• flugsvamp

Min dotter hostar tills hon kräks

Min dotter blir 4 i september . varje gång hon gr o lägger sig så Snarkar hon så förskräckligt högt & sen hostar hon tills hon kräks. Vi har varit hos Husläkaren & han har skickat remiss till öron,näsa , hals men ännu har vi inte fått något svar/kallelse.. Någon mer som har det så här varje natt hemma??

• Svar på tråden Min dotter hostar tills hon kräks
  • Exi

Hej...nej alltså...ta inte illa upp för jämförelsen, men våran hund har/hade så...

Hon snarkar jätte högt, rosslar och hostar slem och kräks emellanåt...vi har varit hos veterinären med henne som förklarade att hon hade en förlängd gom ( baktill ) och som ger dessa problem.

Våran veterinär hade själv haft detta och haft samma symtom ( så jag antar att det går att göra en jämförelse med människor eftersom han gjorde det ).
    Han berättade att han hade opererats för det och alla problem försvann direkt...

Vad gäller hunden så går hon nu på krtison, och det hjälpte direkt...vi håller nu på att trappa ner kuren och ska så småningom sluta helt...och se hur fort det kommer tebax...sedan beroende på hur fort och ofta det kommer tebax så ska veterinären besluta om ifall en operation är nödvändig, eller om man ska sätta in kortison-kurer då svullnaden och irritationen i halsen uppstår...

• you

Har haft samma bekymmer med vår son. Vi tagit upp det på bvc och sökt för det på vårdcentralen (i ca 3 år eftersom han haft det sedan födseln) två olika vårdcentraler dessutom. Han har haft samma typ av hosta i nästan hela sitt 3-åriga liv, till och från. Vårdcentralen och bvc har skrivit ut host-medicin och givit oss restriktionerna: Inga mjölkprodukter, inget socker lalala i "slemförebyggande syfte" ... Sonens mamma är ett 'får' som snällt fallit in och idiot-förklarat all min skepticism mot den enorma över konsumtion av mollipect (host-medicin).
    Som du kanske kan ana av mitt något färgstarka språk har medicinen naturligtvis hjälpt sonens hosta föga föga... OK, så vad då undrar du... Jo, NU för ca. 3 veckor sedan får vår av VC fullt allergi-utredde son misshandels-liknande boxar ögon (Fy så svullna de var) extrem klåda som han inte kunde kämpa mot, och hostan fortsätter(dock inget vi tänker på). Vi söker nu till barnakuten här i Lund där vi bor, och vi hinner inte ens in i rummet innan läkaren säger: Ja det går ju inte precis att missa vad ni söker för.. Hehe nä, vi behöver antihistamin skynda snälla doktorn (för till skillnad mot Vårdcentralen/BVC är det nästan bara Doktorer på Lund barnakutmot.) - Visst! säger han, men först ska vi lyssna och titta lite på grabben medan han ändå är här. Sagt och gjort och en stund till klura ut bästa läkemedelsnamnet-stund senare har vi ett e-recept på lämpliga Ögondroppar, Nässpray och Antihistamin i orallösning (flytande ist för tabl.) + en rekomendation på en antiinflamatorisk salva att smörja på de svullna, söndergnuggade ögonlocken. Tack snälla doktorn och sjuksköterskan som blåste bubblor när vår son inte riktigt ville samarbeta med det skrämmande stetoskopet, hehe. Iaf, vi reser oss och får då uppmaningen att om han hostar ihärdigt mer än en vecka måste vi tillbaka för vidare konsultation. Stressad småbarnsförälder som man är så reagerar man naturligtvis några timmar senare på detta.. Vad menade han eg. med hostan? Den som va haft sånt problem med (Så hemskt när vår grabb inte vill käka godis, som han ÄLSKAR, av rädsla för att hosta tills han spyr) '(

... Misstänker du att hostan fortsätter?
    -Rätt! Den är lika ihärdig som alltid.

Tillbaka till akuten en vecka senare....

Vi tas emot av sjuksyster som gör första intervju och vi behöver inte säga mkt innan hon konstaterar - Ja mkt typisk ASTMA-HOSTA! Träffar doktor, Ja detta är inget att tveka på 2 inhalationer morgon och kväll Pulmicort och Ventoline vid behov mot akut astma. Uppföljning om 1 månad.

TACK vårdcentralen för ert alltid så proffsiga agerande. VARFÖR gissar de alltid, varför remitterar de ALDRIG till Läkare som kan istället för att alltid gissa? Har själv aldrig känt mig nöjd efter ett besök heller, ej heller någon annan jag talat med om den hjälp man får av VC... Är verkligen skrämmande. Och hjälp får jag knappast på lasarettet om jag inte har remiss från VC heller.. Sjukt system. Har själv flera gånger fått frågan på VC, - ja, vad tycker DU att vi ska göra? .. Som om jag ska veta det. Hade jag varit läkare hade jag ju inte behövt komma hit. Jag vet att detta är ett jäkla pladder, men efter detta när man missat ngt som så direkt och självklart identifierats som astma av RIKTIGA läkare bara skrivits av som förkylning av läkare på VC.

Vår son har fått sina inhalationer i en vecka nu och hostan är helt borta!
    De första dagarna fick han ventoline några ggr på dagen samt några på natten för hostan var så hemsk.
    Han kan äta godis, dricka mjölk, välling som han älskar(ur mugg såklart ;)) och inga mer problem med hosta ALLS!!! 3 (TRE) år har han lidit av detta med kräkningar. Hosta tills han spyr slem ... För vår son har det skett lite lixom till och från, men precis som du säger på kvällarna har det nästan aldrig slått fel. Host-attack sen spya : / ..

