• Mandarina

Är understimulerad på jobbet - kan man be om mera stimulerade/nya uppgifter?

Hej hej,

Arbetar som ek.assistent/redovisningsekonom och mina arbetsuppgifter består av kontering av fakturor, bokföring, löner, fakturering, moms- och skattedeklarationer, posthantering, telepassning, kund och lev.reskontra, bokslut mm. Nu känner jag , eller har känt länge att jag är uttråkad och känner ingen stimulans eller glädje på jobbet. Känner att jag vill ha roligare arbetsuppgifter, mina känns mera som ett administrativt rutinarbete - kanske det som gör att jag tycker det är tråkigt, dessutom är det mest av en assistentroll....

Funderar på om man kan säga till chefen att man vill vidare i sin utveckling - kanske dom har andra arbetsuppgifter att erbjuda? Vet att dom har pratat om att ev anställa en till som kan göra rutinarbetet och vet att det även varit prat om en lättare controllertjänst.....man kanske iallafall kan fråga och göra klart för honom hur man känner inför sin situation?

Som person är jag också väldigt social, ambitiös och vill mycket, känner att jag är mer ämnad än att bara vara en assistent. Kan liksom mer än så - det finns mer potiential i mig än det jag gör just nu. Tror även att min chef o mina kollegor har märkt det. Vet att en annan chef sa en gång att så social som är är så borde jag ha andra uppgifter, mera kontakt med kunder på byrån.

Har ni några synpunkter, ideer eller annan tips ni kan ge mig?

Tack på förhand

• Svar på tråden Är understimulerad på jobbet - kan man be om mera stimulerade/nya uppgifter?
  • Mandarina
    Eisa skrev 2009-05-15 11:25:45 följande:
    Prata med chefen.
    Känner mig så dum att jag inte är nöjd och trivs i rollen som jag har nu. Känns dumt att berätta att jag vill utvecklas vidare, vet inte varför. Knappt så jag vågar...
    Är rädd att han ska tro att jag inte trivs och vill sluta eller söka mig till annat. Men o andra sidan så är det väl bra om man berättar hur man upplever sin situation om man ska ha möjlighet till förändring. Han verkar mkt nöjd med min arbetsinsats iallafall, det har han sagt.
  • Eisa
    Gulletroll skrev 2009-05-15 11:30:58 följande:
    Känner mig så dum att jag inte är nöjd och trivs i rollen som jag har nu. Känns dumt att berätta att jag vill utvecklas vidare, vet inte varför. Knappt så jag vågar...Är rädd att han ska tro att jag inte trivs och vill sluta eller söka mig till annat. Men o andra sidan så är det väl bra om man berättar hur man upplever sin situation om man ska ha möjlighet till förändring. Han verkar mkt nöjd med min arbetsinsats iallafall, det har han sagt.
    Lägg fram det positivt. Inte som att du är missnöjd utan mer som att du är arbetssugen.
  • Mandarina
    Eisa skrev 2009-05-15 11:32:49 följande:
    Lägg fram det positivt. Inte som att du är missnöjd utan mer som att du är arbetssugen.
    Bra idé!
  • Eisa
    Gulletroll skrev 2009-05-15 11:36:29 följande:
    Bra idé!
    Tack!
  • Mandarina

Puff - nån mer som kan tycka till?

• smurfans

Håller med Eisa, lägg fram det på ett positivt sätt. Tex att du vill lära dig nya saker. Det brukar uppskattas av arbetsgivaren även om dom inte alltid kan "fixa" fram en ny tjänst.

• Lovely L

Sjävklart ska du prata med din chef, det här är ju någonting som faktiskt är bra! Han är ju nöjd med dig och dina prestationer redan så du ska säga till honom att känner att du vill ha mer utmanande uppgifter. Det där är även bra till löneförhandlingar sen plus att du visar framfötterna och att du är någon att räkna med. Upp med självförtroendet, det här är ju jättebra!!!

Lycka till!

• Mandarina

Lovely L skrev 2009-05-18 13:28:25 följande:

Sjävklart ska du prata med din chef, det här är ju någonting som faktiskt är bra! Han är ju nöjd med dig och dina prestationer redan så du ska säga till honom att känner att du vill ha mer utmanande uppgifter. Det där är även bra till löneförhandlingar sen plus att du visar framfötterna och att du är någon att räkna med. Upp med självförtroendet, det här är ju jättebra!!!Lycka till!
    Åh tack för dina ord, det stärker mig - precis vad jag behövde höra idag. Funderar nämligen på att lägga fram det på ett smidigt sätt idag
    Fast är lite trött o gnällig, sov så dåligt inatt så jag kanske ska vänta till imorgon. Men känner att jag måste lägga fram det, så han vet hur jag känner - för just nu e det riktigt boring och känner att min hjärna kommer skrumpla bort.

Ska ta tag i detta denna veckan! *nervös*
    Hoppas bara kunna lägga fram det på ett bra sätt
  • Lovely L

Lycka till Gutetroll, det kommer gå jättebra ska du se!

• sär skriven

Ja om man kommit så långt som du gjort är man ju för bra för att vara assistent.

• Mandarina

Pratade med min chef i förgår och sa att jag var sugen på utveckling och nya utmaningar, ville ha mera stimulans. Han frågade om jag tänkt på nåt särskilt som jag skulle vilja göra men sa att jag vill gärna prova lite nya arbetsuppgifter och använda huvudet lite mera. Han gav förslag på lite uppgifter som jag skulle kunna prova längre fram när det lugnat sig lite - vi har en del att göra nu med tanke på bokslutstider.
    Sen så pratade vi oxå om att vi ev. ska börja göra en annan grej inom ekonomi ( en ny tjänst i princip) o då sa jag att jag var intresserad av den så då vet han det också.

Vi är ett litet bolag så det finns liksom inte så mycket till utveckling och andra tjänster att söka men nu vet han hur jag känner och vad jag vill och det känns bra. Sen får vi se hur det blir, jag har nu gjort vad jag kan iallafall

• Lovely L

Nämän grattis! Känns det inte bra nu?

Låter ju jättebra det där, men se till nu att det inte glömms bort. Påminn chefen om ett tag när det lugnar ner sig om han inte kommer ihåg själv. Jag brukar efter sådana där möten skriva ner vad det var man pratade om och vad man kom fram till samt ungefär vilket tidsram. Då kan man alltid gå tillbaka och kolla om man blir osäker.

Bravo, gutetroll!

Svar på tråden Är understimulerad på jobbet - kan man be om mera stimulerade/nya uppgifter?