Inlägg från: Norrland09 |Visa alla inlägg
  • Norrland09

Hur vänja 2åring att sova i eget rum?

Behöver många råd och erfarenheter! Vår dotter är nu lite drygt två år. Hon har hela tiden sovit inne hos oss eftersom hon inte haft något rum att tillgå. Nu är övervåningen färdigrenoverad och "hennes" rum är ledigt och ska nu inredas till henne.

Hon sover idag i växasäng så det är inga problem. Frågan är bara hur vi ska få henne att vilja sova i sitt nya rum utan pappa o mamma? Hon är extremt mammig och vi får ligga bredvid henne o hålla handen för att hon ska somna på kvällen. (dock går det på ca 15-20 min så det är ingen fara)

Hur introducerar vi det nya rummet för henne på ett positivt sätt? Om hon vägrar; vad gör vi då? Bär dit henne när hon somnat? "tvingar" henne? eller låter henne fortsätta sova hos oss?

Planerna är att hon ska få ett litet syskon till nästa år så vi vill gärna att hon sover gott i nytt rum innan en liten kommer; så hon inte behöver känna sig bortknuffad när liten kommer sova hos oss.

• Svar på tråden Hur vänja 2åring att sova i eget rum?
  • Norrland09

Tack för bra tips Precis som du skriver, vaknar hon på natten och vill komma till oss så får hon det, hennes lilla växasäng kommer få stå kvar inne hos oss så hon kan sova där eller med oss.

Några fler smarta tips?

• Norrland09

Om min dotter får välja så vet jag att hon alltid kommer välja min säng Men det är svårt, jag vill inte "tvinga" henne om hon blir jättelessen varje kväll osv.
    Hon har lite svårare att ta sig till oss för vi sover på nedervåningen och hon på övervåning ihop med brorsorna. Dock är jag väldigt lättväckt så jag kommer höra henne om hon ropar/gråter. Sover nu hela nätter, kan gny litegrann.

Men puff puff! Fler tips för introducering av eget rum!

Svar på tråden Hur vänja 2åring att sova i eget rum?