• MikaelaEriksson

mjölkallergi hos spädbarn?

Min son är 2 ½ månad och nu har han fått massa "utslag/exem" på kroppen som ser ut som sånna när man är mjölkallergiker, Läste att dom kan få symptom när dom får mjölkprodukter på huden också, vilket han får hela tiden eftersom han äter gröt och kladdar rejält, anledningen till att vi ger gröt är för att han inte vill ha ersättning (barnläkare och dietist har bestämt att vi ska ge gröt) men jag har misstänkt länge att han är känslig mot mjölk, och nu ännu mer eftersom han fått utslag!

vad hade era barn för symptomer?

• Svar på tråden mjölkallergi hos spädbarn?
  • AlvaLovisa

Dottern hade bara utslag och eksem...

• Vickan I

Det lättaste är väl att ge han mjölkproteinfri gröt och att du utesluter mjölkprodukter ur din kost om du fortfarande ammar också och se om han blir bättre. Vår lilla kille har mkt problem med magen och läkaren misstänker mjölkallergi. Jag ska därför äta mjölkfritt i 1 mån (ammar mest) och ger mjölkfri ersättning fr apotek och ser om han blir bättre. Jag var allergisk mot mjölk som liten och fick också eksem, men sonen har "bara" magont och bajsar/kräks väldigt mkt stackarn.

(¯`°?.¸ ღ♥ Alvin 090104 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • minimou

Min dotter fick jätteont i magen när jag åt någon mjölkprodukt. (ammade)
    Hon fick typiska "koliksymptom", när hon inte gallskrek och spände kroppen som en fiol, var hon väldigt missnöjd. Men inga utslag. Komjölksallergi kan visa sig på en massa olika sätt, så din son kan absolut vara allergisk.

Vilken sorts ersättning får han?  Om den är komjölksbaserad kanske det är därför han inte vill äta den?

C 080121 och Mini BF 091014 (v.18)
  • MikaelaEriksson
    AlvaLovisa skrev 2009-05-13 11:35:47 följande:
    Dottern hade bara utslag och eksem...
    okej, fick ni någon ersättning utskriven? vilken isf? jag har provat ge nutramigen förut men han får kväljningar, har hört om en annan ersättning som heter profylac som ska va godare?

vi blandar nämligen i ersättning i gröten så den ska bli tunnare!
  • AlvaLovisa
    MikaelaEriksson skrev 2009-05-13 11:37:55 följande:
    okej, fick ni någon ersättning utskriven? vilken isf? jag har provat ge nutramigen förut men han får kväljningar, har hört om en annan ersättning som heter profylac som ska va godare?vi blandar nämligen i ersättning i gröten så den ska bli tunnare!
    Vi fick nutra utskrivet, men Alva fick också kväljningar (och jag förstår henne, den smakar ju skit!) Men hon fick sin allergi när hon var fem månader, så vi gav henne enago-gröt i stället.
  • Vickan I

Vi ger profylac fr apotek, sonen vägrar dricka nutramigen vilket jag förstår då tom jag fick kväljningar av den lukten. Fick på recept, 120 kr för 6 burkar.

(¯`°?.¸ ღ♥ Alvin 090104 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • MikaelaEriksson
    minimou skrev 2009-05-13 11:37:09 följande:
    Min dotter fick jätteont i magen när jag åt någon mjölkprodukt. (ammade)Hon fick typiska "koliksymptom", när hon inte gallskrek och spände kroppen som en fiol, var hon väldigt missnöjd. Men inga utslag. Komjölksallergi kan visa sig på en massa olika sätt, så din son kan absolut vara allergisk. Vilken sorts ersättning får han?  Om den är komjölksbaserad kanske det är därför han inte vill äta den?
    okej! ja, han får nan HA. och jag har frågat förut på bvc om han inte kan va allergisk eftersom han bara VÄGRAR äta! men dom säger bara nej nej, men jag har misstänkt de hela tiden. och nu eftersom han fått utslag. får åka till apoteket o köpa sån där special ersättning och special gröt, men de finns väl på vanliga ica? har för mig att ja har sett de!
  • MikaelaEriksson
    AlvaLovisa skrev 2009-05-13 11:39:16 följande:
    Vi fick nutra utskrivet, men Alva fick också kväljningar (och jag förstår henne, den smakar ju skit!) Men hon fick sin allergi när hon var fem månader, så vi gav henne enago-gröt i stället.
    vart köper man sån gröt? :)
  • AlvaLovisa
    MikaelaEriksson skrev 2009-05-13 11:40:53 följande:
    okej! ja, han får nan HA. och jag har frågat förut på bvc om han inte kan va allergisk eftersom han bara VÄGRAR äta! men dom säger bara nej nej, men jag har misstänkt de hela tiden. och nu eftersom han fått utslag. får åka till apoteket o köpa sån där special ersättning och special gröt, men de finns väl på vanliga ica? har för mig att ja har sett de!
    Enago finns på ica för ca 35 kr och smakar supergott!
  • MikaelaEriksson
    AlvaLovisa skrev 2009-05-13 11:42:35 följande:
    Enago finns på ica för ca 35 kr och smakar supergott!
    åh va bra, tack för tipset då ska jag åka iväg och köpa de så fort sambon kommer hem! :)
    tur att sånt finns, hoppas på att man kan få i han lite ersättning också, man vill ju inte bara ge gröt hela tiden, de är smidigt med ersättning :P får se ad han tycker om den, men man får väl vänja in han vid smaken, men profylac finns på alla apotek? receptfritt?

Är de fler som använt profylac, har era barn tagit den bra?
Svar på tråden mjölkallergi hos spädbarn?