• Bumblebee84

3årig som är rädd för ALLT

Jag har en son på 3år som är rädd för allt. Han vill aldrig vara med på aktiviteter på dagis, han vill inte gå på cirkus, Liseberg m.m. Men när man tvingat dit honom så har han glömt bort att han inte ville gå, men nästa gång är det likadant igen. Om man tar en annan väg hem när man är ute så blir han helt hysterisk.
    Kläder och skor får jag prova på honom när han sover. Han har precis lärt sig att gunga, innan var han jätterädd, han åker rutchkana om jag håller honom i handen. Han är till och med rädd för plåster. Det börjar bli lite jobbigt nu, vi trodde att han skulle växa ifrån det. Finns det några tips på vad man kan göra??

• Svar på tråden 3årig som är rädd för ALLT
  • Barnpsykologen

Hej, det låter som en väldigt ängslig pojke. Det kan finnas flera orsaker till att barn är ängsliga. Vad som orsakar er pojkes ängslan är svårt att svara på så här. Jag kan bara ge några generella råd. Förbered honom på vad som ska hända, Prova nya saker när han är mätt och utvilad. Att gunga och åka rutchkana ställer krav på motorik och balans. En del barn tappar kontrollen över sin kropp och blir fruktansvärt rädda. Gör små förändringar i taget och uppmuntra honom när han gör något eget.
    Tre år är en ålder då barnet har börjat få ett språk och också kan uttrycka saker. Prata med barnet samtidigt som du visar vad ni ska göra. Barnet jobbar mycket med att bringa ordning i tillvaron, att upprepa saker är ett sätt. Barn i den här åldern vill läsa samma bok om och om igen, gå samma väg och göra saker i samma ordning.
    En del barn behöver mer tid på sig att utforska världen och går försiktigt fram Försök att anpassa er till hans takt.

Anneli

• Bumblebee84

Vi försöker alltid att prata med honom på vardagarna om vad vi ska göra på helgen, han är jätte glad och ser fram emot det, men när helgen kommer och vi ska göra det vi pratat om så vill han inte, det är ungefär som "stage fright". Han vägrar och blir helt hysterisk.
    Tack för tipsen iallfall.
    Mvh
    Bumblebee

Svar på tråden 3årig som är rädd för ALLT