• LykkeLee

Fast för snatteri - vilka följder ger det?

Min dotter har åkt dit för snatteri. Hon ska få betala tröjan som hon snattade, polisförhör väntar och soc-kontakt. Men vakten som tog henne sa att hon kommer att få en "prick i registret" och att hon inte kommer att kunna få lämplighetsintyg när hon ska ta körtkort, samt att hon inte kommer att kunna söka jobb där man kräver att man inte finns med i polisregister. Stämmer detta??? Någon som vet med säkerhet hur det ligger till?

Hon är 13 år

• Svar på tråden Fast för snatteri - vilka följder ger det?
  • Anonym (Syster)

Har en fråga min syster är 19 år nu för 3 år sen snattade hon ett batteri som kostade 3 kr pga grupptryck. de åkte fast och nu när hon söker jobb och de frågar om hon åkt dit för snatteri eller något så sa hon ju självklart ja för att hon gjorde ju det. Soc och polis var inblandade i det där 3 kronors batteriet. Men de tråkiga är att får hon inga jobb alls nu bara för en dum grej för 3 år sen..`? Hur länge sitter den där pricken..? Fundersam stora syster..

• Ruggugglan

Min lillebror åkte dit för snatteri av en snusdosa när han var 15. Han fick en prick i registret, men inget snack om att de drar in lämplighetsintyget. Och när det gäller söka jobb så tror jag absolut inte att de nekar henne pga snatteri. Jag menar, det kryllar av tonåringar i landet som någon gång har snattat. Det hade inte funkat.

• Anonym (Syster)

Hmm skummt de ringde henne om jobb i går och frågade då om just snatteri innan så var det snack om hon kunde komma på interjuv och hon skrev upp tid ¨sen vips fråga hon om snatteri och syrran svara ärligt och de sa nä men då är det inget för oss..

• Anonym

Anonym (Syster) skrev 2009-05-14 22:53:58 följande:

Har en fråga min syster är 19 år nu för 3 år sen snattade hon ett batteri som kostade 3 kr pga grupptryck. de åkte fast och nu när hon söker jobb och de frågar om hon åkt dit för snatteri eller något så sa hon ju självklart ja för att hon gjorde ju det. Soc och polis var inblandade i det där 3 kronors batteriet. Men de tråkiga är att får hon inga jobb alls nu bara för en dum grej för 3 år sen..`? Hur länge sitter den där pricken..? Fundersam stora syster..
    Det är skillnad på att åka fast och att bli dömd. Har man dömts i en rättegång så syns det i belastningsregistret men har man inte dömts så syns det inte någonstans och då behöver hon inte uppge det när hon söker jobb.
  • EEJ

OM man fått en prick i registret så försvinner den efter ett antal år, trot att det är 3....

• Anonym

En 15-åring är inte straffmyndig och kan därför inte straffas och får ingen prick i belastningsregistret.

Straffet för snatteri är dagsböter och böter gallras ur belastningsregistret efter fem år.

• Nekka

jag åkte dit för snatteri när jag va nyss fyllda 15, jag fick träffa och prata med en åklagare som valde att lägga ner åtalet.
    Jag fick däremot som en "prick" i ett register, men om jag inte gjorde något på 3år så skulle den försvinna och aldrig mer synas.
    Jag hade inget problem att få övningskörningstillstånd, så det påverkade nog inte alls.

Tror att vakten bara ville skrämma henne så att hon inte gör det igen.

vissa säger sig ha sett en ängel, jag har hållit en i min famn....
  • El DePe

finns absolut inget att oroa sej för eftersom hon är under 15 så ta d lungt bara:)

• Anonym

Vill man veta när en "prick" försvinner ur belastningsregistret så är det bara att titta i 17 § lag om belastningsregister där reglerna för gallring finns.

Hur länge pricken sitter kvar beror på vilken påföljd man fått.

Om åklagaren har valt att inte väcka åtal mot en person som är mellan 15-18 år så försvinner pricken efter 3 år, se punkten 11.

Om man har dömts till dagsböter, som är den normala påföljden vid snatteri, så försvinner pricken efter 5 år.

