• Anonym (krimi)

Misstankeregister

Jag blev polisanmäld. Efter förhöret med polisen så gick hon direkt upp till åklagaren och pratade. Sedan ringde polisen mig och sade att de lade ner det.
    Efter några dagar kom oxå papprena hem på att det var nedlagt.
    MIn fråga nu; är jag ändå med i polisens misstankeregister?? Det måste isf finnas många som är med där, dvs alla som får en polisanmälan mot sig?? Så eg betyder det ingenting att man ev är med där? Ev arbeten mm får väl utdrag från brottsregistret, eller hur? Dvs om man är dömd för något?
    Tingeling!

• Svar på tråden Misstankeregister
  • mittenavapril

Så fort en utredning är nerlagd så står du inte kvar som skäligen misstänkt och därmed så försvinner det ifrån misstankleregistret.

Alla som fått en polisanmälan emot sig står INTE i MR (misstankereg).... du måste vara MINST skäligen misstänkt för att finnas i MR. För att stå som skäligen måste det finnas tillräckligft med bevis för det och det är inte alla gånger det göär det (skall finnas 2 oberoende bevis. tex vittne och tekniskbevisning).
    Arbetsgivare begär att du lämnar Brottsregistret, alltså det du är dömd för. Självklart "klingar inte) MR lika högt då en person där i ej ännu är bevisat skuyldig till brott..... det kan arbetsgivaren inte begära för att du kan aldrig lämna ett sådant utdrag till en arbetsgivare eftersom det råder förundersökningssekretess eftersom om du står i MR pågår utredningen fortfarande.....

Arbetsgivaren kan inte själv begära ut brottsregisterutdrag utan arbetet ber dig hämta ut ett ex själv och överlämna ett fortfarande slutet kuvert till arbetsgivaren. Du har rätt att en gång per år hämta ut ett utdrag kostnatsfritt. Vilket kallas för "ett § 10-utdrag"

• Anonym (undra sa flundra)

Anonym (krimi) skrev 2009-05-13 12:44:35 följande:

Jag blev polisanmäld. Efter förhöret med polisen så gick hon direkt upp till åklagaren och pratade. Sedan ringde polisen mig och sade att de lade ner det. Efter några dagar kom oxå papprena hem på att det var nedlagt.MIn fråga nu; är jag ändå med i polisens misstankeregister?? Det måste isf finnas många som är med där, dvs alla som får en polisanmälan mot sig?? Så eg betyder det ingenting att man ev är med där? Ev arbeten mm får väl utdrag från brottsregistret, eller hur? Dvs om man är dömd för något?Tingeling!
    Så du fick alltså hem ett brev där det stod att förundersökningen var nedlag?. Får man alltid det om den blir nedlagd, och i annat fall vad händer då om den inte blir nedlagd?
  • mittenavapril

Du ska få hem ett brev där det står att utredniung är nerlagd och varför. Om den fortgår så får du hem ett brev där det står att du har på dig till X datum att sitta i förundersökningsprotokollet för att komma med synpunkter, sen går protokollet till åklagaren för beslut om åtal skall väckas. (detta var i VÄLDIGT korta drag).

• Anonym (krimi)

TACK för svar!!! Så förundersökningarna pågår alltså fortfarande för dessa som finns med i MR. En följdfråga; hur länge kan en förundersökning vara "öppen" då??

Men du, visst ärd et väl så ibland att en del peroner är misstänkta för mord ex ( polisen VET att denne personen är skyldig) men kan inget göra, det finns nada bevisning ecc ecc.... Läggs dessa utredningar oxå ner eller den ligger öppna i väntan på ev bevis?

Undra sa flundra. Ja jag fick hem papper direkt.

• mittenavapril

Svar jag ang finnas kvar io MR så länge FU pågår och ända fram till nedläggning eller dom.
    En förundersökning pågår ända fram tills ovan nämnda anledningar; nedläggning eller åtal.

För att döma en person krävs att det kan BEVISAS. Att något inom polisen "vet" är skitsamma. "Hellre fria 10 skyldiga än att döma en oskyldig".....

