• Sköna Emma

Lagen om kopplad hund

Vad blir straffet om man inte kopplar sin hund nu när lagen har kommit? Jag funderar på att koppla hunden i en viss mån. Jag går mera alltid med hunden lös än kopplad.
    Härom dan koppla jag hunden för vi skulle gå en längre tur. Men hunden "kunde" inte gå i koppel så längre. Han trsla in sig, drog (han förstod inte att han hade ett koppel på sig) Såg på honom att han led av det. Tyckte så synd om honom att jag tog bort kopplet.
    Jag tycker att inte hundar ska vara kopplade för att vi människor vill det, det är bara för vi ska kontroll på dem. När det lever i skogen och är fira så som de finns i hunden. Så är det inte kopplade och är inte vana vid det, så varför koppla då?
    Det är ju som att ge barn hund-mat. Det blir lixom fel.
    Sen att det finns hund-rädda-människor ja synd att de inte kan söka hjälp. Jag är LIVRÄDD för ormar ja då menar jag LIVRÄDD jag hyperventlilerar när jag ser någon. Men jag undviker var de finns. Går jag i skogen gå jag och stampar i baken för att inte stöta på någon. Så alla Hund-Rädda ni får väl också "Anpassa" er lite så som jag får göra i skogen!?!
    Jag förstår inte att de kommer en lag, då tycker ag de ska utrotnings-hota alla ormar också för jag är också rädd och de kan också BITAS!

• Svar på tråden Lagen om kopplad hund
  • Zimlis

Lagen finns ju inte för att hundrädda finns.
    Lagen finns för att så många hundar skrämmer fåglar och vilt nu under vår sommar när de vilda djuren får ungar

Oroa dig inte, det är bara perverst första gången.
  • Mor84

Gäller inte lagen om att koppla hunden där det finns folk? alltså i folksamlingar, stan, villaområden och så? Hur kan du jämnföra en tamhund med en orm som lever i skogen?

• AnneSophie

Kunde inte gå i koppel? Nämen lär honom då? Det finns väl brukshundklubbar med kurser även i din närhet?
    Det finns inget värre än slappa djurägare som inte tänker längre än näsan räcker. Utrota alla ormar i naturen? Ärligt? Är det en relevant jämförelse menar du? 
    Gah! 

(¯`°?.¸♥ moderatorsvart - en skapelse ur den cyniska och ironiska generationen ♥¸.?°´¯)
  • Minnie69

När du pratar om "lagen om kopplad hund" är det "Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter" som du avser då?

• Sköna Emma

Jag menar lagen som kam 1maj om att hunden ska vara kopplad i tättbebygt område, vi skolar dagis mm

• Sköna Emma
    AnneSophie skrev 2009-05-13 13:12:42 följande:
    Kunde inte gå i koppel? Nämen lär honom då? Det finns väl brukshundklubbar med kurser även i din närhet?Det finns inget värre än slappa djurägare som inte tänker längre än näsan räcker. Utrota alla ormar i naturen? Ärligt? Är det en relevant jämförelse menar du? Gah! 
    Varför ska jag lära honom? Finns inte en anleding till det.
  • Sköna Emma
    Mor84 skrev 2009-05-13 13:09:27 följande:
    Gäller inte lagen om att koppla hunden där det finns folk? alltså i folksamlingar, stan, villaområden och så? Hur kan du jämnföra en tamhund med en orm som lever i skogen?
    Hunden har väl också levt fritt precis som ormen gör nu?
  • mams2004

Ja lagen grundar sig på att en lös hund kan skada och döda vilda djur ungar samt störa dem. Ett rådjurskid hinner inte undan en lös hund. Det spelar ingen roll hur snäll "Ludde" är. Man som hundägare måste respektera detta. Vi har alltid vår hund kopplad dessa tider. Han gillar nämligen att springa efter tex rådjur, de är tydligen mkt roliga när de springer ;0)

• Sköna Emma
    mams2004 skrev 2009-05-13 13:20:15 följande:
    Ja lagen grundar sig på att en lös hund kan skada och döda vilda djur ungar samt störa dem. Ett rådjurskid hinner inte undan en lös hund. Det spelar ingen roll hur snäll "Ludde" är. Man som hundägare måste respektera detta. Vi har alltid vår hund kopplad dessa tider. Han gillar nämligen att springa efter tex rådjur, de är tydligen mkt roliga när de springer ;0)
    Finns en ny lag som kam 1maj om att koppla hunden när dagis och skolar, den lagen menar jag
  • listo
    Sköna Emma skrev 2009-05-13 13:20:00 följande:
    Hunden har väl också levt fritt precis som ormen gör nu?
    Har du orm som husdjur så ska du ha den i terrarium för att ha den under kontroll så att den inte riskerar att orsaka skada.
    Har du hund ska du ha den under adekvat kontroll så att den inte riskerar att orsaka skada, t.ex. i skog och mark när vilda djur får ungar o.s.v
    listoplisto.blogspot.com - godare än tacos!
Svar på tråden Lagen om kopplad hund