• GussanGos

Om man vet att man har PCO, måste man fortfarande vänta

Fick konstaterat att jag har Pco för ungefär 3 år sen...och nu börjar det bli dags för oss att försöka få en liten. Min fråga, när man vet att man har PCO måste man ändå försöka i ett år innan man kan gå och be om hjälp, pergo eller liknande? Eller är det legitimt att gå och be om hjälp tidigare?

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.
  • Svar på tråden Om man vet att man har PCO, måste man fortfarande vänta
  • rosa83

Jag tycker definitivt du kan kräva det tidigare, du har ju vetat det länge.
    Kontakta din gyn och kolla med henne, hon förstår säkert. Jag fick pergo utskrivet direkt när det var dags att försöka få en liten , hade vetat drygt 1 år innan.
    Lycka till!

• Nuni

Har du något sånä regelbunden Äl TS? Eller har du helt utebliven ÄL?

• Jonzonskan

Du ska absolut söka hjälp redan nu. Det är lika bra att etablera en kontakt så får ni se om ni behöver hjälp eller inte.

Lycka till!

• GussanGos

Tack för era svar!

Ja, jag har en gynekolog på ett sjukhus där dom är speciellt kunniga i PCO, det var där jag fick göra tester och liknande för att få det konstaterat. Så min gyn där vet ju hur jag har det.

Jag vet inte om jag har ÄL, jag har inte så regelbunden mens. Men däremot så har jag varje månad ÄL-flytningar och molande i livmodern så det känns och verkar som riktig ägglossning, men jag vet inte om det kommer något litet ägg, det kanske är tom ägglossning, om man säger så... Har precis köpt ÄL-stickor för att testa lite men efter vad jag har läst nu så verkar de ju inte funka så bra på oss som har PCO =(

Men va bra att man borde kunna ta kontakt med gyn mycket tidigare då ska jag verkligen ta och göra det.

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.
  • tiamant

Ja, ta kontakt med gyn nu, du kommer att få hjälp eftersom du har PCO.

• frk lorelei

Jag säger som alla andra, kontakta läkare med en gång, gå inte och vänta och testa själva, det tar bara tid och frustration. Vi fick hjälp med en gång och det har iaf gjort att vi nu, 2 år efter vi började förska, gjort vårt första ivf. Om vi inte fått hjälp så tidigt så hade vi nog inte kommit så långt redan.

Svar på tråden Om man vet att man har PCO, måste man fortfarande vänta