• LykkeLee

Fast för snatteri - vilka följder ger det?

Min dotter har åkt dit för snatteri. Hon ska få betala tröjan som hon snattade, polisförhör väntar och soc-kontakt. Men vakten som tog henne sa att hon kommer att få en "prick i registret" och att hon inte kommer att kunna få lämplighetsintyg när hon ska ta körtkort, samt att hon inte kommer att kunna söka jobb där man kräver att man inte finns med i polisregister. Stämmer detta??? Någon som vet med säkerhet hur det ligger till?

Hon är 13 år

• Svar på tråden Fast för snatteri - vilka följder ger det?
  • Malleballebuse

Kan inte svara i ditt fall hur det kommer att gå men kan ge dig lite historik i från min affär.
    Vi har under de senaste året tagig ca 120 snattare. De har alla blivit haffade på rätt sätt av utblidad vakt och har blivit filmade.
    Alla gånger så har det gjorts en polisanmälan på plats av poliser.
    Inte vid något fall så har det blivit någon person dömd utan målet läggs ned innan det går vidare.
    När barnen är yngre än 15 och då heller inte straffmyndiga så lämnar polisen över ärendet till soc.
    Vi har inte fått några förfrågningar, uppringningar och inte heller fått någon uppföljning om vad som hänt då.

Din dotter är under 15 år och borde ju då precis som alla andra vara ickestraffmyndig. En anmälan borde då gjorts till soc som då tar över fallet.

Skulle det vara min dotter så hade jag ringt till det soc-kontoret som vi tillhör och fråga vad som händer nu.
    Jag skulle också fråga om de vill ha ett samtal med förälder och dotter.
    Alltid bättre att förekomma än att förekommas

Det viktigaste när barnet är så ungt är ju att det inte händer igen. Straffet i sig är oftast att man har blivit haffad och får stå där med "mössan i hand".

Lycka till!

• kaffekatten

Det stämmer att det är soc som tar över då hon är under 15 år = inte straffmyndig enligt svensk lag.

jag satt ting för ca 10 år sedan, där hade vi en notorisk snattare som förekom 54 gånger i brottsregistret för snatteri. "normalpåföljden", dvs det vanliga straffet för en straffmyndig person är villkorlig dom och böter. Nu hade ju den här personen redan dömts för 54 snatterier, så domaren dömde till en månads fängelse. Den dömde överklagade till Hovrätten som genast sänkte straffet till villkorlig dom och böter. Det verkar i det närmaste omöjligt att kunna bli dömd till något annat är min erfarenhet efter det...

Men som sagt, din dotter kommer att få en kontakt på soc, och det kan i värsta fall också resultera i att hon inte anses som lämplig när hon skall skaffa körkort, man undersöker om den sökande fört en "hederlig vandel", dvs om man varit hederlig och skött sig innan man ger körkortstillstånd. Om det finns antecknat om en att man har snattat kan det få betydelse för tillståndet och det kan senareläggas.

Prata med soc om detta!

Lycka till och prata också med dottern - så hon förstår vilka konsekvenserna blir för henne personligen.

• LykkeLee
    kaffekatten skrev 2009-05-14 14:10:41 följande:
    och det kan i värsta fall också resultera i att hon inte anses som lämplig när hon skall skaffa körkort, man undersöker om den sökande fört en "hederlig vandel", dvs om man varit hederlig och skött sig innan man ger körkortstillstånd. Om det finns antecknat om en att man har snattat kan det få betydelse för tillståndet och det kan senareläggas.
    Men om hon snattat en vara för 200 kr EN gång. Soc kommer att bli inkopplade, det stämmer, men kan det verkligen vara så illa att hon inte får lämplighetsintyg frö körkort? Hon skäms något alldeles fruktansvärt och hon grät floder. Jag var mest ledsen och besviken. Hon sa att det värsta var att hon hade gjort mig så himla ledsen, efter det var det värsta om hon inte skulle kunna få lämplighetsintyg, sen att hon blev tagen av polisen osv.. Jag tror som tur är att detta var väldigt skrämmande för henne.
  • kaffekatten

Jag är inte helt säker då hon är under 15.

Bäst att kolla med transportstyrelsen som numer är ansvarig för detta tillsammans med länsstyrelsen och någon mer. Detta är deras hemsida, du kan säkert ringa och fråga anonymt.

www.korkortsportalen.se/

Tur i oturen att hon tycker det var så hemskt att åka fast, det bidrar förhoppningsvis till att hon inte gör något sådant igen!

Lycka till och ta hand om er!

