Kajsan skrev 2009-06-26 10:52:24 följande:
VARNING för Country Dreams. Hon svarar ju inte på mejl så nu skrev jag ett ganska rakt och hårt brev att jag vill veta vart jag ska skicka paketet och hur vi gör med betalning. Får då ÅTERIGEN tillbaks EN RAD " Du har inte öppet köp på rea". Va fan! Tror hon att hon står över lagen? Jag har ju redan frågat henne hur hon tänker eftersom konsumentköpslagen gäller.
Dålig service, men jag hittade detta på en sida:
"Om konsumentköplagen
I konsumentköplagen från Konsumentverket (KO) finns reglerat vad som gäller för dig som köpare om du inte är nöjd med varan och vad du kan kräva av butiken. Lagen är tvingande vilket är till en stor fördel för dig som konsument. Samtidigt är det i många fall upp till butikerna själva vilka köpvillkor som ska gälla.
Öppet köp
Angående öppet köp och rätten att lämna tillbaka en felfri vara och få pengarna tillbaka, så är det upp till butiken vad som gäller hos just dem. Det finns alltså ingen lag som automatiskt ger dig den rättigheten. Därför är det viktigt att du frågar vad som gäller innan du betalar för din vara.
Många affärskedjor, varuhus och enskilda butiker tillämpar öppet köp utan att du behöver be om det. Det brukar stå på kvittot hur lång öppet-köp-tiden är. Spara därför alltid ditt kvitto; det är ditt bevis om du vill byta eller reklamera.
Om affären gör ett undantag från sina regler och går med på öppet köp i alla fall, måste du se till att få skriftligt på hur många öppet-köp-dagar du har innan du måste lämna tillbaka det du köpt. Butikerna brukar anteckna detta på kvittot. Tänk på att du lämnar tillbaka varan i samma skick som den var när du köpte den.
Bytesrätt
Vissa butiker som inte alls har öppet köp kan i stället erbjuda bytesrätt som service till kunden. Det betyder att du får lämna tillbaka det du handlat och välja en annan vara i stället. Då gäller samma regler som vid öppet köp, det vill säga att varan lämnas tillbaka före utsatt datum och att den är i samma skick som innan den lämnade affären. Ta alltid reda på hur lång bytesfristen är och spara alltid kvittot."