Hej!
Din dotter kommer inte få några problem efter detta med varken körkort eller annat heller. Men det verkar du ju redan ha fått reda på. Det skrivs alltid en polisanmälan men eftersom hon är under 15 så kan den inte leda till några juridiska påföljder. Hon kommer inte heller att finnas i några brottsregister.
På vissa håll i landet, så är det där jag jobbar, får snattaren träffa någon från butiken. Det är i så fall någon från soc som oftast hjälper till med detta. Soc brukar vara otroligt duktiga på dessa saker och det är säker bara nyttigt för henne att få prata med dem lite. Du ska veta att det är ganska vanligt i den åldern och att du som mamma absolut inte är ensam om detta även om det kanske känns så eftersom det kan vara lite pinsamt att prata om. Försök att bara se det som att din dotter får lära sig lite om hur rättssystemet funkar.
Jag ska inte säga till 100 procent att det stämmer, eftersom varje myndighet har olika rutiner, men det skulle förvåna mig om hon får komma på polisförhör (vi har fullt upp med annat om jag ska va helt ärlig). Det blir soc som helt tar över detta.
Jag tycker ni ska ta det lugnt, prata igenom det hemma utan att älta. Hon har säkert dåligt samvete redan så det räcker, det är pinsamt att åka fast det tycker till o med alkisarna.
Soc kontaktar er när det är dags. Lycka till.