Du har skrivit ganska kort om erat problem. Hur länge har flickan haft detta? Mår hon bra i övrigt? Hur är det med pollen?
    Inte för jag är någon läkare, men paralleller kan man ju dra. Det är storsint av din husläkare att iallafall han inte chansar utan gör sitt jobb och remitterar er till "högre instans". Dock har ni som du säger inte fått någon kallelse än och hade jag varit du hade jag stuckit ner med tösen till barnakuten snarast om ni har en sådan nära!

Jag vet att jag låter fanatisk och bitter med min "smutskastning" av vårdcentralen, men det är bara att detta är en jädrans stor droppe som fått en redan missnöjd bägare att rinna över på mocka-ryan. Har verkligen starka funderingar på att lämna in en officiell klagan till HSAN. Om ingen klagar under formella former finns det inte i politikernas statistik och då... finns det ju inte alls! och då... kan vi skära ner lite mer :o ...

Min son mår i vart fall bra nu. Hoppas din tjej får adekvat vård för erat problem!

Ps. Antar att alla sedvanliga åtgärder är vidtagna? Högläge på huvudgaveln? Varmt te på kvällen? Motion? och renstädning?

Mvh. En missnöjd, Nöjd Pappa ;)

• you

Hehe. Jag gillade hundliknelsen, Exi. Dock ställer iaf jag mig frågan vad är det som gjort hunden sjuk? Kortison är ju antiinflammatoriskt medel... En förlängd gom? lite ot, men förstår jag rätt att hunden har lixom för mkt hud i svalget och att det lixom retar till hostningar som i sin tur gör denna hud/gom inflammerad? Ska bli skoj att se om flugsvamp's dotter har samma åkomma som din hund och veterinär.

• Exi

Alltså hon fick en kur mot ev noskvalster och en kur antibiotika först, men det hjälpte inte...sedan gick de ner i halsen å kollade, å såg det med gommen å fick då kortison som gör att svullnaden går ner...

men de trodde ju oxå på ngn allergireaktion i början, men eftersom inget funkade ville de gå ner å kolla så de visste hur de skulle behandla =)

• Maggiepuh

Min son var så innan de opererade bort mandlarna och polyperna på honom. Ring öron/näsa/hals och säg att du vill ha tid på vårdgaranti för då måste de ge er en tid inom 3 mån från datumet remissen skrevs.

• Isprinzessan

Jag har precis samma erfarenhet av VC som You!

Efter flera försök på VC gav jag upp, vi flyttade, tog kontakt med VC där, samma visa igen, " det är så med barn, de blir ofta sjuka" -säger läkaren
    Men snälla, jag är hemma för VAB varannan vecka, hon hostar tills hon spyr, hon blir sämre så fort hon går utanför dörren...

Efter andra försöket på Barnmedicin så lyssnade dom på mig och antecknade noga och kom fram till att vi skulle prova pulmicort och airomir. Astma såklart. Min dotter var nu 3,5 år.....ska det behöva vara såhär??

• Cizzie

Han hostar också tills han spyr men inte varje gång utan det brukar vara när förkyningen håller på att gå över och det har blivit förmycket slem i magen för det han får upp är bara slem. Går knappt att ta upp om det hamnar på golvet.

Vår husläkare har gett oss Pulmicort, Airomir och Aerius för pollenallergi. De två första ska han också ha vid förkylning eftersom han har förkylningsasma.
    Han hostar också tills han spyr men inte varje gång utan det brukar vara när förkyningen håller på att gå över och det har blivit förmycket slem i magen för det han får upp är bara slem. Går knappt att ta upp om det hamnar på golvet.

• Hillevin

Hej,

Vår son, 4,5år, har haft kräk-hosta sen han var bebis. Det konstaterades mycket fort att han hade förkylningsastma, dvs han påverkar av sin astma när han blir förkyld och i princip bara då.

Hans hosta sätter igång i begynnelsen av förskylningen och fortsätter några veckor efter de värsta andra symptomen har försvunnit. Hostan gör att han låter supersjuk och han kräks ofta pga trånga luftrör och mycket slem.

Vi har en så kallad Nebunette, vilket är en speciell inhalator för småbarn som inte klarar av att andas in så djupt man behöver med vanliga inhalatorer. Den sätter vi i hans mediciner i, Pulmicort och Airomir, och ger til honon enligt ett schema. Han har även flytande Ventoline som vi kan ge honom mellan de andra doserna.

Men, vi har fått olika rekommendationer från läkarna hur man ska hantera astman i längden. En del säger att vi ska ge honom astmamedicinen i låg dos dagligen oavsett om han är sjuk eller inte och andra säger att vi bara ska ge honom den när han verkar behöva det.

Pulmikort är en kortisonmmedicin, den har tydligen en bieffekt, dvs att växten stannar upp när man använder den. Jag måste erkänna att Hugo är lite kortare än de flesta andra killarna i hans ålder men bara med några centimeter så frågan är hur mycket medicinen har påverkat eller inte.

Vi fick detta konstaterat ganska snabbt eftersom jag vid flera tillfällen var tvungen att åka till akuten, både den hos barnläkarna när han var bebis och vanliga barnakuten. De har lite starkare doser som man kan få inhalera vid svåra besvär.

Med tiden har astman blivit mycket bättre och i dagens läge påverkas han inte längre av alla förkylningar utan bara ibland. Det som har varit svårt är att få dagis att acceptera att han inte är sjuk i smittsam bemärkelse utan att han har astma som gör att hans hosta låter värre än den är. Och att om han kräks i samband med en hostattack så är det troligen astman som är orsaken snarare än magsjuka...

Hoppas du får hjälp att konstatera vad som är fel!

Svar på tråden Min dotter hostar tills hon kräks