• leine1

Vad får man reda på om donator?

Är på gång att göra en äggdonation men tycker jag har fått reda på för lite om donatorn - i princip ingenting förutom det som jag själv "önskade" i början.
    Ni som har gjort ÄD i länder där man inte får reda på vem donatorn är - hur mycket har ni fått reda på om donatorn?
    Det här känns ganska viktigt för mej, tvekar nästan nu...Hjälp!

• Svar på tråden Vad får man reda på om donator?
  • Paltkoma

vi ska förmodligen göra ÄD i Spanien snart. Där är donatorn anonym och vi kommer inte att få veta annat än hårfärg, ögonfärg, kroppsbyggnad. Inte mycket alltså. Jag skulle också vilja ha mer information men man får nog förlita sig på att kliniken har valt ut bra donatorer. De genomgår ju både medicinska och psykologiska test innan. Jag vill gärna också höra synpunkter från andra med erfarenhet - hur ska man se på den info man får i förväg eller snarare inte får eftersom det mesta är okänt?

• MoJ

Inför donationen fick vi reda på donatorns hårfärg, ögonfärg och längd i grova drag. När jag blev gravid och det var dags för besök på MVC fick jag reda på donatorns ålder för att kunna ta ställning till om det var aktuellt med CUB test. För min egen del spelar inte det så stor roll om man matchar mina färger eller inte, bara det blir ett friskt och glatt barn, och det senare påverkar vi ju själva. Jag har flera kompisar som har barn som ser väldigt olika ut trots samma föräldrar, där det ena barnet är blont med blå ögon och det andra brunhårigt med bruna ögon. Sedan finns det så mycket annat som påverkar utseendet, mimik, rörelsemönster osv.

Lycka till i din beslutsprocess! Jag funderade själv mycket och behövde framför allt sörja det jobbiga beskedet att jag inte kan få ett genetiskt barn. Nu, långt känns det väldigt främmande och det barn jag bär på känns 100% mitt och min mans.
    /J

• leine1

Tack för era inlägg. Lycka till Paltkoma med ÄD:n. Och GRATTIS att det lyckats för er MoJ. Härligt att höra att det känns 100% erat barn - detta är något jag tänkt på i två år men har nu gett upp och slutat tänka så mycket för jag tror och hoppas att det blir som du säger - när man väl är där så känns det enbart som ens eget barn.
    Paltkoma: Vi gör också ÄD i Spanien - och där verkar dom lite restriktiva.

Vill gärna ha fler synpunkter!

Svar på tråden Vad får man reda på om donator?