• Jenny28

Recept på rabarberpaj!

Har så mycket abarber o tänkte göra en paj som räcker till ca 10 personer på lördag.
    Smulpaj e väl bäst.
    Men har aldrig gjort förut
    Dela med er

Tänkte även göra en chokladtårta med after eight, men det kanske kraschar hetl ihop. För de som inte gillar pajen kanse, eller så kanske man vill ha bägge

• Svar på tråden Recept på rabarberpaj!
  • Dundermamman
    5 skogisbebisar föddes 19/4!
  • Dundermamman

Shit, allt jag skrev försvann...konstigt!

Iaf...mitt favoritrecept till all sort frukt och bärpaj är ...

125 gram smält smör

1,5 dl socker

2 dl vetemjöl

1,5 tsk bakpulver

Blanda alla torra ingredienser med det smälta smöret.

Bred ut över äpplen eller annan frukt.

Grädda i 175 grader i 30 minuter!

Till rabarber och blåbär brukar jag blanda 1-2 msk potatismjöl bland frukten/bären innan jag brer över smeten! Om du gör en stor form så dubblar du receptet!
    Blir knäckig och god!

• MolleMalin

Jag har ett recept jag alltid använder. Till frukt, eller bär spelar ingen roll. Är ett säkert kort som är hur lätt som helst!

Smält 200 g margarin/smör
    Rör ner 2 dl socker, 4 dl mjöl, 1,5 tsk bakpulver och 2 tsk vaniljsocker. Lägg frukten/bären i botten på en smord form o lägg sedan över smeten. Jag brukar ha den i mitten i ugnen på 200 grader tills den fått fin färg. Ibland lägger jag på folie en stund så den får stå lite extra. (särskilt när jag gör äpplepaj, gott när äpplena blir riktigt mjuka). Servera m vaniljvisp, glass eller marsansås.

Räcker väl inte till 10 pers så du får göra några st. O gör du på rabarber får du inte glömma att sockra lite extra på dom så det inte blir surt.

Om du är intresserad har jag ännu ett underbart recept på paj. Går att göra dagen innan o ha i kylen då den äts kall. Är m creme fraiche o jordgubbar.

• Dundermamman
    MolleMalin ... ungefär samma recept som mitt men du har vaniljsocker i också

Hur som helst är den supergod och krispig!
  • Jenny28

åååååh tack för era tips!!!
    Imorgon ska jag sätta mig och skriva en handlelista. Vem vet jag kanske gör en av varje för att testa. Fast jag själv tycker inte om paj alls, speciellt inte rabarber, men resten av familjen gör det .-d

• MolleMalin

Dundermamman: Ja det var det ju. Såg inte det! O absolut... den är suuuuuperdupergod o knäckig som du säger!

Jenny28: Var så lite;) Hoppas det blir lyckat! Hur kan man inte tycka om paj undrar jag?!? *s* ¨Fast vem vet... Blåbärspaj har varit lite av en craving den här grav så jag kanske inte heller kommer tycka om paj när bebis väl kommit...

• inze

2 rätt lika varianter

Rabarber med knäcktäcke

3 dl havregryn
    2 dl socker
    100 g smör/margarin
    4 msk mjöl
    4 msk mjölk

eller

3 dl havregryn
    2 dl socker
    150 g smör
    1 ½ dl mjöl
    ½ dl sirap

Blanda i en kastrul och rör ihop medan det värms. Bred ut över rabarber skurna i bitar. Grädda i 225 g ca 15-20 min (eller tills det börjar bli lite ljusbrunt).

Svar på tråden Recept på rabarberpaj!