• TuBailar

min gryta har skurit sig! hjälp

har någon nåt tips?

jag har gjort en gryta med nöt kött,matlagnings grädde och cremefraiche (paprika/chili)

jag stekte köttet först, sedan blandade jag det i en kastrull med grädde och cremefraiche, när det började koka så skar det sig!

hur sjutton gör jag nu då? går det att rädda på något sätt?

• Svar på tråden min gryta har skurit sig! hjälp
  • Donno

sätt på ett plåster?

Nä allvarligt du kan inte sila den?

*en sidfot i raden*
  • Ariel o Melodys Mom

Beklagar! Ja har varit med om desamma och så vitt jag vet så går det inte att göra nåt nu men det går fortfarande att äta. Smaken är det ingen skillnad på, bara utseendet. Mitt tips är att aldrig koka lihgt creme fraiche. Blir lätt att den skär sig.

• TuBailar

hehe,...

har inget att sila den i, och jag är faktiskt tveksam på om det skulle fungera?

någon mer

• TuBailar

Ariel o Melodys Mom skrev 2009-05-12 20:04:22 följande:

Beklagar! Ja har varit med om desamma och så vitt jag vet så går det inte att göra nåt nu men det går fortfarande att äta. Smaken är det ingen skillnad på, bara utseendet. Mitt tips är att aldrig koka lihgt creme fraiche. Blir lätt att den skär sig.
    ok, ja när du säger det så har det hänt någon gång förut när jag använt samma cremefraiche. men paprika chillin finns väl bara i light?
  • TuBailar

Bei Bei skrev 2009-05-12 20:05:40 följande:

Det går inte att vispa ut klumparna lite?
    jag har provat så gott det går =( snyft.

men tack för era svar
  • Bei Bei

Går det kanske att sila ytan med lite kaffefilter om du inte har någon sil hemma?

• Blondie 68

Nä det går nog inte att göra nått åt. ni får blunda när ni äter
    Om du skall använda cremefraiche så använd även en 15% grädde. Då går det....

• Nightdriversgirl

Har hört att man kan slänga i en isbit eller två så att grytan kyls ner litegrann.. Då ska det bli bättre? Om det stämmer eller ej vet jag inte..
    Men värt ett försök kke?

Lycka till

• TuBailar

Blondie 68 skrev 2009-05-12 20:08:29 följande:

Nä det går nog inte att göra nått åt. ni får blunda när ni äter Om du skall använda cremefraiche så använd även en 15% grädde. Då går det....
    ja blunda och ät var ett bra tips, den kör vi på =)
    ... men,men.. jag använde 15% grädde..
    får lust att kasta alltihopa grr
  • Ariel o Melodys Mom
    TuBailar skrev 2009-05-12 20:05:51 följande:
    ok, ja när du säger det så har det hänt någon gång förut när jag använt samma cremefraiche. men paprika chillin finns väl bara i light?
    När de började med smaksatt creme fraiche så var det vanlig men nu verkar det som det bara finns som lihgt. Undra om det kanske finns nåt som heter delikatess creme fraiche som e vanlig o smaksatt...ska kolla arla.se.
  • Ariel o Melodys Mom

Nej, de finns inte. Men ett tips är att ta vanlig naturell creme fraiche o blanda med sötsur sås. Kan tipsa om Eroshoppers Sweet chili. Blir samma smak.

• Blondie 68

Ts Kolla om det står att den e kokbar. Kom på det prexis nu. Står det inte det så e nog så att den funkar inte att koka.

• Ariel o Melodys Mom

Blondie 68 skrev 2009-05-12 20:18:10 följande:

Ts Kolla om det står att den e kokbar. Kom på det prexis nu. Står det inte det så e nog så att den funkar inte att koka.
    De står kokbar på dem men de skär sig ändå både i grytor och i ugn. Precis som turkisk yoghurt som oxå ska vara kokbar men inte för mig iaf.
  • TuBailar

ja precis, det står kokbar.. men som sagt, detta har hänt någon gång förut.
    vi blundade och åt ;) det smakade bra med det ser såååå ofräscht ut!

Ariel o Melodys Mom skrev 2009-05-12 20:16:25 följande:

Nej, de finns inte. Men ett tips är att ta vanlig naturell creme fraiche o blanda med sötsur sås. Kan tipsa om Eroshoppers Sweet chili. Blir samma smak.
    ja men det låter ju som att det skulle funka =)

tack alla för svaren =)
  • Kamme

Min första tanke var "åk till närmsta vårdcentral så kan dom sy ihop den", men sen kom informationen fram till hjärnan - gryta - mat - och jag insåg ganska snabbt hur pinsamt det varit att ha skrivit så, det kan ju inte vårdcentralen fixa...

sy ihop den själv!

• Kamme

ooooj va torr...

sorry, men jag är proppmätt efter middagen, skyller på det...

• TuBailar
    Kamme skrev 2009-05-12 20:30:30 följande:
    ooooj va torr... sorry, men jag är proppmätt efter middagen, skyller på det...
    *asgarv* jag hade skrattat gott om det svaret hade kommit och det inte hade funnits en antydan till ironi ;)
  • Blondie 68
    Kamme skrev 2009-05-12 20:29:26 följande:
    Min första tanke var "åk till närmsta vårdcentral så kan dom sy ihop den", men sen kom informationen fram till hjärnan - gryta - mat - och jag insåg ganska snabbt hur pinsamt det varit att ha skrivit så, det kan ju inte vårdcentralen fixa...sy ihop den själv!
    ASGARV
  • BlommyNess12

Kan du inte kasta i en liten redning då? Det kan ju kanske binda ihop den litegrann iallafall.

Svar på tråden min gryta har skurit sig! hjälp