• Pricky

Blondera mörkt hår?

Jag vill blondera mitt hår ganska ljust. Jag har sparat ut min naturliga hårfärg för att det ska bli lättare att bleka (fast jag har lite färg kvar i topparna, men jag orkar inte spara längre).
    Min naturliga färg är väl någon väldigt mörk, mörk askblond färg. (Jag räknar mig verkligen inte som blond, men det är vad det ser ut att vara om man jämför med färg). Jag vill inte att håret ska bara vara antingen vitt eller gult, som så många tjejer har efter att de endast har blonderat håret och inget mer. Jag har istället tänkt att först blondera och sedan lägga in en blond färg, troligtvis med slingor, för att det ska bli en så naturlig färg som möjligt. Vilken färg tror ni att jag bör lägga i? Ska jag ta en ljusblond färg med lite ask?
    Jag skulle väl säga att min färg idag är ungefär den här www.fargadelinser.se/pub_images/original/H75112102600_1654.jpg fast mindre röd pigment (eftersom jag är askig) och jag vill ha något liknande den här: www.spem.si/files/Henkel%20novice_Schwarzkopf%20Natural%20Easy_530_01.03.2006.jpg
    Tror ni att man kan göra så? Alltså blondera mitt hår och sedan lägga i en sådan färg så att det ser naturligare ut?

Att gå till frissan är inte ett alternativ, då jag inte har råd just nu.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-14 12:41
    Det blev fel färg. Jag vill ha mer likt den här färgen: www.fargadelinser.se/pub_images/original/H75263102090_745.jpg

• Svar på tråden Blondera mörkt hår?
  • NenniePennie

rekommenderas nog inte.. men har en kompis som har mörk hår, alltså riktigt mörkt, som har ljust nu.. hon gjorde slingor i omgångar hos frisör, det är nog vad jag skulle rekommendera dig. hennes resultat blev naturligt!

jag tror du har goda förutsättningar då du har sparat ut din naturliga hårfärg.

• Lolalee

som sagt är det ju alltid bäst att gå till frissan men nu då du inte har råd så kan du först bleka håret med ultrablond ( du blir gul/orange) sedan lägga i en ljus pärl/askblond färg och sedan använda silvershampoo.. det e det enda tips jag kan ge lycka till!

• NenniePennie

se upp med att bleka för mycket bara, håret kan gå av! och så kan du ju räkna med att du får använda inpackningar..!

jag färgade mitt hår ljusare genom att FÄRGA (ej bleka).. det fungerade faktiskt, men blev ljusare på huvudet (för det är varmare där)... alltså jag tycker såhär.. att vill du ha en riktigt bra hårfärg utan att skada h året alldeles för mycket, så spara pengar och gå till en frisör

• Pricky
    NenniePennie skrev 2009-05-14 12:43:50 följande:
    rekommenderas nog inte.. men har en kompis som har mörk hår, alltså riktigt mörkt, som har ljust nu.. hon gjorde slingor i omgångar hos frisör, det är nog vad jag skulle rekommendera dig. hennes resultat blev naturligt! jag tror du har goda förutsättningar då du har sparat ut din naturliga hårfärg.
    Jag har tidigare för flera år sen gjort slingor i omgångar för att få det blont, men det blev aldrig så blont som jag vill ha. Och så tog det lång tid.
    En gång avfärgade jag håret när det fortfarande var färg i håret och innerst vid rötterna blev det väldigt ljust medans håret som var täckt av färg bara blev orange. (Fast sen färgade jag så klart över det.) Så jag tänkte att det borde gå bättre om jag sparar ut håret. Jag vill bara inte ha den färgen man får när man endast blonderar håret, för det ser ju inte naturligt ut (jag fattar inte att så många bara blonderar sig utan att lägga i nån färg, det är ju gräsligt). Så jag hoppas att det kan bli bra.
  • Pricky
    Lolalee skrev 2009-05-14 12:45:52 följande:
    som sagt är det ju alltid bäst att gå till frissan men nu då du inte har råd så kan du först bleka håret med ultrablond ( du blir gul/orange) sedan lägga i en ljus pärl/askblond färg och sedan använda silvershampoo.. det e det enda tips jag kan ge lycka till!
    Bör jag lägga i en askfärg alltså, du tror att det är okej? Jag har hört (här på fl) att det kan bli grönaktigt om man har i ask, men å andra sidan vill jag gärna ha en som lutar lite mer åt det hållet. Eller kan det bli grått?
  • Pricky

Det är alltså bättre att lägga i en askfärg än en varmare färg, för att det inte ska bli missfärgat?