• LykkeLee
    kaffekatten skrev 2009-05-14 15:00:12 följande:
    Jag är inte helt säker då hon är under 15. Bäst att kolla med transportstyrelsen som numer är ansvarig för detta tillsammans med länsstyrelsen och någon mer. Detta är deras hemsida, du kan säkert ringa och fråga anonymt. www.korkortsportalen.se/ Tur i oturen att hon tycker det var så hemskt att åka fast, det bidrar förhoppningsvis till att hon inte gör något sådant igen! Lycka till och ta hand om er!
    Tack för det tipset. Jag ringde dit och fick veta att en enda förseelse av ringa karaktär (dvs vara för under 800 kr) ej kommer att innebära några problem för lämplighetsintyget. Men flera snatterier kan dock innebära problem. jag berättade det för min dotter (med en viss förstärkning av begreppet flera) jag sa "En gång kan du komm undan med men om du gör det igen så kan det bli problem" Hon såg förskräckt ut och jag tänker att åtminstone detta kan hålla henne borta från att snatta igen.. Hon vill sååå gärna skaffa lämpen och övningsköra när hon är 16.
  • Anonym

Tror inte att det blir några problem med körkortet. Min syster är dömd för snatteri flera gånger och även mordbrand(tror jag, hon tände på en papperskorg) Men hon har fått sitt tillstånd iaf.

• Anonym (Jobbar som polis)

Hej!

Din dotter kommer inte få några problem efter detta med varken körkort eller annat heller. Men det verkar du ju redan ha fått reda på. Det skrivs alltid en polisanmälan men eftersom hon är under 15 så kan den inte leda till några juridiska påföljder. Hon kommer inte heller att finnas i några brottsregister.
    På vissa håll i landet, så är det där jag jobbar, får snattaren träffa någon från butiken. Det är i så fall någon från soc som oftast hjälper till med detta. Soc brukar vara otroligt duktiga på dessa saker och det är säker bara nyttigt för henne att få prata med dem lite. Du ska veta att det är ganska vanligt i den åldern och att du som mamma absolut inte är ensam om detta även om det kanske känns så eftersom det kan vara lite pinsamt att prata om. Försök att bara se det som att din dotter får lära sig lite om hur rättssystemet funkar.
    Jag ska inte säga till 100 procent att det stämmer, eftersom varje myndighet har olika rutiner, men det skulle förvåna mig om hon får komma på polisförhör (vi har fullt upp med annat om jag ska va helt ärlig). Det blir soc som helt tar över detta.
    Jag tycker ni ska ta det lugnt, prata igenom det hemma utan att älta. Hon har säkert dåligt samvete redan så det räcker, det är pinsamt att åka fast det tycker till o med alkisarna.
    Soc kontaktar er när det är dags. Lycka till.
  • Anonym ((jobbar på soc))

Hej.
    Jag håller med föregående talare (polisen).
    Då jag arbetar som socialsekreterare mot ungdomar kan jag berätta hur jag gör. Det ser lite olika ut beroende på vilken kommun du bor i.
    Samtalen har ett förebyggande syfte vilket är viktigt att veta. Men i korta drag brukar samtalen gå till och handla om följande:
    Vi kallar ungdomen tillsammans med vårdnadshavare och har ett samtal gällande konsekvenser kring brott samt vad det innebär i framtiden. Vi ser ofta samtalen som en förhandsbedömning, dvs vi pratar lite om ungdomens livssituation för att se om ungdomen är i behov av insats (stöd och hjälp) från socialtjänsten vilket i så fall leder till att en utredning enligt 11 kap 1§ socialtjänstlagen öppnas (det kan ju vara så att det är väldigt mycket som händer i övrigt för ungdomen).
    Samtalen är frivilliga och är oftast mycket uppskattade av både ungdom och föräldrar. Ungdomen får en möjlighet att ge sin version av vad som hänt och föräldrarna kan uttala sig om hur det hela påverkat dem.
    Jag brukar ofta tala om dels rättsliga aspekter (från 15 år) men även med de som är i din dotters ålder så hon vet vad som väntar om hon gör det igen. Vi talar då om prick i register och hur det påverkar framtiden, ungdomstjänst mm.
    Vi pratar även om livssituationen: skola, vänner, hemmiljö, pengar mm. Det beror lite på vad polisanmälan gäller.
    Vi brukar även tala om orsak och verkan av brottet, tillit - misstro inom familjen mm.
    Du får gärna ställa frågor om det är något som du undrar över.

• Anonym

Jag blev tagen för snatteri när jag var 14 år, hade snattat godis på ICA för, tror jag, 28 kr. Vad jag vet blev aldrig soc inkopplat (detta måste varit i mitten av 1990-talet). Vi hade ett samtal hos polisen jag och mamma någon vecka efter det att jag blev "haffad", inget mer hände.

Av vad jag förstått finns det antecknat någonstans om detta, men med tanke på var jag arbetar nu, där de har VÄLDIGT höga säkerhetskrav, och de går igenom inte enbart polisens register, så har detta inte framkommit.

• Anonym ((jobbar på soc))

Det är inte alla kommuner som ens kallar till sådana samtal som vi har. Men jag tycker att det är bra i förebyggande syfte. Dessa samtal leder som sagt till en förhandsbedömning. Görs det då ett ställningstagande om att inte inleda utredning på grund av att familjen inte har behov av socialtjänstens insatser, så sätts polisanmälan oftas i en kronologisk pärm. Personen anmälan gäller kommer på så sätt inte att hamna i något socialregister.
    Lämnar svaret om polisregister till polisen

Svar på tråden Fast för snatteri - vilka följder ger det?