• Zekelina

Ett färgat rött hår ska bli blont igen, tips?

Då var det dags igen. Färgade (intensivtoning) mitt blonda/blekta till kraftigt rött för ca två månader sen och nu vill jag bleka ner det igen. Är medveten om att det är en stor utmaning, har gjort det några gånger innan, och är inställd på att slita ut håret med en avfärgning och sen en askblond nyans i.

Är det någon som har tips på något bra märke på avfärgning? Eller några bra askblond nyas? Eller bara ngt annat superbra tips som mankanske har missat? 

• Svar på tråden Ett färgat rött hår ska bli blont igen, tips?
  • Kaydina

Ett superbra tips är att gå till en frisör. ( Vilken troligen kommer säga åt dig att glömma det hela om du vill ha något hår kvar )

• Lilla Morran

Enda chansen att få det riktigt bra är att gå till en frisör... Jag har gjort samma tabbe själv och flera i min omgivning. Vi har provat alla knep som finns, inkl. alla blekmedel, blonderingspulver som finns tillgängliga i affärerna - inget med fullgott resultat - för någon av oss...

Om du ändå tänker ge dig på det själv - köp den absolut ljusaste blondering du kan hitta, absolut ingenting med "guld", utan hellre nåt som drar åt vitt/silver. Förbered dig på att blondera 2-3 gånger innan resultatet förhoppningsvis är "okej"...Lycka till!

• Zekelina
    Kaydina skrev 2009-05-14 12:05:17 följande:
    Ett superbra tips är att gå till en frisör. ( Vilken troligen kommer säga åt dig att glömma det hela om du vill ha något hår kvar )
    Jo, det är ju ett tips. Men jag vill gärna ha andra tips om ngt märke eller färg, jag kommer att göra det hemma
  • Mumin75

Nu har ju inte jag varit rödhårig precis men chokladbrun och den är det ju en del rött i... är blond egentligen men har färgat chokladbrunt det senaste året. Förra veckan ville jag bli blond igen och började söka på nätet efter bra blonderingar. Hittade många sidor där man tipsade om mood ultrablond och mood pärlblond (är mer som en färg fast den ljusar även upp). Dessa blonderingar är blå och den blå färgen slår ur det röda/gula. Jag gjorde ingen avfärgning utan körde på mood ultrablond direkt och efter en omgång blev håret ljusorange, dan efter körde jag en ny omgång ultrablond och då blev det ljusgult istället. Därefter tog jag pärlblond och blev nästan helt platinablond, fortfarande ytterst lite ljusgult kvar och nu kör jag med silverschampo... funderar på att ev slänga i en toning... ska finnas någon skumtoning som heter goldwell 10v som ska vara väldigt bra om man har lite gula nyanser i blonderat hår, har läst att många frisörer använder sig av den så en sån blir det kanske att införskaffa härnäst

• Zekelina

Morran och Mumin - ja, det lutar åt att det blir en avfärgning (med ett troligtvis väldigt gult resultat) och sen en askblond färg i. Mood har jag testat innan ,nöjd med resultatet.

Kan det vara en idé att slänga i lite efterbehandling i det blöta håret, topparna, innan och låta det sitta kvar under avfärgning?

• Kaydina
    Zekelina skrev 2009-05-14 12:12:28 följande:
    Jo, det är ju ett tips. Men jag vill gärna ha andra tips om ngt märke eller färg, jag kommer att göra det hemma
    Galning!
  • Zekelina
    Kaydina skrev 2009-05-14 13:32:04 följande:
    Galning!
    Ha ha! Jo, men jag har alltid färgat och blekt mitt hår hemma. Har gått på de flesta nitarna: grönt hår, lila hår och gul/orange är väl de vanligaste felen innan man "lär" sig. Skulle jag kunna hade jag klippt mig själv också, men nu går jag väl till frisör max två gånger om året.

Va inne och kikade i din pres nu och jag har också den där "fråga fem" sparad på min dator Ha ha ha ha! Kommer ftf ihåg när jag läste den på väg till jobbet på tunnelbanan! Shit va bra den är... DET är en galning
  • Mumin75
    Zekelina skrev 2009-05-14 12:55:12 följande:
    Morran och Mumin - ja, det lutar åt att det blir en avfärgning (med ett troligtvis väldigt gult resultat) och sen en askblond färg i. Mood har jag testat innan ,nöjd med resultatet.Kan det vara en idé att slänga i lite efterbehandling i det blöta håret, topparna, innan och låta det sitta kvar under avfärgning?
    Jo, så har jag också gjort en gång när mitt hår blev jättegult... slängde då i en askblond färg och jag fick nästan min naturliga hårfärg
    Då kan jag ju passa på o fråga dig om råd eftersom du verkar ha färgat mycket hemma. Jag är lite osäker på om jag verkligen vill ha så här ljust hår sen (kan vara kul ett tag) som jag har nu (nästan platina)... tror du man kan slänga i en lite mörkare blond toning (eller färg) o få till en naturlig ljusblond färg... någon du testat som gett bra resultat? Jag har ju nästan inga röda pigment kvar i håret så ask är ju inte o tänka på för min del om jag inte vill bli grön
  • Syltmos

Jag är blond i mig själv och hade färgat rött hår. När jag ville gå tillbaka till ljust hår färgade jag först om det röda till brunt och blekte sen. Gick superbra!

• Zekelina
    Mumin75 skrev 2009-05-14 14:25:00 följande:
    Jo, så har jag också gjort en gång när mitt hår blev jättegult... slängde då i en askblond färg och jag fick nästan min naturliga hårfärg Då kan jag ju passa på o fråga dig om råd eftersom du verkar ha färgat mycket hemma. Jag är lite osäker på om jag verkligen vill ha så här ljust hår sen (kan vara kul ett tag) som jag har nu (nästan platina)... tror du man kan slänga i en lite mörkare blond toning (eller färg) o få till en naturlig ljusblond färg... någon du testat som gett bra resultat? Jag har ju nästan inga röda pigment kvar i håret så ask är ju inte o tänka på för min del om jag inte vill bli grön
    Jag gillar verkligen Loreals Recital Preference blonda nyanser (heter typ Copenhagen, Stockholm osv). De gånger jag har gått från platina upp till lite mer "naturliga" blonda nyanser har jag valt att först slänga i en toning typ en ljus guldkopparblond nyans (för att få lite röda pigment i) och sen en blond nyans som är mer "råttfärgad". Som sagt, slänger du i ask direkt i platina så blir det väldigt grönt, har gjort det några gånger

Ett tips är att kolla siffrorna på färgerna oavsett märke. Den ljusa toningen guldkoppar jag har använt har 8.34 där 8 är grundnyansen och resten är reflexer. Den askblonda jag har tänkt nu har nummer 8.1 och de "neutrala" blonda har nummer 7. Ju lägre första siffra desto mörkare. Skulle gissa att 9=platina 8=ljusblond 7=blond 8=mörkblond osv... Kolla färgkartorna, de brukar ha en förteckning över detta med siffrorna på baksidan.

Men som sagt, mitt tips är att slänga i en ljus guldblond toning innan du slänger i en neutral blond nyans (som har grönt i sig). Å Loreals Recital Preference färger gillar jag Å håll dig till ljusa nyanser fortfarande, 8 är ganska lagom.

Såg att det blev rörigt, hoppas du förstår
Svar på tråden Ett färgat rött hår ska bli blont igen, tips?