Har haft samma bekymmer med vår son. Vi tagit upp det på bvc och sökt för det på vårdcentralen (i ca 3 år eftersom han haft det sedan födseln) två olika vårdcentraler dessutom. Han har haft samma typ av hosta i nästan hela sitt 3-åriga liv, till och från. Vårdcentralen och bvc har skrivit ut host-medicin och givit oss restriktionerna: Inga mjölkprodukter, inget socker lalala i "slemförebyggande syfte" ... Sonens mamma är ett 'får' som snällt fallit in och idiot-förklarat all min skepticism mot den enorma över konsumtion av mollipect (host-medicin).
Som du kanske kan ana av mitt något färgstarka språk har medicinen naturligtvis hjälpt sonens hosta föga föga... OK, så vad då undrar du... Jo, NU för ca. 3 veckor sedan får vår av VC fullt allergi-utredde son misshandels-liknande boxar ögon (Fy så svullna de var) extrem klåda som han inte kunde kämpa mot, och hostan fortsätter(dock inget vi tänker på). Vi söker nu till barnakuten här i Lund där vi bor, och vi hinner inte ens in i rummet innan läkaren säger: Ja det går ju inte precis att missa vad ni söker för.. Hehe nä, vi behöver antihistamin skynda snälla doktorn (för till skillnad mot Vårdcentralen/BVC är det nästan bara Doktorer på Lund barnakutmot.) - Visst! säger han, men först ska vi lyssna och titta lite på grabben medan han ändå är här. Sagt och gjort och en stund till klura ut bästa läkemedelsnamnet-stund senare har vi ett e-recept på lämpliga Ögondroppar, Nässpray och Antihistamin i orallösning (flytande ist för tabl.) + en rekomendation på en antiinflamatorisk salva att smörja på de svullna, söndergnuggade ögonlocken. Tack snälla doktorn och sjuksköterskan som blåste bubblor när vår son inte riktigt ville samarbeta med det skrämmande stetoskopet, hehe. Iaf, vi reser oss och får då uppmaningen att om han hostar ihärdigt mer än en vecka måste vi tillbaka för vidare konsultation. Stressad småbarnsförälder som man är så reagerar man naturligtvis några timmar senare på detta.. Vad menade han eg. med hostan? Den som va haft sånt problem med (Så hemskt när vår grabb inte vill käka godis, som han ÄLSKAR, av rädsla för att hosta tills han spyr) '(
... Misstänker du att hostan fortsätter?
-Rätt! Den är lika ihärdig som alltid.
Tillbaka till akuten en vecka senare....
Vi tas emot av sjuksyster som gör första intervju och vi behöver inte säga mkt innan hon konstaterar - Ja mkt typisk ASTMA-HOSTA! Träffar doktor, Ja detta är inget att tveka på 2 inhalationer morgon och kväll Pulmicort och Ventoline vid behov mot akut astma. Uppföljning om 1 månad.
TACK vårdcentralen för ert alltid så proffsiga agerande. VARFÖR gissar de alltid, varför remitterar de ALDRIG till Läkare som kan istället för att alltid gissa? Har själv aldrig känt mig nöjd efter ett besök heller, ej heller någon annan jag talat med om den hjälp man får av VC... Är verkligen skrämmande. Och hjälp får jag knappast på lasarettet om jag inte har remiss från VC heller.. Sjukt system. Har själv flera gånger fått frågan på VC, - ja, vad tycker DU att vi ska göra? .. Som om jag ska veta det. Hade jag varit läkare hade jag ju inte behövt komma hit. Jag vet att detta är ett jäkla pladder, men efter detta när man missat ngt som så direkt och självklart identifierats som astma av RIKTIGA läkare bara skrivits av som förkylning av läkare på VC.
Vår son har fått sina inhalationer i en vecka nu och hostan är helt borta!
De första dagarna fick han ventoline några ggr på dagen samt några på natten för hostan var så hemsk.
Han kan äta godis, dricka mjölk, välling som han älskar(ur mugg såklart ;)) och inga mer problem med hosta ALLS!!! 3 (TRE) år har han lidit av detta med kräkningar. Hosta tills han spyr slem ... För vår son har det skett lite lixom till och från, men precis som du säger på kvällarna har det nästan aldrig slått fel. Host-attack sen spya : / ..
Du har skrivit ganska kort om erat problem. Hur länge har flickan haft detta? Mår hon bra i övrigt? Hur är det med pollen?
Inte för jag är någon läkare, men paralleller kan man ju dra. Det är storsint av din husläkare att iallafall han inte chansar utan gör sitt jobb och remitterar er till "högre instans". Dock har ni som du säger inte fått någon kallelse än och hade jag varit du hade jag stuckit ner med tösen till barnakuten snarast om ni har en sådan nära!
Jag vet att jag låter fanatisk och bitter med min "smutskastning" av vårdcentralen, men det är bara att detta är en jädrans stor droppe som fått en redan missnöjd bägare att rinna över på mocka-ryan. Har verkligen starka funderingar på att lämna in en officiell klagan till HSAN. Om ingen klagar under formella former finns det inte i politikernas statistik och då... finns det ju inte alls! och då... kan vi skära ner lite mer :o ...
Min son mår i vart fall bra nu. Hoppas din tjej får adekvat vård för erat problem!
Ps. Antar att alla sedvanliga åtgärder är vidtagna? Högläge på huvudgaveln? Varmt te på kvällen? Motion? och renstädning?
Mvh. En missnöjd, Nöjd Pappa ;)