Lag om belastningsregister:

17 § Utöver vad som följer av 16 § ska uppgifter om
    1. fängelse- eller förvandlingsstraff för böter gallras tio år efter frigivningen,
    2. fängelsestraff som ska anses helt verkställt genom tidigare frihetsberövande eller från vilket någon genom beslut om nåd helt har befriats gallras tio år efter domen eller beslutet,
    3. fängelsestraff som har fallit bort enligt 35 kap. 8 eller 9 § brottsbalken eller förvandlingsstraff för böter som har fallit bort enligt 18 eller 21 § bötesverkställighetslagen (1979:189) gallras fem år efter det att straffet föll bort,
    4. skyddstillsyn eller villkorlig dom gallras tio år efter domen eller beslutet,
    5. sluten ungdomsvård gallras tio år efter det att påföljden helt verkställts,
    6. ungdomsvård eller överlämnande till vård enligt lagen (1988:870) om vård av missbrukare i vissa fall gallras tio år efter domen eller beslutet,
    7. överlämnande till rättspsykiatrisk vård gallras tio år efter utskrivningen,
    8. ungdomstjänst gallras tio år efter domen eller beslutet,
    9. böter gallras fem år efter domen, beslutet eller godkännandet av strafföreläggandet eller föreläggandet av ordningsbot,
    10. att någon enligt 30 kap. 6 § brottsbalken har förklarats fri från påföljd gallras tio år efter domen eller beslutet,
    11. åklagares beslut att inte åtala en person för brott om han eller hon var under 18 år vid tidpunkten för brottet, gallras tre år efter beslutet,
    12. åklagares beslut att inte åtala för brott i andra fall än som avses i 11, gallras tio år efter beslutet,
    13. beslut om besöksförbud gallras tio år efter beslutet, och
    14. beslut om tillträdesförbud gallras fem år efter beslutet.

• Anonym

Du fick antagligen skriva under ett strafföreläggande, som innebär att du erkänner dig skyldig till brottet men att det inte blir något åtal med medföljande förhandling och dom. Annars hade du inte fått någon "prick".

Nekka skrev 2009-05-15 17:07:03 följande:
    jag åkte dit för snatteri när jag va nyss fyllda 15, jag fick träffa och prata med en åklagare som valde att lägga ner åtalet. Jag fick däremot som en "prick" i ett register, men om jag inte gjorde något på 3år så skulle den försvinna och aldrig mer synas. Jag hade inget problem att få övningskörningstillstånd, så det påverkade nog inte alls. Tror att vakten bara ville skrämma henne så att hon inte gör det igen.
  • LykkeLee

Vi ska på ett möte med soc, har ringt och pratat med dom redan.. Sen blir det ett polisförhör där soc kommer att vara med.
    Min dotter gick själv och betalade för tröjan och träffade butikschefen och bad om ursäkt. Hon tyckte det var SÅÅÅÅ jobbigt och pinsamt, men gjorde det i alla fall..

• Anonym (väntar)

hur länge tar det efter att man policanmälan för att få en polisförhör ??

• Anonym (väntar)

någon har police anmälde mig för en månad sedan, jag har fått ett beslut men förstår inte riktigt vad det betyder?
    det står :-
    Beslut
    brott/händelse
    snatteri
    beslutsmotivering
    Förundersökning inleds ej - Rapportergift.
    någon vet vad det betyder???

• Anonym (väntar)

någon har police anmälde mig för en månad sedan, jag har fått ett beslut men förstår inte riktigt vad det betyder?
    det står :-
    Beslut
    brott/händelse
    snatteri
    beslutsmotivering
    Förundersökning inleds ej - Rapportergift.

• Sofia 753

är 17 år och har blivit tagen för snatteri för ett tag sedan men har redan en "prick" sedan ett snatteri jag blev tagen för ett år sedan ungefär. Efter det så fick ja greda på att om jag skulle få en till "prick" så skulle mitt övningskör tillstånd dras in. men har nu presic gått kursen och efter denna andra "prick", så undrar jag om ni vet om detta betyder att jag inte kommer få övningsköra tills "prickarna" försvunit. Hur länge sitter dom "prickarna" i brottsregistet?  och gör det att jag har problem med att få jobb.

Ska i sommar träffa åklagare och soc om det senaste snatteriet. Men min mamma är skit räd att soc ska kopplas in och att hon blir stämplad som dålig mamma och att jag får bo hos en annan familj. kommer jag göra det eller? Vill inte och ångrar värkligen att jag snattat. men är mest rädd att min mamma kommer bli änu argare nu efter ett till snateri för för det första vart hon skit arg och ledsen för att jag gjort.  

• Az05kj6

Hej jag och mina vänner blev tagna för snatteri de E första gången. dom ringde till våra föräldrar fast mina svara it men mina kompisars föräldrar kom. Och dom gick efter åt så körde polisen hem mig fast de va ingen hemma så dom sa att dom ska skicka papper hem. Jag e 15 år gammal mina kompisar e 14 kommer jag att få ett prick och hur mycket ska jag betala böter jag e 15.

Bmv
Svar på tråden Fast för snatteri - vilka följder ger det?