• vill bli mamma meddetsamma

vad gör man åt ögoninflammation?

för min son har antagligen fått det. variga ögon som är blanka och verkar klia. var hos läkare idag för han har haft hög feber sen i söndags och väldig hosta men hon sa att det inte var något fel på honom mer än virus. hon sa att om ögonen varar mer så skulle jag ringa imorgon för recept. men vad är det man får recept på då? kan man inte få det att gå över själv?

• Svar på tråden vad gör man åt ögoninflammation?
  • TreSmåHjärtan

När min dotter hade en liten ögoninflammation sa dom att man ska tvätta ögonen med ljummet vatten ca 1 gång i timmen,  och att man då tvättar utifrån och in. Vet faktiskt inte vad det kan va för medicin dom menar. För ögoninflammation brukar man inte behandla i första taget vad jag har förstått...

Emma född 28 september 2007, Bebis BF 4 juni 2009
  • Cia o krabaten

TVätta med koksalt bara utifrån och in.
    Har aldrig gått till läkaren med ögoninflammation.
    Det är samma virus som förkylningen, bara att dte sätter sig på ögonen.

• Näckrosen

Gör koksalt (eller köp)
    1 dl vatten 1 krm salt (utan jod), koka upp och låt svalna.
    Håller sig ett dygn.

Använd en bomullstuss och tvätta ögonen med.

Vanligt ljummet vatten funkar lika bra det med, men kan svida lite om man får in det i ögonen.

• En bebis i magen

Man kan få Chloromycetin utskrivet, men jag skulle rekommendera dig att tvätta med vatten eller koksaltlösning så ofta du kommer åt. Vi fick droppar till vår dotter som är 19 månader och det var fruktansvärt att ge henne dem var tredje timme. Hon blev jätteledsen och vi fick verkligen tvångshålla henne och nästan bända upp ögonen. När jag sedan fick samma och skulle ha droppar så insåg jag att det är inte så trevligt när någon ska droppa saker i ögat på en och sen sved och kliade det lite av dropparna. Kör vatten!

• MinaHjältar

Sonen brukar få de några gånger varje år och vi har aldrig varit till läkaren me de. De brukar hålla i sig några dagar och vi tvättar bara med ljummet vatten. På morgonen är ögonen så igenklibbade att han inte kan öppna dom förens man tvättat en massa. Han hade de förra veckan senast. Tänk bara på att de smittar lätt så va noga me att tvätta barnets händer ofta eftersom dom brukar klia sig i ögonen och tvätta sina egna om man tvättat hans ögon. Barnen brukar inte få va på dagis när dom har de heller pga smittorisken.

Mina små troll
  • Smulu

Man ser till att byta till ny handduk ofta (tills inflammationen är borta) eftersom smittan faktiskt kan komma tillbaka eller spridas i familjen genom handduken.

Svar på tråden vad gör man åt ögoninflammation?