• Lady Bling

Hjälp med språk i uppsats, ib id, ib it och et al.?

Sitter och skriver min C-uppsats och man kan ju exempelvis skriva Larsson et al. i en referens om det är fler författare.

Om man ska skriva ett förtydligande i slutet av en längre stycke (med en sådan referens i början av satsen) sa vår handledare att man ska skriva en parentes med ib id eller ib it, alternativt ibid eller ibit i parentes. Frågan är nu vilket som är rätt då hon bara talade om det utan att skriva ner det och jag har antecknat både (ib id) och (ib it)?

Finns det någn akademiskt skolad människa som skulle kunna hjälpa mig att få rätsida på det här?

Syftet med den sista parentesen är alltså att klargöra att hela stycket refererar til lsamma referens som i början av stycket.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-13 16:09
    Ursäkta stavfel och att inlägget är lite rörigt, vet inte riktigt hur jag ska formulera frågan.

• Svar på tråden Hjälp med språk i uppsats, ib id, ib it och et al.?
  • k girl

Ja, alltså det hon menade var ibid., just så, med punkt bakom. Ibid är en förkortning av ibidem, som betyder "på samma plats".

• Lady Bling
    k girl skrev 2009-05-13 16:09:37 följande:
    Ja, alltså det hon menade var ibid., just så, med punkt bakom. Ibid är en förkortning av ibidem, som betyder "på samma plats".
    Ah, tackar! Är det alltså inom en parentes och börjar det med liten eller stor bokstav?

(ibid.) (Ibid.)

(Ursäkta trögheten... )
  • k girl

Det beror på vilket system du använder, Oxford- eller Harvardsystemet. Använder man sig av Oxfordsystemet och har alla referenser i noter, istället för i löptexten, använder man sig inte av parentes. Då skriver man till exempel:

1 Efternamn, förnamn, boktitel, tryckort, bokförlag, årtal, sid. #.
    2. Ibid., s. #.

Använder man sig av Harvardsystemet och skriver referenserna i uppsatsens löptext skriver man det inom parentes (författare,år och sida), och sedan även ibid. inom parentes (ibid. s. #), och nu med liten bokstav till skillnad från i Oxfordsystemet i och med att det kommer i löptexten.

• Åsa

Vad gäller punkterna är visserligen det som är mest rätt för tillfället att sätta ut dem vid förkortningar men det är ok at förkorta utan punkter också. Dock ska man vara konsekvent. Skriver man "et al" ska man också skriva "t ex" och andra förkortningar utan punkt. Sedan är det iofs bättre att förkorta så lite som möjligt utom i standardförkortningar som "et al", "ibid", "etc"(etc har aldrig punkt trots att det är en förkortning och särskrivs inte heller trots att det står för "et cetera") och liknande.

• k girl

Det är en sanning med modifikation. Det går bra att förkorta utan punkter, men då ska man istället använda mellanslag. Till exempel t ex och o s v, aldrig tex eller osv. Detta gäller endast avbrytningsförkortningar. Sammandragningsförkortningar skrivs varken med punkt eller mellanslag. Etc skrivs vanligen sammandraget (etcetera) och är alltså en sammandragningsförkortning.

• Åsa
    k girl skrev 2009-05-15 22:44:42 följande:
    Det är en sanning med modifikation. Det går bra att förkorta utan punkter, men då ska man istället använda mellanslag. Till exempel t ex och o s v, aldrig tex eller osv.
    Ja?
  • k girl
    Åsa skrev 2009-05-15 22:48:46 följande:
    k girl skrev 2009-05-15 22:44:42 följande: Ja?
    Jag bara klargjorde. Även om du vet om det är det inte säkert att andra vet om det, inte sant?
Svar på tråden Hjälp med språk i uppsats, ib id, ib it och et al.?