• Helen 1984

Mina händer och armar domnar när jag sovit

När jag har vaknat, räcker att jag sovit i bara 1 timme lr 2 så har jag jätteont i mina armar, händerna är jätteömma och jag kan knappt gripa med dem. Är i v 37+1 och har inte hört någon som har kännt nått liknande. Det släpper efter en stund men är lite otäckt ändå.. nån annan som kännt nått liknande?

• Svar på tråden Mina händer och armar domnar när jag sovit
  • MammaPappaBarn

Skulle kunna vara karpaltunnelsyndrom, relativt vanilgt under graviditet pga av ökad svullnad i kroppen. Karpaltunnelsymtom under graviditet lindras snabbt efter förlossning. Hör med din barnmorska.

• MrsNash

Instämmer med  föregående talare, karpatelsyndrom! Jag fick det i min första graviditet, vaknade om nätterna och händerna var helt bortdomnade. Jag fick speciella handledsskydd som man kunde sova med och ha på sig dagtid med. De är inte jättebekväma men fungerar bra. Då böjer man inte handlederna på ett visst sätt och stryper blodtillförseln. Hör med din BM så skickar hon dig rätt! För mig satt det i ett bra tag efter förlossningen med och jag har hört att vissa ibland får operera sig efteråt för att bli av med det.

• LyckligaGatan

Kan även vara att man samlar på sig vätska. Mina är helt bortdomnade när jag vaknar eller varit stilla med händerna för länge. Ger sig när jag rört på dem ett tag.

• Helen 1984
    LyckligaGatan skrev 2009-05-15 09:14:28 följande:
    Kan även vara att man samlar på sig vätska. Mina är helt bortdomnade när jag vaknar eller varit stilla med händerna för länge. Ger sig när jag rört på dem ett tag.
    Låter som samma som jag, men har bara kännt det när jag sovit. Dock känner jag mig lite öm i ena handen fortf idag, och nu har jag ändå varit uppe sen kl 7. Ska inte till BM förrän om 1 v, men ska kolla med henne då om det sitter kvar!
  • leias

Jag domnar ordentligt i båda händerna på nätterna, gjort så sen v 34.
    Dock vaknar inte alla mina fingertoppar sen.

Det började med ena handen och veckan efter började nästa. Så 4 fingrar på ena handen sover jämt och 3 fingertopar på andra handen.

Skriver ofta fel på datorn och svårt med känseln i dessa fingrar.

• LyckligaGatan
    Helen 1984 skrev 2009-05-15 09:32:27 följande:
    Låter som samma som jag, men har bara kännt det när jag sovit. Dock känner jag mig lite öm i ena handen fortf idag, och nu har jag ändå varit uppe sen kl 7. Ska inte till BM förrän om 1 v, men ska kolla med henne då om det sitter kvar!
    Öm är jag nog hela tiden, dessvärre, men mer eller mindre. Samlar du på dig vätska i ben och fötter också?
  • Helen 1984
    LyckligaGatan skrev 2009-05-15 10:19:26 följande:
    Öm är jag nog hela tiden, dessvärre, men mer eller mindre. Samlar du på dig vätska i ben och fötter också?
    Ja fötterna brukar svullna och bli ömma, men mest om jag stått upp mycket eller om det är varmt ute. Brukar svullna i vristerna också..
  • LyckligaGatan

Testat stödstrumpor? Funkar super för min del. Kan tom få ner fötterna i mina vanliga skor.

Som min BM sa igår så är händerna inget att oroa sig för, det kommer dessutom gå tillbaka när bebis är ute. Men prata med henne så hon vet och kan kolla om det är ngt annat.

• Helen 1984
    LyckligaGatan skrev 2009-05-15 10:30:55 följande:
    Testat stödstrumpor? Funkar super för min del. Kan tom få ner fötterna i mina vanliga skor. Som min BM sa igår så är händerna inget att oroa sig för, det kommer dessutom gå tillbaka när bebis är ute. Men prata med henne så hon vet och kan kolla om det är ngt annat.
    Har haft stödstrumport genom hela graviditeten för att undvika åderbrock och svullna ben. Jag kan ha mina vanliga skor, men när jag svullnat lite sitter de lite taight och gör rätt ont...
    Ja ska säga till BM om detta på nästa besök!
  • Underbaring

Mina händer domnar också väldigt lätt!
    De senaste veckorna har jag precis som du fått så när jag sover, däremot har det börjat bli så även vissa stunder under dagen de senaste dagarna. har lite svårt att knipa med fingrarna och att hålla i tyngre saker men jag tycker verkligen att jag känner hur vätskesvullen jag är då domningarna kommer, och det ska ju inte vara någon fara (tänk endå om det fanns stödstrumpor för händerna också, åh så skönt det hade varit!)

• Bebs74

Mina händer domnar också lätt när jag sover, måste hitta sovställningar som gör att armarna inte hamnar i kläm - inte lätt när man måste sova på sidan - ena armen hamnar ju automatiskt delvis under kroppen.

Ben och fötter svulnar mest också - använder allt som oftast stödstrumpor men ibland när det är varmt så orkar jag inte - får väl leva med åderbråck och fixa det sedan. Inte snyggt heller i sommar att behöva använda stödstrumpor till capribyxor eller kjolar :)

• LyckligaGatan

Jag har hittat stödstrumpor som stay ups, lite dyrare, men jag kan ha klänningar / tunikor utan problem. Lite svettigt blir det, men annars gör mina fossingar för ont..

Svar på tråden Mina händer och armar domnar när jag sovit