• Pst

Måla om möbler-vad ska man tänka på?

Ska försöka ta tag i projekt "möbelmålning" i dagarna. Det jag tänkt ge ny färg är skötbord (sniglar; IKEA) samt en bokhylla och en gammal tv-bänk (IKEA)

Vad ska man tänka på när man målar om möbler?
    *grundarbete?
    *penslar/roller?
    *färg (vad ska man använda när man är gravid)?
    *grundmåla?

Väldigt tacksam om ni orkar dela med er av era kunskaper

• Svar på tråden Måla om möbler-vad ska man tänka på?
  • joiy

grundmåla behöver man kanske inte beror på vad du ska ha för färg över och vad det är för färg på möblerna innan.

fråga hos färghandlaren vilka färger man kan använda så blir det nog bäst hehe.
    men man kanske måste slipa möblerna om det är "glansiga" möbler.. om man kan kalla dom så..

• Pst

Tack!

Vad blir bäst då? Att måla med pensel eller roller?

• joiy

jag tycker nog att pensel blir bäst på möbler. för då kan man dra åt samma håll. visserligen blir det ju pensel"drag" i men de tycker ja e snyggt. men roller går lika bra men tror kanske att färgen fäster mer med pensel.

• smilli

Du ska nog välja vattenbaserad färg och se till att vädra ordentligt när du målar.

Med roller går det snabbare att måla tycker jag, men om man inte vill ha den lite knottriga ytan så kan man dra efter med en pensel.

Om möblerna är målade sedan tidigare så tvätta ordentligt innan du målar (ev med målartvätt), sandpappra och spackla om det är några skavanker som du vill fixa till. Grundmåla behöver du väl bara göra om möblerna är omålade.

Det brukar finnas små häften med tips på färgaffärerna och personalen hjälper dig säkert att välja rätt.

• Sushonk
    Pst skrev 2009-05-12 21:01:00 följande:
    Tack! Vad blir bäst då? Att måla med pensel eller roller?
    Beror på vilken färg du väljer! Vattenbaserad färg är bäst med roller och bara den typ av roller som är till vattenbaserad! Titta noga när man handlar och fråga i butiken. Det är viktigt att man köper rätt annars kan färgen rullas ut ojämn eller att det svårare och få det jämnt.
    Det bättre och måla flera tunna lager en ett tjockt.
    Jag bruka slipa bra (bästa man kän göra för underlätta senare) göra rent noggrant. Måla med den rätta färgen direkt, men flera lager. Om det är dyr färg skulle jag grundmåla först.
    Bästa tipset är nog att gå till en bra butik och fråga om tips när det gäller färg och pensel eller rollers.
    Lycka till!
  • JagochLiam

1. tvätta av möbeln med målartvätt, det får bort eventuella "osynliga" fläckar som kan göra att färgen sitter dåligt

2. luckra upp ytan med ett fint papper, behövs bara en lätt strykning inget gnuggande, dettá för att färgen fäster bättre, blir tåligare och möbeln håller sig snyggare längre

3. måla med en grundfärg

4. måla med vattenbaserad färg i den färg du vill ha, vattenbaserat är lätt att tvätta
    bort och luktar ingenting

Ibörjan när jag skulle måla möbler så använde jag bara målartvätt men nu när jag jämför möbler som jag även slipat lite lätt så ser jag att färgen lätt flagnar i kanterna på de möerna som bara är tvättade. Så ett bra grundjobb är verkligen värt det.

Det lättaste är att rolla med en fin liten roller, fråga efter roller som man t.ex använder när man målar köksluckor...de andra har en förmåga att ludda och lämna en oljämn yta. I hörnen är det svårt att komma åt så då behövs en bra pensel. Köp inte den absolut billigaste då de har en förmåga att tappa strån, vilket är otroligt irriterande när man målar. Medan möbeln torkar så ha lite koll så att det inte rinner färg och blir små droppar som torkar.

Lycka till!!

• Pst

TACK för jätte bra och utförliga svar! Ska åka och inhandla färg m.m imorgon och sen sätta igång. Ska blir riktigt spännande!

Svar på tråden Måla om möbler-vad ska man tänka på?