Mumin75 skrev 2009-05-14 14:25:00 följande:
Jo, så har jag också gjort en gång när mitt hår blev jättegult... slängde då i en askblond färg och jag fick nästan min naturliga hårfärg Då kan jag ju passa på o fråga dig om råd eftersom du verkar ha färgat mycket hemma. Jag är lite osäker på om jag verkligen vill ha så här ljust hår sen (kan vara kul ett tag) som jag har nu (nästan platina)... tror du man kan slänga i en lite mörkare blond toning (eller färg) o få till en naturlig ljusblond färg... någon du testat som gett bra resultat? Jag har ju nästan inga röda pigment kvar i håret så ask är ju inte o tänka på för min del om jag inte vill bli grön
Jag gillar verkligen Loreals Recital Preference blonda nyanser (heter typ Copenhagen, Stockholm osv). De gånger jag har gått från platina upp till lite mer "naturliga" blonda nyanser har jag valt att först slänga i en toning typ en ljus guldkopparblond nyans (för att få lite röda pigment i) och sen en blond nyans som är mer "råttfärgad". Som sagt, slänger du i ask direkt i platina så blir det väldigt grönt, har gjort det några gånger
Ett tips är att kolla siffrorna på färgerna oavsett märke. Den ljusa toningen guldkoppar jag har använt har 8.34 där 8 är grundnyansen och resten är reflexer. Den askblonda jag har tänkt nu har nummer 8.1 och de "neutrala" blonda har nummer 7. Ju lägre första siffra desto mörkare. Skulle gissa att 9=platina 8=ljusblond 7=blond 8=mörkblond osv... Kolla färgkartorna, de brukar ha en förteckning över detta med siffrorna på baksidan.
Men som sagt, mitt tips är att slänga i en ljus guldblond toning innan du slänger i en neutral blond nyans (som har grönt i sig). Å Loreals Recital Preference färger gillar jag

Å håll dig till ljusa nyanser fortfarande, 8 är ganska lagom.
Såg att det blev rörigt, hoppas du förstår