• Lither

Gravidförsäkring???

Finns det någon som kan berätta lite kort för mig, vad en gravidförsäkring är bra för?
    Jag har läst lite kort på folksams hemsida, och har även kollat på If, men jag är inte säker på att jag förstått allting rätt.

Vad är det för skydd jag får genom en sådan försäkring, som jag inte redan har av att jag betalar skatt? Nej, jag är inte med.

• Svar på tråden Gravidförsäkring???
  • Tussilago09

Om något går snett under graviditeten kan du få ersättning för det. Går det riktigt illa är inte pengar någon tröst, men i vissa fall kanske det hjälper lite.

Två exempel.

Min syster sprack så mkt att hon knappt kunde röra sig på flera månader. Hade hon då haft en gravidförsäkring plus (som du betalar för) hade hon fått ersättning och det hade iaf varit plåser på såren.

Min son föddes med akut kejsarsnitt och för det fick jag ersättning (gravidforsäkring plus).

• abarn
    Lither skrev 2009-05-14 10:07:32 följande:
    Finns det någon som kan berätta lite kort för mig, vad en gravidförsäkring är bra för?Jag har läst lite kort på folksams hemsida, och har även kollat på If, men jag är inte säker på att jag förstått allting rätt. Vad är det för skydd jag får genom en sådan försäkring, som jag inte redan har av att jag betalar skatt? Nej, jag är inte med.
    Är du gravid..... kontakta Trygg Hansa, de har en mammabarn försäkring som gäller för er båda under graviditet., under födsel etc.. och är gratis under en tid.

Jag har haft den under mina graviditeter och har fortsatt med den. Den är marknadsledande.
  • Ellatösen

Läst nyss en annan tråd där en mamma var mye missnöjd med hur hon blivit sydd efter klipp och arr det var ett problem för henne och hon upplevde obehag i samband med dusch. Hon skullr kanske få ersättning av en sådan försäkrning och fixa till det hela privat.

Skulle nåe hända barnet som kräver extar dagar el vård på sjukhus kan man med trygghansas försäkning få ekonomisk hjälp/ ersättning.

• Lither

Okej, tack för era svar...så om jag fattar rätt:

Om jag tillexempel får föda med akut kejsatsnitt, och har försäkring, så får jag alltså pengar för det, med försäkring? Vad är det tänkt att dessa pengar skall täcka för utgifter?

Sorry om jag är trög, och tack för att ni svarar

Ska kolla Trygg och Hansa. Tack för tipset.

Ellatösen skrev 2009-05-14 10:18:30 följande:
    Läst nyss en annan tråd där en mamma var mye missnöjd med hur hon blivit sydd efter klipp och arr det var ett problem för henne och hon upplevde obehag i samband med dusch. Hon skullr kanske få ersättning av en sådan försäkrning och fixa till det hela privat.Skulle nåe hända barnet som kräver extar dagar el vård på sjukhus kan man med trygghansas försäkning få ekonomisk hjälp/ ersättning.
    Är det ersättning för förlorad intäkt då eller vad? För man betalar väl ingenting för vård på sjukhus, eller missar jag något?
  • september76

Kan tipsa om LF's gravidförsäkring som jag hade. Jag betalade runt 800:- för den (har jag för mig). Under förlossningen sprack jag ganska mycket och fick p g a det ut 1.500:- på försäkringen plus att vår dotters sjuk- och olycksfallsförsäkring (som valde att lägga i LF även den) är gratis första halvåret.

• september76
    september76 skrev 2009-05-14 10:28:11 följande:
    Kan tipsa om LF's gravidförsäkring som jag hade. Jag betalade runt 800:- för den (har jag för mig). Under förlossningen sprack jag ganska mycket och fick p g a det ut 1.500:- på försäkringen plus att vår dotters sjuk- och olycksfallsförsäkring (som valde att lägga i LF även den) är gratis första halvåret.
    Kanske ska tillägga att alla andra försäkringsbolag säkert har ungefär samma villkor, men vi fastnade för just LF när vi jämförde, trots att Trygg-Hansa påstår sig vara marknadsledande.
  • Tussilago09
    Lither skrev 2009-05-14 10:23:12 följande:
    Okej, tack för era svar...så om jag fattar rätt:Om jag tillexempel får föda med akut kejsatsnitt, och har försäkring, så får jag alltså pengar för det, med försäkring? Vad är det tänkt att dessa pengar skall täcka för utgifter? Sorry om jag är trög, och tack för att ni svarar Ska kolla Trygg och Hansa. Tack för tipset.

Är det ersättning för förlorad intäkt då eller vad? För man betalar väl ingenting för vård på sjukhus, eller missar jag något?
    Den är inte tänkt att täcka något speciellt... se det som en bonus för obehag.

Och de försäkringar som man inte betalar något för är inte lika täckande, så ska du skaffa någon rekommenderar jag dig att ta en du betalar för (drygt 600 kr brukar de ligga på)
  • MammanZ

Jag har också skaffat LF gravid plus (den man betalar lite extra för)
    De som är gratis gäller oftast inte för skador som uppstår för barnet de första 24 timmarna. Och det är ju oftast då det blir problem (gud förbjude)

Svar på tråden Gravidförsäkring???