• hejentjej

nån som testat svabba golv med diskmedel?

som de sa på rent hus igår
    är det verkligen bra?

• Svar på tråden nån som testat svabba golv med diskmedel?
  • Hemligalåda

Beror ju på vilket golv man har. På vilka sätt skulle de annars vara dåligt?

• Majsan70

Funkar bra, men allra bäst är sköljmedel eller flytande tvättmedel. Golven blir kanonfina av det.
    Diskmedel skummar ofta för mycket tycker jag.

• cavat

Jag gör det i bland och tycker det fungerar riktigt bra, man får bara se upp så att man inte tar för mycket diskmedel för då blir det lätt löddrigt och golvet blir klistrigt när det torkat.

• SVejsan
    hejentjej skrev 2009-05-14 20:06:26 följande:
    nån sa att de skulle bli för halthar alltid haft grönsåpa
    Diskmedel funkar bättre än grönsåpa på laminatgolv i alla fall, där man skall undvika grönsåpa...
  • SVejsan
    Julienne skrev 2009-05-15 13:12:12 följande:
    Varför ska man undvika grönsåpa på laminatgolv?
    För att grönsåpa inte går ner i laminatet utan lägger sig ovanpå som en fet hinna och detta gört att det drar åt sig smuts (i sig innehåller såpan tallolja). Grönsåpa är utmärkt på riktiga trä-golv då det går ner i träets porerna och försluter dom dvs det ligger inte kvar ovanpå. Självklart beror det hur mycket man sköljer... (men på ett laminat golv skall man inte bruka för mycket vatten på då skarvana sväller och särar på sig (litelitet åt gången) . Det är inte så mycket så att du känner av såpan som kladdig själv men det är märkbart om man jämför smutsåtdragningen.

Så egentligen är det av två skäl: inträngning av vatten i skarvar samt hinna som drar åt sig smuts...

För laminat brukar man rekommendera torra metoder/lätt fuktade moppar alternativt allrengöringsmedel och väldigt måttligt med vatten. För svårare fläckar kan man till och med gå på med T-sprit på de flesta laminatgolv.
  • Flower fairy

Det funkar alldeles utmärkt med diskmedel. Jag använder ca 1-2 droppar till en hink med vatten.

• Zana1

men vilket är bättre för plastgolv då?diskmedel,såpa?

• Ejin

diskmedel funkar ju till allt... speciellt fläckar på kläder... men även till golv,väggar o tak...

• pilliss

Hörde när jag jobbade inom hemtjänsten att det var bra att ta diskmedel i vattnet när man tvättade parkett.
    Många av de äldre ville ha det så...

• Viktorsmamma

vi som har "klick"golv (laminat?) i alla rum uton sonens + badrum. sonens rum är de nån typ av heltäckande plast? matta.

vi använder alltid diskmedel men tycker inte de blir tillräckligt rent. utan man kan ändå se fett fläckar kvar på golvet till och från, vad är bäst att använda tycker NI!?

Viktor 26/10-08
  • hejentjej

själv har ja bara testat såpa!!
    grön

men funderar på att köpa citronsåpa!! nått rätt nytt från grumme

• Needy

Jag kör antingen diskmedel- det nya lila, som luktar supergott. Eller Grummes citronsåpa. Jättebra!

Why be pretty, when you can be gorgeous?
  • hejentjej

ska testa citron dismedel eller citron såpa nästa gång
    e såååå trött på grön såpa doften!!!!!!
    inte äckligt kanske men tråkigt!!!!

Svar på tråden nån som testat svabba golv med diskmedel?