• Johannapanna

Hur smakar rimmad lax??

Ja, hur smakar det egentligen? Om man jämför med tex gravad?? Jag ska göra en rätt som innehåller rimmad lax och vill gärna veta ungefär hur det smakar.

• Svar på tråden Hur smakar rimmad lax??
  • Mosing

Är ungefär som gravad, kanske lite mildare i smaken (alltså mer naturell fisksmak). Jag jämförde recept för ett tag sedan, och skillnaden var inte stor (minns inte ens vad den var!). Tror att de två (rimmad/gravad) är utbytbara i de flesta recept. Vad är det du ska göra för gott?

• Maria40

Om jag kommer ihåg rätt så enligt recepten när man gör rimmad resp gravad lax, så ärdet lite mer salt på laxen som gravas än på den som rimmas. Så nästan samma sak.

• Johannapanna

Okej, verkar ju inte vara någon större skillnad alltså. Men kan man köpa det i vanliga affärer? Har inte tänkt på att jag har sett det i diskarna. Eller ska man gå till fiskbilen kanske?

• Johannapanna
    Jag ska göra en buffé och laxen ska vara med citron, pinjenötter och riven parmesan.
    Mosing skrev 2009-05-14 19:19:45 följande:
    Är ungefär som gravad, kanske lite mildare i smaken (alltså mer naturell fisksmak). Jag jämförde recept för ett tag sedan, och skillnaden var inte stor (minns inte ens vad den var!). Tror att de två (rimmad/gravad) är utbytbara i de flesta recept. Vad är det du ska göra för gott?
  • Parniara

Klart det är skillnad...grava gör man i en blandning av socker och salt men rimma bara med salt...men nej smaken är det ingen enorm skillnad på. Jag tycker rimmad lax ofta blir lite mjukare i konsistensen och gravad mer fast.

• Fåret Shaun

Saltare än gravat rimmat har du 2 delar salt en del socker, gravat 2 dalar socker en del salt

Vem leker smatterband idag då?
  • Sala69

o den gravade brukar alltid ha dill på... det kan ju också göra sitt till i ett recept med andra örter/kryddor

• Sala69

O rimmad brukar finnas där du hittar gravad o rökt lax i diskarna i affären

• Fåret Shaun

Ja gravad ska ha dill och bägge vitpeppar som krydda

Vem leker smatterband idag då?
  • Johannapanna

Vad bra! Tack alla för era svar!

Svar på tråden Hur smakar rimmad lax??