• dragon06

No egg

har en fundering när det gäller no egg.. vi gjorde pannkakor härom dagen och blandade det som man skulle och sedan använde det motsvarande mot riktiga ägg. nu vart det bra runt om, men i mitten alldeles degigt och konstig konsistens.
    någon som kan detta??

• Svar på tråden No egg
  • Starkast

Vet inte vad no egg är, men spontana tanken är att sänka värmen, eftersom kanterna var bra.

• dragon06

min grabb är mjölk, soja, ägg allergisk så no egg är ett pulver man blandar med vatten för att ersätta vanliga ägg med.
    vi provade med att sänka värmen, men fungerade inte. sedan provade vi att göra ugnspannkaka också och det vart också kladdigt i mitten

• Starkast

Ok. så det är sån där "pannkaksmix"?

En kompis har provat sånt mix, (med samma allergier) och sa att det går inte att göra den 'degfri'.

En tanke är att prova blanda i något annat fast? typ majsstärkelse? Ingen aning, men logiskt sätt borde det gå att "steka längre" och på så sätt få det fastare?

• dragon06

nej det är inte pannkaksmim. man blandar vanlig pannkaks deg fast istället för tex 8 ägg så har du i det motsvarande av no egg

• Starkast

okej.....
    Kom på att min kompis även har gluten, så det var något riktigt specialpulver...

Men jag skulle prova med något mer tjockt samt ännu lägre värme.

Föresten, har du provat plättar? Kanske blir bättre med mindre?

• dragon06

plättar har jag inte provat. ska testa får vi se eller gubben får testa. det är hans speciallare.

• Starkast
    dragon06 skrev 2009-05-12 18:57:13 följande:
    plättar har jag inte provat. ska testa får vi se eller gubben får testa. det är hans speciallare.
Svar på tråden No egg