• Soldi

artikel som bryter mot publicistiska regler? HJÄLP!

Hej!

Jag ska hitta en artikel på internet, hos en tidning, som jag tycker bryter mot publicistiska regler. jag har sökt hela dagen nu. men inte funnit någon,. Någon som kan hjälpa mig att finna någon? Har helt kört fast och vet inte hur jag ska gå till väga.
    tacksam för hjälp!

• Svar på tråden artikel som bryter mot publicistiska regler? HJÄLP!
  • DuBBeeL

Försök hitta en artikel där det är bild på någon person vid tex en olycka, eller en artikel(med namn/bild) om någon som varit misstänkt för ett brott som sen visade sig vara oskyldig, men som blev uthängd i tidningen som skyldig.

Jag antar att du läser Sv B via liber-hermods och jag skrev om den personen som först blev misstänkt för mordet på Anna Lind. Han blev uthängd i media och journalister letade tom upp och intervjuade (hur faen stavas det interjuvade? ) gamla klasskompisar till denne man. Det bröt mot de publicistiska reglerna flera ggr om.

Jag kommer ihåg att det var svårt att hitta bra artiklar som bröt mot de publ. reglerna.

• TjärRingen

Mannen som blev anklagad för mordet på sin sambo, satt i häktet och "allt var redan klart" enligt tidningarna, men så visade det sig att det var kvinnans fosterbror som mördat henne, men kannibalistiska inslag? Mannen hette Mario har jag för mig? Han hade sedan problem med att få tillbaka sitt barn bl a.

• DuBBeeL
    TjärRingen skrev 2009-05-13 16:34:06 följande:
    Mannen som blev anklagad för mordet på sin sambo, satt i häktet och "allt var redan klart" enligt tidningarna, men så visade det sig att det var kvinnans fosterbror som mördat henne, men kannibalistiska inslag? Mannen hette Mario har jag för mig? Han hade sedan problem med att få tillbaka sitt barn bl a.
    Ett lysande exempel!
  • k girl

Här har vi ett exempel på en artikel jag tycker bryter mot de pressetiska reglerna:
    www.aftonbladet.se/nyheter/article4481550.ab

* Vid publiceringstillfället var han fortfarande inte dömd. Han nekade till brottet.
    * Såväl namn- och bildpublicering.

Strider mot punkt 14, 15 och 16 i de etiska reglerna för press, radio och tv.

Svar på tråden artikel som bryter mot publicistiska regler? HJÄLP!