• Rastafairy

Skittråkigt att vara föreldrarledig!!!

Ja jag skrev en lite väl provocernade rubrik kankse man jag är så tröööött på hemma livet nu så ja spyr.

Har verkligen inget roligt att hitta på med barnen. Försöker rita knåda lite deg med tvååringen städa..sitta på golvet o glo när de leker (har en 10 mån o en två o ett halvtåring) Lämmnar stora på dagis 12 timmar i veckan men när vi är hemma har vi liksom tråkigt. Ut o gå visst skönt men allt är så arbetsamt tycker jag eller tråkigt och avundas mannen som pluggar.

Han MÅSTE plugga klart för o få sina gymnasiebetyg som han pluggar upp så de är jag som får va lilla hemmamamma.

Urk.

ÄLSKAR mina små underbara barn. Det är HEMMAMAMMA livet jag är trött på INTE på mina småttingar som är mig så kära.

varför tar de i mot att gå ut på gården och leka m tvååringen tex för mig? Måste ha lilla gnällfisen i vagnen o tvååringen kutar o är överallt sen har ja en hund som ska ut på motionsrundor oxå.
    orkar inte
    vill inte
    vill vara för mgi själv
    BARA för mig. Iblnad ...ofta..oftare.
    Kankse är jag deprimerad. men jag tar mig ut iallfall men ser inte framimot dagarna. Mår dåligt när ja är instängs med dem och måste roa laga mat trösta finnas både här och där och ordna det praktiska när jag är hemma. Maten ska va klar innan mannen kommer hem för vi ska endå äta då och jag känner att jag inte har nått liv.

ändå är jag sorgsen. Ska ja må såhär under barnens första år? är det dehär ja ska minnas???

• Svar på tråden Skittråkigt att vara föreldrarledig!!!
  • Auris

Jag känner igen mig i mycket men nu med tredje barnet har jag faktiskt en riktigt trevlig föräldraledighet - den klart bästa av dem.

Ettan var långtråkig även om den blev bättre mot slutet. Jag kände ingen annan föräldraledig och visste inte vad jag skulle göra av dagarna. Efter ett halvår började jag dock finna mig till rätta. Jag såg till att ha någon aktivitet inplanerad varje dag och jag testade flera öppna förskolor innan jag hittade ett par som var bra och där jag fick kontakt med andra mammor.

Tvåan var hemsk. Med 1,5 år mellan barnen blev det alldeles för hektiskt. Inte en chans att kunna umgås med andra vuxna när man samtidigt skulle passa en vild 2-åring. Inte ens öppna förskolan funkade - jag fick bara springa och jaga 2-åringen med bebisen på armen och så fort jag ammade eller matade gjorde storasyster hyss.

Nu med trean är de stora barnen 4 och 5 och leker mycket själva. Jag har hunnit bygga upp en umgängeskrets av barn och föräldrar vi kan umgås med. Dessutom har jag en ledig kväll i veckan då jag far iväg och umgås med vänner medans maken tar hand om barnen.

Så mina tips är:
    1. Försök hitta en umgängeskrets. Barnvagnspromenad själv är tråkigt. Barnvagnspromenad tillsammans med andra kan vara jättetrevligt. De ställen jag främst har hittat andra föräldralediga är via FL, via öppna förskolan och via storasyskonens dagis.

2. Försök planera in något att göra varje dag.

3. "Mammas lediga kväll" - Gör upp med din man/sambo om en kväll i veckan då han tar över hemma och du får fara iväg och få lite egentid. Vi har en fast dag (jag är ledig måndagkvällar, han är borta söndag kväll.

Det tredje med egentiden tycker jag är det viktigaste. Skam bara att det ska dröja till tredje barnet innan jag kom på det.

• Rastafairy

ok ja ja är dendär 2:dra föreldrarledigheten du hade...haha...men nu är lillan liiiite större (10 mån) men en riktig gnällfis & när man grejer med henne gör syrran på snart 2,5 hyss.

Man kan inte slappna av o blir superstressad/mår dåligt.

• Auris
    Rastafairy skrev 2009-05-13 18:26:59 följande:
    ok ja ja är dendär 2:dra föreldrarledigheten du hade...haha...men nu är lillan liiiite större (10 mån) men en riktig gnällfis & när man grejer med henne gör syrran på snart 2,5 hyss.Man kan inte slappna av o blir superstressad/mår dåligt.
    Ja. Den 2:a föräldraledigeheten var min i särklass värsta. Ekvationen med två barn som båda kräver 100% uppmärksamhet samtidigt och helst på olika platser går bara inte ihop. Någon lösning på det kom jag aldrig fram till men det går ju tack och lov över.

