Inlägg från: Lyckoprinsessan |Visa alla inlägg
  • Lyckoprinsessan

Lära ungarna shoppa & dricka Latte

Om nu dessa barn inte vill åka på traditionella läger som fotbollsläger och ridläger så varför inte. Tycker att gruppgemenskapen är det viktiga och inte vad de gör.

Min dotter är 11 år och hon hade älskat detta. Hon har alltid gillat kaffe sedan hon var liten har sköter sedan flera år vår espressomaskin galant hemma.
    Hon älskar att vara på badhuset med bastu och bubbelbad och simma är ju en utmärkt aktivitet.
    Vad beträffar shoppingen är jag väl mer tveksam men kanske kan man föra in ett bra sammanhang där man också pratar om konsumtion, återvinning, förebilder, märkeshysteri och ett kritiskt tänkande. Jag och min dotter går ofta på mysiga shoppingrundor då jag lär henne att själv bedöma vad som är värt pengarna och hon älskar vintage.

Kan ingen mer se något positivt i detta, varför utgå ifrån att det automatiskt skulle bli ett dåligt läger?

• Lyckoprinsessan
    morot26 skrev 2009-05-14 21:11:12 följande:
    men hallå??!!!! det är väl bättre man skickar iväg barnen på något läger där de lär sig något vettigt! har unga flickor inte nog med tryck på sig från samhället att vara så snygga och smala som möjligt! lär flickorna andra ideal och skicka iväg dom på ett riktigt barnläger där de får vara barn, inte vuxna!!!! kollo, idrottsläger, scoutläger ja vad som helst är ju bättre!!!
    Problemet är ju att unga tjejer inte vill åka på den typen av läger. För att de ska få en gemenskap och sysselsättning har man därför försökt locka dem på detta sätt och det tycker jag är bra. Med vettiga ledare kan det säkert bli ett riktigt bra läger. Allt blir vad man gör det till
    Det finns ungdomar som lär sig röka och supa t.o.m på konfirmationsläger så vilken aktivitet man samlas kring tror inte jag är avgörande för om det blir ett bra läger.
  • Lyckoprinsessan
    Linny skrev 2009-05-14 22:27:18 följande:
    Kaffedrickande har inget med ålder att göra, jag drack kaffe redan som 4-åring, har alltid gillat smaken. Min dotter är likadan. Det har med att man ärver smaklökar för att gilla beskt o bittert, vissa barn gör det andra inte
  • Lyckoprinsessan
    VeraVera skrev 2009-05-15 11:02:50 följande:
    Själva kaffedrickandet stör inte mig så värst men de känns som om dom ska försöka få 11-13-åringar att bete sig så vuxet som möjligt...
    Grejjen är ju att vi vet ju inte riktigt vad det är tänkt att denna kurs ska innehålla. Visst låter det bedrövligt i presentationen men det behöver kanske inte bli så illa som det låter.
    Att barn lär sig pengars värde och att de får vistas på ett spa med möjlighet till simning och massage är ju inte så illa. Kanske kan det också bli livskunskap om värderingar, självkänsla, förebilder, utseendefixerinng med mera som stärker tjejerna.
Svar på tråden Lära ungarna shoppa & dricka Latte