• pelagonia

Färdiga bottnar till smörgåstårta ?

Kan man köpa det ?

Viktor 070103 & Theodor 090331
  • Svar på tråden Färdiga bottnar till smörgåstårta ?
  • TigerLinn

ja... det brukar finnas på affären men dom brukar ha de i de styor fyrsarna bakom... men får fråga... :)
    det är super smidigt :)

• FrkSommar

Hej,

ja de flesta använde så kallade landgångar men det funkar precis lika bra med rostbröd, bara lite mer pusslande men det är det värt med tankte på priset :)

• pelagonia
    FrkSommar skrev 2009-05-13 21:53:40 följande:
    Hej, ja de flesta använde så kallade landgångar men det funkar precis lika bra med rostbröd, bara lite mer pusslande men det är det värt med tankte på priset :)
    Ok..men skall man skära bort kanterna då ?
  • Nyfiken gul

Jag skär aldrig bort kanterna..

Det går också utmärkt att använda sig av polarkaka - det gör jag mer eller mindre varje gång jag gör smörgåstårta.  Den blir mer "matig" då och mer saftig.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • pelagonia

Skall fylla en med våning med skaldjursöra..vad kan man ha i den andra våningen ?

• pelagonia
    Nyfiken gul skrev 2009-05-13 21:56:46 följande:
    Jag skär aldrig bort kanterna.. Det går också utmärkt att använda sig av polarkaka - det gör jag mer eller mindre varje gång jag gör smörgåstårta.  Den blir mer "matig" då och mer saftig.
    Ja jag använde hönökaka sist.
  • Krypet2010
    pelagonia skrev 2009-05-13 21:56:50 följande:
    Skall fylla en med våning med skaldjursöra..vad kan man ha i den andra våningen ?
    Jag brukar göra mina lager med philadelphiaost blandat med vispgrädde + lite mayo.
    Det ena har jag lax och rödlök och det andra räkor och röd paprika samt lite rom.
  • Krypet2010

Skär bort kanterna, blir saftigare!!

• pelagonia

Tror ni skaldjursöra + tonfiskröra funkar på två lager ?

• inze
    pelagonia skrev 2009-05-13 22:12:57 följande:
    Tror ni skaldjursöra + tonfiskröra funkar på två lager ?

Borde det göra för mina favorittårta har tonfisk i ena lagret och räkor i det andra.

Krämig och lyxig smörgåstårta  10-12 bitar

12 skivor vitt landgångsbröd (eller motsvarande mängd formfranska)

Fyllning 1:
    1 burk tonfisk
    1 ½ dl majonnäs
    4 msk rökt kaviar, typ Kalles kaviar
    1 msk pressad citronsaft
    svartpeppar

Fyllning 2:
    2 hårdkokta ägg
    400 g räkor med skal
    ¾ dl lätt crème fraiche
    1 msk majonnäs
    2 msk hackad gräslök

Garnering:
    ca 1 dl lättmajonnäs
    dillkvistar och hackad dill
    1 citron
    1 bit gurka
    4-5 hårdkokta ägg
    ½ liten burk svart kaviar
    200 g rökt laxfilé
    600 g räkor med skal
    limeskivor

Gör så här:
    1. Börja med att lägga ut tre brödskivor som botten.
    2. Låt tonfisken till fyllning 1 rinna av. Mosa den och rör sedan samman den med majonnäs, kaviar och citronsaft. Smaka av med lite svartpeppar.
    3. Skala äggen till fyllning 2 och hacka dem. Skala räkorna och dela dem i mindre bitar. Rör samman crème fraiche med majonnäs. Tillsätt ägg, räkor och gräslök.
    4. Lägg samman tre skivor till botten. Bred över hälften av fyllning 1. Täck med tre nya brödskivor på andra ledden.
    5. Bred fyllning 2 över brödskivorna och täck med tre nya skivor på samma håll som den första bottnen.
    6. Bred över resterande fyllning 1 och täck med de sista brödskivorna.
    7. Bred majonnäs över och runt hela smörgåstårtan. Garnera kanten med hackad dill och sedan citron och gurkskivor. Skiva äggen och lägg dem som en krans runtom. Strö över lite svart kaviar. Gör små rosor av laxen och sätt den i äggkransen. Skala räkorna och lägg dem i mitten. Garnera med dillkvistar och limeskivor.

Svar på tråden Färdiga bottnar till smörgåstårta ?