En fu kan läggas ner, men kan ALLTID återupptas om nya bevis framkommer. Ena gången den inte kan det mot en specifik person är då en misstänkt blivit friad i domstol. (sista instans)

• Anonym (krimi)

OK! Tack för svar igen! Måste bara säg; vilken otroligt söt dotter du har!!! Var inne och kiakde på sidan förut...

Förlåt mina dryga frågor, men undrar vidare, och du verkar ju väldigt insatt; En FU kan alltid återupptas, men för att återuppta den så måste den ju finnas någonstans, är du med? Finns det ytterligare nåt register inom polisen..? Där man hämtar upp den nedlagda FU??

Och, om man någon gång blivit anmäld, FU läggs ned.... kan poliserna ändå hitta mitt namn där i sina datorer liksom...? Någon annanstans än i brottsreg och MR?

• mittenavapril

Tack
    Jag jobbar som utredare så jag har lite koll....
    Vad menar du med "måste finnas nånstans"? Alla nkomna handlingar till en myndighet (även upprättade) måste registreras, så självklart finns FUn sprad. Den finns i myndighetens arkiv fram till att brottet preskiberas. Sen arkiveras den i centralarkiv. En fu har alltid ett K-nr, vilket är det nummer som initial polisanmälan fick.

Polisen har många register.... jag tänker inte sitta här och redogöra för en del av dessa. Självklart finns ditt namn med i åtminstone ett, där alla folkbokförda personer i länet finns och där framkommer alla k-nr där du förekommer som målsägande, vittne, annan, misstänkt, utpekad mm....... du kan också förekomma i allmäna spaningsregistret där allt av spaningsintresse finns.... mm.... mm

mittenavapril skrev 2009-05-14 07:45:03 följande:
    Du ska få hem ett brev där det står att utredniung är nerlagd och varför. Om den fortgår så får du hem ett brev där det står att du har på dig till X datum att sitta i förundersökningsprotokollet för att komma med synpunkter, sen går protokollet till åklagaren för beslut om åtal skall väckas. (detta var i VÄLDIGT korta drag).
    Ursäkta min säkert dumma fråga nu, men om åtal väcks vad händer då?
  • mittenavapril

Anonym (undra sa flundra) skrev 2009-05-14 16:55:47 följande:

Ursäkta min säkert dumma fråga nu, men om åtal väcks vad händer då?
    Då kallas misstänkt till huvudförhandling i tingsrätten genom skriftlig kallelse.

Hur långt tar det efter att fu är avslutad innan åklagare väcker åtal och man får hem ett brev?. Samt kan vittnen få ta del av fu innan åklagaren sagt sitt?

• mittenavapril

Jag kan inte svara på hur lång tid det tar. Inte mitt område. Men det är olika beroende på om åklagaren begär kompletteringar i fu´n eller är nöjd med protokollet.

Klargöring; FU= förundersökning FUP= Förundersökningsprotokoll. Ingen får ta del av fu när den pågår utan det är först när utredningen är klar och det som skall ingå i utredningen sammanställts i ett protokoll som blir offentlig när åtal väcks. Resten av utredningen finns i sk "slasken" och är också offentlig, men den får man inhämta i polisen arkiv.

Det råder förundersökningssekretess fram tills åtal väcks. Den enda som får tillgång till att titta igenom förundersökningsprotokollet är misstänkt/ombud och rätten.
    När åtal väcks kan vem som helst begära ut fupen, men en sekretessprövnings görs flörstås först.

Tack för dina svar. Jag undrar även vilka mer än den misstänkte som får närvara vid huvudförhandling

• mittenavapril

En huvudförhandling är offentlig så alla som vill får närvara( mormor, läraren, skolklasser, juridikstuderande, kompisar..... you name it). OM en inte hålls bakom lyckta dörrar vilket ionnebär att bara parterna i målet och de som kallas som vittne får närvara. Detta sker endast i vissa väldigt speciella fall eller där barn är inblandade.

Svar på tråden Misstankeregister