Färdiga bottnar till smörgåstårta ?
Kan man köpa det ?
Kan man köpa det ?
ja... det brukar finnas på affären men dom brukar ha de i de styor fyrsarna bakom... men får fråga... :)
det är super smidigt :)
Hej,
ja de flesta använde så kallade landgångar men det funkar precis lika bra med rostbröd, bara lite mer pusslande men det är det värt med tankte på priset :)
Jag skär aldrig bort kanterna..
Det går också utmärkt att använda sig av polarkaka - det gör jag mer eller mindre varje gång jag gör smörgåstårta. Den blir mer "matig" då och mer saftig.
Skall fylla en med våning med skaldjursöra..vad kan man ha i den andra våningen ?
Skär bort kanterna, blir saftigare!!
Tror ni skaldjursöra + tonfiskröra funkar på två lager ?
Borde det göra för mina favorittårta har tonfisk i ena lagret och räkor i det andra.
Krämig och lyxig smörgåstårta 10-12 bitar
12 skivor vitt landgångsbröd (eller motsvarande mängd formfranska)
Fyllning 1:
1 burk tonfisk
1 ½ dl majonnäs
4 msk rökt kaviar, typ Kalles kaviar
1 msk pressad citronsaft
svartpeppar
Fyllning 2:
2 hårdkokta ägg
400 g räkor med skal
¾ dl lätt crème fraiche
1 msk majonnäs
2 msk hackad gräslök
Garnering:
ca 1 dl lättmajonnäs
dillkvistar och hackad dill
1 citron
1 bit gurka
4-5 hårdkokta ägg
½ liten burk svart kaviar
200 g rökt laxfilé
600 g räkor med skal
limeskivor
Gör så här:
1. Börja med att lägga ut tre brödskivor som botten.
2. Låt tonfisken till fyllning 1 rinna av. Mosa den och rör sedan samman den med majonnäs, kaviar och citronsaft. Smaka av med lite svartpeppar.
3. Skala äggen till fyllning 2 och hacka dem. Skala räkorna och dela dem i mindre bitar. Rör samman crème fraiche med majonnäs. Tillsätt ägg, räkor och gräslök.
4. Lägg samman tre skivor till botten. Bred över hälften av fyllning 1. Täck med tre nya brödskivor på andra ledden.
5. Bred fyllning 2 över brödskivorna och täck med tre nya skivor på samma håll som den första bottnen.
6. Bred över resterande fyllning 1 och täck med de sista brödskivorna.
7. Bred majonnäs över och runt hela smörgåstårtan. Garnera kanten med hackad dill och sedan citron och gurkskivor. Skiva äggen och lägg dem som en krans runtom. Strö över lite svart kaviar. Gör små rosor av laxen och sätt den i äggkransen. Skala räkorna och lägg dem i mitten. Garnera med dillkvistar och limeskivor.