• Anonym

Ang. Sjukhussoppan och alla andra snabba dieter

Har en fråga.
    Jag funderar på att testa Sjukhussoppan där dom säger att man går ner ca 4-7 kg i veckan.

Och innan alla hoppar på mig med att säga :Ät rätt och träna istället" så vill jag berätta att jag verkligen gör det. jag fryser in löjligt små portioner mat så jag inte kan ta mer, dricker aldrig läsk och jag äter inte godis. Tränar ca 3-4 ggr i veckan och det händer ingenting på vågen eller måttbanden.

Min fråga är om det finns någon som har lyckats hållt sin vikt efter dessa dieter? Sjukhussoppan, Pulverdieter etc?

• Svar på tråden Ang. Sjukhussoppan och alla andra snabba dieter
  • NadiaMi

Äter man för lite så kan kroppen gå på sparlåga och hålla kvar allt den kan så lägg hellre till mer godkänd mat till portionerna. En rejäl grönsallad till varje portion så du får känna dig mätt när du har ätit. Gurka, äpplen, tomater mm som mellanmål.

Det är ju också det som t.ex. soppan går ut på.
    Den får man äta hur mycket man vill av för att man ska hålla sig mätt, för att kroppen inte ska få för sig att man svälter och mer villigt ge ifrån sig de extra reserverna man vill göra sig av med.

• Anonym

Jag har redan sallad till varje portion mat jag äter.
    Har nästan mer än halva tallriken med sallad.

haha jag har till och med salladsblad och gurka + tomat på smörgåsen på morgonen, så där är det inget fel.
    Och mätt blir jag så det är inga problem men det funkar inte ändå...

Därför jag tänkte testa soppan men jag vill mest veta om det är någon som har kunnat behålla sin nya vikt.

Tänkte såhär att om jag äter den så jag kanske går ner 12 kg så när jag börjar äta igen så kanske jag bara går upp hälften av det? Då har man ju ändå lyckats gått ner 6 kg och det är mycket!

• NadiaMi

Hur mycket behöver du gå ner?

Ibland kan man behöva stanna till ibland och låta kroppen "stabilisera sig" på den lägre "delvikten" på vägen till målet. Det blir dessutom svårare ju färre kilon man behöver gå ner för att nå målvikten eftersom de flesta kroppar strävar mot någon slags balans där den känner att allt funkar.

Risken om man går ner för mycket för snabbt är att kroppen inte hinner anpassa sig och därför lätt lägger på sig dedär kilona igen, eller rent av överkompenserar när man börjar äta 'normalt' igen.

• Anonym

Jag behöver (ska) gå ner ca 15 kg. det är mitt mål.

Är 158 lång och väger 75 kg så jag är ju ganska överviktig.
    Gick upp 25 kg under min graviditet och dessa sista vill tydligen sitta kvar..

• Anonym

Hur länge har du ätit rätt & motionerat? Det kan ta ett tag innan fett-kilona försvinner & då syns ju bara tillägget av muskel-kilona du lagt på dig av träningen på vågen.
    Om du tränat mer än tre månader så finns det två alternativ -
    1) antingen så stämmer inte ditt kaloriintag (dvs du får i dig mycket mer än du tror )
    eller 2) så har du någon form av ämnesomsättningsstörning som du i så fall borde söka läkare för -inte försöka dig på nån svältdiet.

• Fru Höstlöv

Jag skulle rekommendera att gå på pulverdiet före de här s.k sjukhusdieterna som egentligen inte alls har något med sjukhus att göra. Pulverdieter är iaf testade och godkända av livsmedelesverket som enda näringskälla, att äta en väldigt ensidig kost som samma soppa varje dag ger inte dej de vitaminer och mineraler som du behöver för att må bra under din viktnedgång. (även om det såklart funkar, men det gör att äta kladdkaka varje dag också om man äter tillräckligt lite)

Jag gick ner 31kg med CambridgeKuren våren 2006, den utlovar att man ska gå ner mellan 1-4 kg i veckan och jag gick ner 1.6 kg i veckan. Alltså inte så mycket som jag hade hoppats men jag var desperat eftersom mina andra försök att gå ner i vikt inte hade fungerat eftersom jag inte kunde hålla mig motiverad tillräckligt länge. När jag var klar höll jag vikten tills jag blev gravid och vår son föddes 2008.

Två tips om du vill ha:
    Kontakta VC som någon rekommenderar ovanför, du kan ju ha ett fysiskt skäl till varför du inte går ner i vikt.
    Skriv ner exakt vad du äter och räkna ut kcal, ibland kan man tycka att man äter bra men man egentligen äter för mycket eller för lite, vilket också kan leda till dålig viktnedgång. Att äta är ju ett mycket roligare sätt att gå ner i vikt än pulver. {#lang_emotions_smile}

♥ (¯`°?.¸ ♥ Nu är vi tre ♥¸.?°´¯) ♥
  • Anonym

Jag har "ätit rätt" och motionerat i ca 6 månader. Visst jag har gått ner i vikt (1,5 kg) och det känns väääldigt lite..

• challis777

Jag hade inte heller gått ned alla graviditetskilon.
    Jag körde Cambridge i drygt en vecka och efter det så har jag ätit cambridge till lunch varje dag (vardag), sen äter jag normal mat, men liten port till middag.
    Till kvällen försöker jag äta soppa igen, och om jag är hungrig lägger jag till sallad och protein. På helgen äter jag som vanligt och kan tom unna mig att dricka lite vin. Genom att äta så här har jag gått ned från 73 till 65kg.
    Har sammanlagt hållit på i 2 månader. Jag är ute och promenerar med vagnen minst en timme varje dag (inte alla helgdagar) också kanske jag ska tillägga.
    Kanske kan det vara något för dig också?
    Lycka till!

• 2timearound
    Anonym skrev 2009-05-14 17:00:49 följande:
    Jag har "ätit rätt" och motionerat i ca 6 månader. Visst jag har gått ner i vikt (1,5 kg) och det känns väääldigt lite..
    Jag kan inte tänka mig att du har ätit rätt om du bara gått ner 1.5 kg på 6 mån. Sätt dig in i ViktVäktarnas ideologi och följ kursen. Du kommer garanterat att gå ner. Jag har gått ner 13 kg på 8 mån genom VV och träning. Lätt som en plätt.
    Bla, bla, bla.....det snackas jävligt mycket skit på fl.
  • Anonym

2timearound -Jo tyvärr är det så att jag har ätit rätt så länge. Det gjorde jag innan också.. Aldrig varit stor i maten och äter efter tallriksmodellen.
    (det är vad jag anser äta rätt)

tredjejuli -Problemet med Cambridge är att man bara får äta 3 påsar om dagen (har jag för mig) och det klarar jag inte.. det va därför jag tänkte testa soppan för där fick man äta hur mycket man ville.

Men frågan var ju fortfarande Hur många som har lyckats hålla sin vikt?

Svar på tråden Ang. Sjukhussoppan och alla andra snabba dieter