I den situationen tror jag detta med att få en ledig kväll i veckan är det absolut viktigaste. Sedan kan man också få utökade timmar för storasyskonet på dagis om man har ett intyg från BVC. Jag hade aldrig det för jag visste inte om att möjligheten fanns men en kompis till mig har fått 25 timmar i stället för 15 pga att hon hade svårt att orka med.
  • Rastafairy

hur orkar med med det dåliga samvetet då när man ligger hemma och vilar sig m minstingen efter att man lämmnat stora som velat haft ca 10 kramar innan hon släpper i väg en från dagis med oroliga små ögon.

• mamma 86

jag kan också tycka att det är såå tråkigt att vara mammaeldig. iaf de dagarna vi inte har nått att göra och det är kasst väder ute. många tolkar det som att jag tycker min dotter är tråkig vilket jag verkligen inte tycker

det är väl mest det att det är samma rutiner varje dag som gör de lite tråkigt. men amtidigt hade jag inte velat vara utam dem då det blir sålätt för oss att planera in saker och jag vet att hon får dem sömn hon behöver

hoppas du kan träffa nån annan som är också är mammaledig

• bondi
    Rastafairy skrev 2009-05-13 19:24:11 följande:
    hur orkar med med det dåliga samvetet då när man ligger hemma och vilar sig m minstingen efter att man lämmnat stora som velat haft ca 10 kramar innan hon släpper i väg en från dagis med oroliga små ögon.
    Ingen aning... Hade inte klarat det själv om jag ska vara ärlig {#lang_emotions_undecided}
  • Maria R

Jag tyckte också att det var jättejobbigt att vara hemma med båda ungarna, har 18 månader mellan mina. Började jobba när minsta var 10 måander, och mannen var hemma iställe. Försök att ta dig ut och träffa folk, öppna fösrkolan tex, om det finns där du bor.

• Maria R
    Rastafairy skrev 2009-05-13 19:24:11 följande:
    Det kan ju faktiskt vara så att hon är otrygg där för att hon är där för lite. Eller så är det ett dåligt dagis? Kanske dags att byta? Kankse kan du fråga dagis personalen om du kan få vara där med båda barnen på dagarna ibland, följa med på utflykter och så. Då får stora barnet kanske en ökad trygghet om mamma är med på dagis och du får komma ut lite och aktivera dig. Dessutom ser du ju hur barnet har det på dagis då.
  • bondi

Här sitter jag o undrade om det är normalt att känna sig trött på allt ibland, främst bråken mellan barnen. Att alltid vara pedagogisk, psykologisk osv... Man har ju inte alltid orken själv. Och ibland känns allt bara samma, samma, samma. Laga mat, byta blöjor, diska, torka, ta hand om bråk, fixa mellis, osv osv. 
    Jag har tvillingar som är 2 år o 4 mån samt en liten tjej på 14 mån på det... {#lang_emotions_dreamer} Dock överväger jag inte dagis än... kanske 15 tim till hösten.
    Måste erkänna med 3 små barn hemma under 2.5 år att jag undrar vad ANDRA som kanske har ett elr två barn klagar över {#lang_emotions_sealed}  Men....allt är ju relativt!
    Det som är så märkligt är att allt känns så paradoxalt med barn... Man kan liksom inte vara med dom o man kan inte vara utan dom heller?! Ibland kan jag vänta tills den där "lediga" dagen elr timmarna..sen kommer det dåliga samvetet samt tankarna på barnen i mina tankebanor betydligt fortare än det var tänkt, iaf för mig..

• Havanna81
    Tjollabolla skrev 2009-05-13 17:18:10 följande:
    Huu då kanske du ska testa på mitt jobb. "Lugn och ro utan barn" existerar inte. Är förskollärare.... 22 barn omkring mig på jobbet hela dagarna, hem till knatten hemma på em/kvällar. Jag LÄNGTAR efter att vara föräldraledig igen, saknar det så hemskt... Så man kan få "lugn och ro"...
    Fast jag är också förskolärare och längtar tillbaka... Där får jag ju utöva mitt arbete och det längtar efter. Tycker att det är så olika saker att vara mamma och att vara pedagog
Svar på tråden Skittråkigt att vara föreldrarledig!!!