• sari

håravfall på barn

Är det någon som har barn som tappat mycket hår?
    Vårt barn 6 år tappar just nu väldigt mycket hår och jag börjar känna mig orolig. Vi var hos doktorn idag och fick inget definitivt svar av honom. Men han trodde att håravfallet berodde på en kraftig infektion/infuensan som vårt barn hade för tre månader sen. Någon som varit med om det? När slutar håravfallet i så fall? håravfallet är jämt och vi ser tack och lov inga kala fläckar. Det har nu hållt på i tre veckor. Man lite fixerad och ser hår överallt på golvet. Sånt som man inte noterar i vanliga fall. Kanske tappas det hår annars också, utan att vi tänkt på det. Hur mycket hår tappar barn i vanliga fall? Vårt barn har väldigt tjockt hår så håret ser fortfaranade fint ut.

Skrev nyss på åkomma/sjukdom men blev osäker om det mest är föräldrar med väldigt små barn i det forumet. Det såg ut så när jag gjorde en snabb koll. Så jag försöker här också.

• Svar på tråden håravfall på barn
  • snabbavinden

Hej du är inte ensamm med håravfall. Min dotter som blev 7 år i april hade oxå väldigt tjockt hår ända fram tills i våras. Till en början så tänkte vi inte så mkt på att hon tappade, för man tappar ju alltid lite hår.
    Men som du skriver så upptäcke man ju att det var mer hår än normalt. Och då jag o dotterns pappa inte bor ihop så frågade jag även om dom hade märkt något o det hade ju även dom gjort.

Till en början så tog vi det hela lugnt men efter 2 veckor så sökte jag läkare för jag vart väldigt orolig o man märkte ju även på henne att hon tyckte det var jobbigt att tappa så mkt hår.
    När vi kom till läkaren så sa dom ju att det kunde bero på infektion i kroppen, dottern fick lämna blodprov för att kunna utesluta någon brist på ämne i kroppen.
    Proverna visade inget konstigt så vi fick remiss till hud, vilket tar ca 3-6 mån. Om dottern skulle bli helt kal så skulle vi få komma tidigare för att få en peruk.. Vi har inte fått komma till hud än. Men som dom även sa till mig över tel så är det svårt att veta varför barn tappar hår. Det finns en sjukdom som gör att dom tappar hår. Men om dom inte har den sjukdomen så kan det bero på problem i skolan,dagis, hemma osv osv.

Jag tvingade min dotter att klippa sig till axlarna för att göra det lite skonsamt för håret. Lika snabbt som hon började tappa så slutade hon att tappa. Men hon fällde säkert i 4 veckor. Så hon är ju fortfarande jätte tunnhårig men det blev mkt bätte när hon blev klippt. O inte nog med att hon blev tunnhårig, hennes hår såg även risigt ut o grått precis som om håret vore dött..

Lycka till

• mamma2kids

pratade med syrran om detta igår.och hon sa att man byter hår som djur var 6e år..det stämmer nog..är inne i en sånn period själv just nu..

• snabbavinden

Ok jag har aldrig hört talas om det.
    Men jag är lite skeptiskt till det ändå. För jag har ju levt ett tag alltså borde ju även jag ha genomgått det själv några gånger.

Visst tappar jag mkt hår ibland men det är ju helt normalt. Men så mkt hår som min dotter tappade ÄR inte normalt.

Lycka till ialla fall.

Svar på tråden håravfall på barn