på oförstörd hud?

Jag tänkte nämligen göra ett pricktest hemma. Läste nyligen på en burkmat att den innehöll ägg och både jag och min man är nästan 100 på att han iaf fick i sig lite igår då lillebror åt. Jag var säker på att den inte innehöll ägg eftersom jag har som regel att inte köpa hem äggburkar till lillebror (inte äggallergiker) eftersom storebror gärna är och smakar när vi inte ser. Har haft kalvfrikadeller hemma en gång som jag gav när storebror var borta. Men denna lilla burk har fallit förbi mitt nät. Melvin reagerade inte igår. Idag har han varit lite knas i magen (skiten luktade apa) men han har inte klagat på magont och han har ätit bra. Så jag tänkte pricktesta honom hemma lite för att se OM det är så att han faktiskt fick i sig ägg och han inte reagerat eller om vi minns fel.

• Twixie

Någon som har gett/fått fästingvaccin?

• Twixie

Troll77 - Det är iaf dem jag vet om. Har inte upptäckt några andra. I sverige är det i Parmesanost som man mest kan stöta på de E:nr. Men oftast står också förklarat inom parantes. Alltså E1105 (äggprotein). Lite doldisar kan vara just Parmesanost (läsa), Sensodyne sensitive tandkräm (för vuxna). Det är jobbigt i början med att läsa/oroa sig/läsa mer/oroa sig mer. Men ganska fort kommer man faktiskt in i tänket och man vet vad som funkar och inte funkar.

Mammanna - Välkommen hit.

Blev så glatt överraskad (varför man egentligen ska bli det när det handlar om att sätta kunden först) i förra veckan. Var nere i Skåne och vi täntke fika på ett bageri. Frågade som vanligt vad som inte innehåller ägg. Som vanligt ingenting. Men så gick hon bak och kom tillbaka för att kolla ordentligt och sade att de precis håller på att baka bullar och om vi vill så kunde de hoppa över att pensla ett par bullar med ägg. Självklart ville vi det! Blir så glad när de verkligen gör allt för att försöka hitta något som är för en allergiker och inte bara säger "inget".

• Twixie

Vi har hittat ett par bullar på Ica som är äggfria som jag brukar köpa på mig av och frysa in. De känns lite roligare än att bara ge Findus bullar (som är äggfria). Ser också roligare ut för sonen att få en lite mer "kondisbulle" när andra äter sånt. Frågar alltid först vad som finns. Finns det inget så frågar jag om det då går bra att han äter medhavd bulle. Är sällan problem och är det det så handlar jag/vi inget. Vill inte sitta och smaska på bullar och säga till sonen "sorry, du får inget för de hade inget till dig här" (skulle iofs aldrig säga det men blir arg på de som är så trångsynta att de inte kan gå med på att en allergiker äter medhavd bulle eftersom de inte kan erbjuda det). Brukar fråga vad de har som är ägg och chokladfritt för att  vara på säkra sidan eftersom sonen inte gillar chokladbollar och det brukar vara enda alternativet många gånger. Därför blir man extra glad när de verkligen gör allt för att hitta något att äta.

Har hittat ett ställe här i Sthlm som säljer supergoda brownies med mashmellows och nötter i som är äggfria. Brukar alltid köpa på mig ett par extra. Känns roligt att servera det till sonen med liten gräddklick till när man är på kalas.

Svårt när det är mjölkallergi till men är det bara ägg så är Marängbottnar (köpe) oftast utan ägg. De är lätta och bra att göra tårta av när man inte orkar baka egna. Annars brukar jag använda banankakan som tipsades om i någon tidigare tråd som tårtbotten. Då har ju botten redan smak och man behöver inte så mycket mellan.

• Twixie

Vet att Sia INTE har ägg i sina mjukglassar - har fått läsa varje gång på paktetet.

Svar på tråden Äggallergitråden: del 11