Boende i Schweiz del 8
Boende i Schweiz del 8
Välkommen till del 8 i Schweiztråden!
Här träffas alla vi som på något sätt har anknytning till Europas vackra alpland!
Boende i Schweiz del 8
Välkommen till del 8 i Schweiztråden!
Här träffas alla vi som på något sätt har anknytning till Europas vackra alpland!
helt otroligt, redan del 8!!!
väntar på er andra att ni hittar hit
jenna:
välkommen hit till schweiz!
har tyvärr ingen som helst koll på fp eftersom jag fött båda mina barn här nere.
vi är många som är hemma med barn här eftersom barnomsorgen är sällsynt o väldigt dyr. du kommer inte att känna dig ensam om du landar i zürich
zürich zoo är underbart stort o fint. de öppnar redan klockan 09.00 utom masola hallen som öppnar 10.00. vi brukar se till att hinna in i masola hallen när det precis öppnar, då ser man mest djur innan dom har blivit ivägskrämda.
vädret ska bli fint, så kom ner o njut
Hej Pistou!
du får köra max 12 månader med ett svenskt körkort i schweiz, sen måste det bytas ut. så här står det på hemsidan från trafiksäkerhetsverket (strassenverkehrsamt), hoppas att du kan läsa tyska . ditt körkort från uk borde ju kunna bytas in, men jag tror att jag skulle byta till ett svenskt först för att slippa förklara varför du är svensk men ditt körkort från uk.
byter du ut körkortet inom 12 månader behöver du bara göra ett nytt syntest (så var det 1996 i alla fall), inget nytt teoriprov eller kurser. men kanske vet någon annan här in lite mer om det.
Grundsätzlich dürfen gültige ausländische Führerausweise während maximal zwölf Monaten (ab Einreisedatum) in der Schweiz verwendet werden. Wenn Sie beabsichtigen in der Schweiz zu bleiben empfehlen wir jedoch, mit dem Umschreiben nicht zu lange zuzuwarten, weil die Umtauschformalitäten in Einzelfällen längere Zeit in Anspruch nehmen. Nach Ablauf dieses Jahres darf der ausländische Führerausweis in der Schweiz nicht mehr verwendet werden.
glöm inte bort att schweiz inte är med i eu o kan vara lite komplicerade
Grattis till Hanna!
skönt att allt har gått bra
har släpat välling ner från sverige jämt, men den här gången blir det nog bara värmd mjölk framöver...
gravlaxsås är busenkelt att göra själv, men finns annars på ikea
mamba: när är det o var? har aldrig varit där, men det vore ju roligt för yannick att se hur tokiga vi svenskar är...
Olsson: du kan ju kolla om det räcker med att visa upp födelsebevis o era pass. en kompis till mig reste så till portugal, men jag skulle nog ringa ambassaden o tullen för att vara säker.
pistou:
kan försöka svara på dina frågor...
* jag trivs jättebra här i schweiz, annars skulle jag inte ha blivit kvar i 17 år. det är nära till allt om man gillar att resa, en kort biltur (3 timmar) o man är redan i österrike, italien, frankrike eller tyskland tex.
naturen o människorna påminner om sverige, standarden är hög o lönerna oxå.
* de allra flesta är nog hemma med sina barn, så även jag. det har olika anledningar, en av dom är säkert att man bara har 14 veckors betald mammaledighet o efter det blir man uppsagd eller måste börja jobba igen om man inte kan ta obetald semester etc. beror på arbetsgivaren. för en 14 veckor gammal bebis är det svårt att hitta en dagisplats (man ska helst stå i kö när man är gravid) o det är väldigt dyrt.
barnen som går på kindergarten eller i skolan kommer hem o äter lunch för det är paus mellan 12-14 ungefär o vill man jobba behöver man anmäla dom till "mittagstisch" där dom kan äta lunch för ca chf15.00 per dag.
jag har tur att jag kan kombinera mitt jobb i restaurantbranschen med familj o jobbar lite extra på kvällar o helger mest för att det är kul att komma ut.
*barnomsorgen är dålig. konstigt egentligen för det finns ett behov av det o det är jättemånga unga tjejer (o killar) som vill ha en lärlingsplats för att utbilda sig till förskollärare. i kanton zürich får man nog räkna med minst CHF 100.00 per barn o dag.
* det finns något som kallas "krabbelgruppe" för de lite mindre barnen där man träffar andra mammor o bebisar. sen från ca 2,5 års ålder kan man anmäla barnet till en spielgruppe (lekgrupp) där dom är utan mamma eller pappa o träffar andra barn o leker o pysslar. mot betalning naturligtvis
vi är många svenskar runt zürich o tack vare svenska kyrkans aktiviteter händer det mycket. känner ingen runt sion, men om du är intresserad kan du kika in under www.globemoms.net/svenskamammor
här finns även en sida för mammor i schweiz.
hoppas att jag kunde hjälpa dig lite, kanske får du fler svar av någon i franska schweiz.
önskar er oxå en glad midsommar!
trist att sitta här i regnet o veta att mina syskon, syskonbarn o mamma firar midsommar tillsammans... men det var ju jag som utvandrade
ska avsluta "firandet" med en tur ner i tvättstugan!
pergobruden:
det är väl ingen som riktigt vet...
men det verkar som vaccinet blir färdigt i oktober o det blir väl husläkare o sjukhus som vaccinerar.
www.bag.admin.ch/influenza/06411/index.html
här kan man alltid läsa senaste nytt om influensan i schweiz.
Grattis Räkmamman!
kan förstå att du är orolig nu när du är gravid, men jag hoppas o tror att svininfluensan inte blir så farlig. vet inte heller hur det ser ut för bebisar, mischa är ju bara 3 månader o yannick börjar lekis i höst. gissa om det kommer att flyga bakterier hem till oss
Olsson & Pergo:
va synd att ni drar hemåt innan vi hann ses, men kan förstå att det lockar när man vantrivts. njut av sista tiden i schweiz, hösten brukar ju vara vacker o härlig
Ain:
jag blir kvar! längtar hem till sverige o norrland eftersom jag inte varit hemma sen förra sommaren (är från övik, så du var ju nära mig), men till jul sticker vi alla fyra. ska bli kul, har inte firat jul i sverige sen 2006.
vi får väl komma ihåg att starta en ny tråd den 14e augusti