Inlägg från: Amazina |Visa alla inlägg
  • Amazina

Boende i Schweiz del 8

Jag har hittat hit...

• Amazina

Apple Pie skrev 2009-05-15 19:54:12 följande:

tja, jag är här...kan det sluta regna snart?
    Ja, Jesus, vart tog sommaren vägen? Det är ju varmare i Sverige än vad det är här!
  • Amazina
    Ain skrev 2009-05-24 20:59:13 följande:
    Jag bor inte i Zürich, men jag tror att den högra sidan (om man har stan i ryggen) kallas guldkusten och det är dyrt att bo där.
    Njaeee... Vänster sida är guldkusten...
  • Amazina
    JennaB skrev 2009-05-24 20:24:22 följande:
    Hej =) Tack för era svar! Jag ska definitivt ringa kontoret i Malmö. Zurich var återigen jättemysigt och vilket väder, det gör ju ännu mer att man undrar varför man bor i Sverige. Zurich zoo var jättefint men jag var lite besviken över att inte få se "pappa lejon" =) Vi åkte även med båten som tar en ut på sjön så man kan få sig en närmare titt på områdena på båda sidor om sjön. Husen var jättefina där men jag undrar om det är någon sida om sjön som är "bättre" än den andra att bo på? Samt om det i dessa områden även finns affärer, shopping, caféer och liknande? Ha det bra! =) Jenna
    Hej JennaB!
    Vad kul att ni funderar på Zürich! Ang boende tycker jag att ni först och främst ska försöka hamna på "rätt sida stan" med tanke på var jobbet ligger. Om man jobbar på ena sidan Zürich och bor på andra kan man få timmar i pendlingstid om man pendlar med bil och jobbar kontorstid. Om man vill bo nära sjön får man räkna med ganska mycket pengar. Det är svårt att jämföra med Sverige, speciellt om man vill bo i hus. Det finns liksom inget övre tak här. Det är alltid någon som har mer pengar och är villig att betala mer. Folk är inte priskänsliga här. En modern 3a inne i cenrum på kanske 100-150m2 kan säkert kosta mellan 3000 och 5000 CHF. Hittar du något fint under det har du tur!

Kommunikationerna är dock relativt bra i Zürich. Trammarna går rätt långt ut och från tidigt till sent. Jag är inte säker men jag skulle tippa att det är bättre att bege sig till Zürich för shopping mm.

Om ni ska flytta hit skulle jag rekommendera en relocationservice. Många företag betalar det för sina anställda och det är rätt skönt att få hjälp med vissa grejer i början. Det är rätt mycket byråkrati här och papper ska stämplas och skickas både till höger och vänster och i rätt följd.

Ska din man jobba här?
  • Amazina

Det stämmer kaj04! Och det vanliga schweiziska pappersarbetet då...

• Amazina
    pergobruden skrev 2009-05-27 23:03:18 följande:
    3 bärs och sen kan jag inte stava till Amazonas längre. Jag har skrattat mig harmynt åt Svan-tråden nu. Tack Amazonas.
    Ja, man kan inte låta bli att både skratta och gråta... Människan har svanar (förlåt, Svan) sovandes i sin säng och har sex med sin hund och tycker det är normalt...
  • Amazina
    pergobruden skrev 2009-05-28 09:33:24 följande:
    Amazonas - hittade en tråd till av galenpannan www.familjelycka.se/ShowThread.asp... inte så rolig dock, bara alldeles förfärlig........
    Men Jesus... Kan tänka mig att det skääär i ditt lilla vetrinärhjärta!
  • Amazina
    Olsson22 skrev 2009-05-28 14:16:24 följande:
    Hej! Nu har Hanna kommit till världen, 4090gr o 51cm lång- allt gick snabbt o bra!
    Det var som tusan!! Grattis!!
  • Amazina
    pergobruden skrev 2009-05-29 17:19:36 följande:
    Gravad lax finns väl på IKEA men är det nån som vet om det finns gravlaxsås??
    Gravlaxsås finns!
  • Amazina
    Olsson22 skrev 2009-06-08 15:34:48 följande:
    Hej! Är det någon som varit på öppna mottagningen för passansökan på Ambassaden? Vad ska man ha för taktik? 9.30 öppnar de - ska man hänga på låset eller? Ska dit i morgon så tips mottages tacksamt!
    För Guds skull!! Se till att vara FÖRST!!! Tyvärr öppnar de ju hissen först vid öppettiden, men eftersom varje passärende tar evigheter, och speciellt om barn ska fotograferas så är det bra att vänta utanför hissen i typ en kvart innan.
  • Amazina
    Olsson22 skrev 2009-06-08 16:19:53 följande:
    Ok - tack jag tänkte nästan att det var så, ser till att vara där 20 min innan de öppnar! Som tur är har jag min mamma här så Max kvicksilver får vara hemma och leka.. ett bra sätt att bespara sig själv några gråa hårstrån till...
    Jag satt där i nästan TRE timmar en gång!
  • Amazina
    Olsson22 skrev 2009-06-08 21:00:45 följande:
    Oj! Så länge... Tyvärr var det fullbokat i 2 veckor framöver - annars hade jag beställt en tid men, vi hinner inte få passet till vi ska hem om vi väntar! Är det någon som vet hur det fungerar att resa UTAN pass med ett spädbarn, borde ju fungera nu när det är schengen även här - även om jag tycker att vi visar passen hela tiden oavsett vart vi reser någonstans... Inte för att jag tänker chansa och inte skaffa pass men, i alla fall!
    Det som var nytt när jag reste senast var att passkontrollen när man kom tillbaka till Schweiz var borta. Jag fick dock visa passet när jag gick igenom säkerhetskontrollen vid utresan, ut ur Schweiz. Det kanske var för att de inte vill släppa in vem som helst på det "incheckade" området på flygplatsen. Kanske hade funkat lika bra med leg, vet ej.
  • Amazina
    Räkmamman skrev 2009-07-28 10:55:56 följande:
    Tack för länken, kaj! Börjar bli nervörs för den där influensan, Elin gâr ju pâ dagis och alla ungar är ute och reser nu under sommaren, sâ det blir väl en mumsig härd med baciller som möts efter semestrarna. Sen har jag kollegor som regelbundet flyger till London (en av de värsta smitthärdarna just nu) och sen kommerr tillbaks och nyser utan att hâlla för... Nice... DESSUTOM väntar vi pâ ett litet syskon i februari!!
    Räkmamman! Detta är bara SÅ härligt!!! Grattis från hela mitt hjärta! A hälsar också!!!
  • Amazina

Jag har också flyttat, men inom Schweiz. Har inga Sverigeplaner... Och inga planer på att lämna tråden heller

Svar på tråden Boende i Schweiz del 8