• Linny

Lära ungarna shoppa & dricka Latte

hahahaha så dumt Bor i Täby och kan inte komma på någon jag känner här som inte skulle tro att det var ett dåligt skämt

• Linny

Men jag har allvarligt inte den bilden av Täbybor.. Jag är ju inflyttad o från småland från början. Danderyd (vissa delar) kan jag uppfatta som snobbigt, men här är de allra flesta folk med båda fötterna på jorden. Visst, de har valt att bo i en dyr kommun, men de flesta lägger största delen på boende o har inga värstingbilar osv alls. Barnen på öppna förskolan är klädda i hm, lindex, pop osv, men inte massa gucci o grejer

• Linny
    Phlippan87 skrev 2009-05-13 16:35:48 följande:
    en liten fundering från min sida är ju om de med mycket pengar låter ungarna gå på öppna förskolan.. jag själv var 5 innan jag började på något liknande överhuvudtaget, då var det lekis/förskolan... har man pengar så har man i många lägen barnflickor... visst finns det de som har ungarna på förskola också men inte så vanligt tror jag..
    ok, jag känner inte till ngn i täby som har barnflicka. Här är det dagis o öppna förskolan som gäller i allra flesta fallen. finns säkert en och annan i andra delar förstås. men då tror jag snarare att det är vanligare i danderyd (tex djursholm)
  • Linny
    Phlippan87 skrev 2009-05-13 16:43:16 följande:
    beror ju på vilka delar av täby... har själv blivit erbjuden jobb som barnflicka i just täby... så det finns, garanterat..
    Visst, det är säkert olika. Den delen jag bor i är det inte så i alla fall. 
    Vore intressant att veta om de får några anmälningar.
    Vilket fjantigt läger *haha* 
  • Linny

Ja jag tycker det är lite mycket avundsjuka (??) Varför denna nästan hatiska inställning till "täbybor". De allra flesta husen i Täby är inget speciellt, om man skulle placera dem på en lika stor tomt på en landsort. Så jag tror få hus "sticker i ögonen". Det är nog snarare att de är dyra.. Men varför har man problem med det?

Jag älskar att bo i denna kommun och har svårt att tänka mig att flytta, nu när jag väl har provat att bo här. Det är trevligt, naturnära och lummigt, låg brottslighet, bra skolor och förskolor osv. Däremot är det ju irriterande att man får betala fem miljoner för ett 130-kvadratmetershus, byggt -73 och med lite renoveringsbehov. Men varför har andra människor problem med det? Det är väl bara att gratulera sig själv till att man kan få ett bättre och nyare hus för en halv mille någon annanstanns.  
    De allra flesta som bor här, har inte miljontals kronor i fickan. De har tagit lån och köpt en första lägenhet, sålt dem och flyttat ihop i nåt större och gjort en liten vinst, och kanske gjort ännu en försäljning. Detta gör att de kan byta upp sig i hus och flytta till ett område de gillar. Där lever de rätt "normalt" utan stora utsvävningar. Inte några båtar, sommarstugor i skärgården, två bmw:s osv. 
    Sedan finns det olika delar av Täby förstås. Finns säkert de som har barnflickor, båtar och hela baletten. Men varför är det ett problem och varför måste man spy galla över dem? Kul för dem att de har en båt om de gillar det, säger jag. 
    Däremot tycker jag personligen att det där latte-shoppar-lägret är pinsamt. Vill man verkligen, som förälder, att ens barn på 11-13 år ska göra nåt sånt?! Antingen kan man väl hitta på nåt tillsammans eller så finns det sportläger, språkskolor eller nåt annat lite vettigare.
  • Linny
    Phlippan87 skrev 2009-05-13 20:19:35 följande:
    Anna Sui skrev 2009-05-13 20:08:31 följande: skrev ju det precis... (näsbypark) kollar du på villorna och lägenheterna i den delen av täby som byggs ut så är det lyxhus, enbart.. lyxlägenheter för mångamiljoner... är absolut inget fel på att vara rik, men jag kan verkligen inte fatta grejen med att skryta med det på det sättet... och nej, jag skulle inte påstå att täby är som alla andra förorter/kranskommuner till sthlm...
    är det att skryta för att man bara bor där? Eller menar du att folk går runt och skryter om att de minsann bor i de och de husen?
  • Linny
    Felicia6 skrev 2009-05-13 20:28:41 följande:
    Men vad konstigt. Jag får nästan för mig att det verkar vara andra som också reagerar i den här tråden? hmmmm? Vad konstigt Hade jag haft massa pengar, tacka fan för att jag skulle tokfixa världens finaste hem till mig o min familj. Utan att tveka och då skulle jag skita fullständigt i om folk tror jag gör det bara för att skryta.. Hur kan man ens tolka att det är att skryta ifall man vill bo fint? Och jag måste nog säga åt min brorsa i djursholm att det är SKANDAL att hans barn kör moppe överallt och inte har privatchafför.. Och att hans dotter går på förskolan då "såna som han" ska ha tjänstefolk och herregud, det är ju nästan misshandel att han klär på barnen H&M kläder ibland? :-O (för enligt folk så är väl djursanmänniskor  ännu värre än täbyfolk.. har jag hört )
    Hehe Tja, jag känner också massa djursanfolk (som är supertrevliga och stadiga människor) så det var inget illa menat
  • Linny
    flugsvamp skrev 2009-05-13 23:09:34 följande:
    FAN VA KORKAT , ska de bli framtida shopoholics eller?? Helt sjukt o så står fanskapet o skyller ifrån sig på nyheterna.. fy fan vad lågt! kan man inte spendera pengarna på något mera vettigt? tyck vad ni vill om mig , men nu tycker jag så här punkt slut!
    tror alla har hållt med om att det var ett extremt puckat påhitt
    täby är bara en plats o en villa är bara fyra väggar. Det är kanske något annat som gör en olycklig?
  • Linny
    Rävelina skrev 2009-05-14 19:56:11 följande:
    Jag har en känsla av att hela resterande Sverige står och pekandes, hånskrattar åt Täby kommun o dessvärre åt en del av deras invånare. Så sorgligt att en kommun kommer med dylikt påhitt.
    Tycker också det är sorgligt, men än så länge vet vi inte om någon faktiskt anmäler sig (hoppas inte..). Det verkar vara några typer på kommunkontoret som ätit konstiga svampar inför sin brainstorming och det förvånar mig att ingen är vettig nog att fundera på om det är lämpligt..
    Alla jag har träffat här idag, har skrattat sig dubbelvikta, när de har läst om det. De tycker också det är så otroligt korkat. Så även Täbybor skrattar gott åt påhittet
  • Linny
    Cocco skrev 2009-05-14 22:24:09 följande:
    Jag hade älskat den som 13 åring. Visst ska barn få vara barn men barn kan också vara intresserade av mode.
    visst
    hade det handlat om studiebesök hos tex designers osv
    men nu verkar fokus ligga på att dricka latte (dricker verkligen tioåringar kaffe nu??) o shoppa...
Svar på tråden Lära ungarna shoppa & dricka Latte