• Surtanten1

Jag skulle göra slingor om jag var du i omgångar. T ex göra en slingning på fredagen låta håret vila och göra en till på söndag.
    Ivärsta fall kan du lägga en toning över färgningen.

när jag har gått ifrån chokladbrunt hår till blont har jag slingat det iomgångar på senaret tid. De gångerna jag har avfärgat har det slutat med att jag har varit gul kombinerat med orange i håret. Sen göra en toning färgning på det är inte helt enkelt heller eftersom att du har tagit bort pigmenten i håret.

• Surtanten1

den toningen jag tänker på är den loreal casting. Det finns jätte fina blonda nyanser.
    Kanske kan tillägga att när min kompis blev blondin som annars är riktigt mörk ihåret. så blekte frisörerna hennes hår och lade en toning över för att det skulle se naturligt ut. Sen försökte vi följa upp det hemma genom att bleka utväxten och sen tona över. Det blev aldrig det naturliga fina resultatet som frisören gjorde. Kan tycka att det är väldigt riskabelt att avfärga/bleka hela håret. särskilt nu när du har låtit det naturliga växa ut.

• mosterYster
    NenniePennie skrev 2009-05-14 12:47:44 följande:
    se upp med att bleka för mycket bara, håret kan gå av! och så kan du ju räkna med att du får använda inpackningar..! jag färgade mitt hår ljusare genom att FÄRGA (ej bleka).. det fungerade faktiskt, men blev ljusare på huvudet (för det är varmare där)... alltså jag tycker såhär.. att vill du ha en riktigt bra hårfärg utan att skada h året alldeles för mycket, så spara pengar och gå till en frisör
    ... fast det går inte att tona eller färga håret ljusare. Om man ljusar upp håret är det ALLTID en blekning.
  • lillangel

jaine hellens är bästa bölekmedlet man kan använda,riktig 80talt färg som bleker ordentligt avakta resultatet och sen när du ser va de blev så väjer du alt askblod eller en till slingblekning. Lycka till. Ps glöm inte att köpa bra hårinpackning innan...

• mammajennifer

gå till en frisör och fixa håret! visst kostar det lite mer men det rkommenderar jag verkligen! min svärmor är frisör och har egen salong och jag kommer ihåg en gång när jag färgat håret själv så sa hon att jag såg förskräcklig ut i håret och ville genast fixa till det och visst blev det hundra gånger bättre när hon gjort det..!

• NenniePennie
    mosterYster skrev 2009-05-15 12:57:21 följande:
    ... fast det går inte att tona eller färga håret ljusare. Om man ljusar upp håret är det ALLTID en blekning.
    nej men på riktigt , jag FÄRGADE håret. visst tog det många ggr. men det var inte sån där stark blekningsfärg. och det är inget jag rekommenderar eftersom jag färgade många ggr och det blir slitet.
  • lillangel

o du känner någon som är frisör så kan den personen fixa håret på dig hemma hos henne ist"svart"

• mosterYster
    NenniePennie skrev 2009-05-15 13:24:35 följande:
    nej men på riktigt , jag FÄRGADE håret. visst tog det många ggr. men det var inte sån där stark blekningsfärg. och det är inget jag rekommenderar eftersom jag färgade många ggr och det blir slitet.
    Om det blev ljusare så blekte du det, oavsett vad det står på paketet. Färg lägger sig utanpå din hårfärg och du kan inte täcka över en mörkare färg med en ljusare. Du måste bleka bort den mörka i stället.
  • NenniePennie
    mosterYster skrev 2009-05-15 16:35:22 följande:
    Om det blev ljusare så blekte du det, oavsett vad det står på paketet. Färg lägger sig utanpå din hårfärg och du kan inte täcka över en mörkare färg med en ljusare. Du måste bleka bort den mörka i stället.
    ja men det var inte en sån där "blekningsfärg" som man bleker håret med.. som sagt fick jag köra många ggr, för det syntes inget de första ggrna...
  • mosterYster
    NenniePennie skrev 2009-05-15 17:07:01 följande:
    ja men det var inte en sån där "blekningsfärg" som man bleker håret med.. som sagt fick jag köra många ggr, för det syntes inget de första ggrna...
    Du får kalla det precis vad du vill men om håret blev ljusare (på en eller flera ggr) så har du tagit bort pigment ur stråna, dvs blekt håret.
  • NenniePennie
    mosterYster skrev 2009-05-15 17:09:23 följande:
    Du får kalla det precis vad du vill men om håret blev ljusare (på en eller flera ggr) så har du tagit bort pigment ur stråna, dvs blekt håret.
    haha jo det blev ju blekt , men det var av färger som inte är så starka som blekningsmedel.. hehe..
Svar på tråden Blondera mörkt hår?